Opinió

Tribuna republicana

DE VICTÒRIES I GRIPAUS

El PSC era conscient que d’una negociació amb l’adversari n’has de sortir amb guanys
Malgrat la factura, el govern d’Aragonès supera la prova de foc dels pressupostos

Era el diu­menge 14 de juny del 1998 i va ser un èxit. “L’opo­sició al quart cin­turó reu­neix més de 4.000 per­so­nes a Ter­rassa”, titu­lava l’endemà l’Avui, que també expli­cava que en la mul­ti­tu­dinària mani­fes­tació en con­tra de la infra­es­truc­tura, ales­ho­res pla­ne­jada entre Abrera i Sant Celoni tra­ves­sant els dos Valle­sos, hi par­ti­ci­pa­ven repre­sen­tants de dife­rents par­tits polítics. En nom d’ERC, hi havia els dipu­tats Joan Ridao i Jordi Por­ta­be­lla, així com càrrecs comar­cals i locals. La mobi­lit­zació de rebuig a la també cone­guda com a auto­via orbi­tal havia pres forma uns anys abans, el juny del 1992, en unes jor­na­des de debat orga­nit­za­des per l’Asso­ci­ació per a la Defensa i l’Estudi de la Natura (ADENC), entre d’altres, sobre l’impacte d’aquesta infra­es­truc­tura al ter­ri­tori con­si­de­ra­des el ger­men de la Cam­pa­nya con­tra el Quart Cin­turó. De l’any olímpic en enda­vant, les mani­fes­ta­ci­ons i acci­ons de pro­testa s’enca­de­na­rien: el 1994 a Gra­no­llers, l’any següent a Ter­rassa, el 1997 en una con­vo­catòria con­junta a Saba­dell i a Gra­no­llers, la ja comen­tada del 1998, el 2006 un altre cop a Saba­dell...

Més de tres dècades després, seguim par­lant del quart cin­turó o, per ser més ajus­tats, de la B-40, que en forma part. El suport a una infra­es­truc­tura a la qual ha estat històrica­ment contrària i en opo­sició a la qual s’ha mani­fes­tat rei­te­ra­da­ment és el preu, car, que ha hagut de pagar ERC per obte­nir el suport del PSC als pres­su­pos­tos. En l’entesa amb els soci­a­lis­tes sobre les grans infra­es­truc­tu­res que acom­pa­nyen els comp­tes, els repu­bli­cans es com­pro­me­ten a nego­ciar amb el govern espa­nyol en el pri­mer tri­mes­tre d’aquest any el con­veni que doni llum a la redacció del pro­jecte de la també ano­me­nada ronda Nord. L’acord cita el Hard Rock, posant ter­mi­nis per con­ti­nuar i com­ple­tar durant aquest any els pro­ces­sos per ini­ciar el com­plex, i passa de llarg de l’ampli­ació de l’aero­port, ja que sols es com­pro­met amb la cre­ació d’una comissió amb l’exe­cu­tiu esta­tal per a l’estudi de la seva “moder­nit­zació”. B-40, Hard Rock i ampli­ació de l’aero­port eren els tres macro­pro­jec­tes als quals els de Sal­va­dor Illa havien con­di­ci­o­nat el sí als números de la Gene­ra­li­tat d’aquest any.

Ho adme­tia el pre­si­dent, Pere Ara­gonès, par­lant de la ronda Nord i assu­mint “la con­tra­dicció, el cost i el des­gast polític per­so­nal” d’accep­tar l’auto­via després d’anys d’opo­sició. Una con­tra­dicció que sem­bla sobre­vo­lar tot l’acord sobre les grans infra­es­truc­tu­res. Perquè el viratge d’ERC, a més de l’accep­tació de la B-40, és haver acce­dit a posar en pri­mera línia el model de país del PSC.

Els soci­a­lis­tes han jugat fort les seves car­tes i n’han sor­tit vic­to­ri­o­sos. Eren cons­ci­ents de la debi­li­tat del govern en soli­tari d’Ara­gonès, però també que d’una nego­ci­ació amb el teu prin­ci­pal adver­sari, a qui aspi­res a subs­ti­tuir al Palau de la Gene­ra­li­tat, n’has de sor­tir amb guanys públics i cons­ta­ta­bles. És el que té entrar en con­ver­ses amb el pri­mer par­tit de l’opo­sició i, a més, a pocs mesos d’unes elec­ci­ons muni­ci­pals.

També hi gua­nya el govern d’Ara­gonès que, mal­grat la fac­tura, supera l’anhe­lada prova de foc dels pres­su­pos­tos, agafa aire i es pre­para, reforçat, per esgo­tar la legis­la­tura després del tren­ca­ment inde­pen­den­tista a l’exe­cu­tiu per la sor­tida de Junts. Els comp­tes, que ascen­dei­xen a més de 41.000 mili­ons d’euros amb una des­pesa incre­men­tada en més de 3.800, veu­ran la llum amb tota pro­ba­bi­li­tat al març. Més enllà de les actu­a­ci­ons con­cre­tes, esde­ve­nen un pas­sa­port a l’esta­bi­li­tat de l’exe­cu­tiu fins al 2025.

Els gri­paus, en canvi, són, sobre­tot, per als can­di­dats repu­bli­cans a les elec­ci­ons del maig dels ter­ri­to­ris més afec­tats per la B-40: Saba­dell, Ter­rassa i Cas­te­llar del Vallès. Aquells que, des d’ara mateix, mirant de no ennu­e­gar-se, hau­ran d’expli­car i inten­tar argu­men­tar, si és que es poden, que la seva for­mació ha donat el sí a un pro­jecte con­tra el qual ells i els seus pre­de­ces­sors s’han mani­fes­tat en con­tra a pri­mera línia durant anys.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor