Punts de vista
EL CATALÀ A L’ESCOLA
La sentència del TSJC arriba en el moment d’ús social del català més baix de les darreres dècades i, alhora, d’impuls decidit de la política lingüística per revertir-lo. I la polèmica és si les mesures avalades per Educació i per Política Lingüística fan miques la immersió lingüística i aboquen la llengua a la desaparició. Davant de tot el que se n’ha arribat a dir, vull dir:
Que no hi ha lliure opció de famílies i alumnes a escollir en quines llengües aprenen, pertoca als poders competents de determinar-ho, en el cas català a la Generalitat atenent a la realitat sociolingüística de cada centre, com disposa l’article 14.2.d) de la llei d’educació.
Que la immersió lingüística no es pot confondre amb la idea d’escola catalana ni s’aplica com a intervenció pedagògica en tots els centres, sinó en aquells en què una gran majoria dels alumnes no tenen el català com a llengua primera, ni segona, per propiciar-ne el coneixement i garantir-ne el domini.
Que la batalla juridicopolítica contra la immersió és una batalla contra la normalització. Que han volgut fer política des dels tribunals i nosaltres hi hem de fer pura política lingüística i educativa.
Que cal actuar per respondre al requeriment judicial i desactivar-ne les conseqüències arbitràries i contràries a la pedagogia, a la sociolingüística, a les competències de la Generalitat i a l’autonomia de centres; i fer-ho amb el màxim consens parlamentari possible per donar estabilitat al sistema. Per aclarir el camí per dur a terme les polítiques de millora del coneixement i de l’ús del català que s’acordin al Pacte Nacional per la Llengua i de reforç del servei educatiu de Catalunya per fer-lo una eina més efectiva per a la cohesió social, la igualtat d’oportunitats i l’excel·lència.
Que l’acord parlamentari per modificar un article de la llei de política lingüística si convé ha d’ajustar-se per millorar-lo i ha de votar-se sense demora sense perdre’n cap signant. Però no sublimem els retrocessos en els usos lingüístics en l’acord del Parlament.