Opinió

Amb perspectiva

Black Friday amb productes locals

Fins i tot les grans marques s’han hagut d’adaptar i fer del component local un valor principal

Aquest cap de setmana arriba com cada any l’inevitable Black Friday, que inicia la campanya comercial de Nadal. Mentre estava sospesant on refugiar-me per intentar sobreviure al consumisme compulsiu, m’ha vingut al cap un fenomen curiós, que he anat observant els darrers anys, especialment quan viatjo a França o a altres països europeus: el patriotisme del consumidor en l’era de la globalització que ens ha tocat viure. Cada vegada és més freqüent trobar productes que remarquen desacomplexadament que són de producció autòctona; fins i tot les grans marques, aquelles que són icones de la globalització, s’han hagut d’adaptar i fer del component local un valor principal i d’atractiu afegit. Sobretot productes de menjar típic per les festes de Nadal i Cap d’Any, com galetes, cereals, llaminadures de les grans multinacionals que tots tenim al cap, han hagut de fer constar que una part del seu procés –ni que sigui l’embalatge– s’ha fet en aquell país. No cal confondre aquest fenomen amb el del quilòmetre zero, encara que tot està relacionat. Vull dir que no crec que aquesta febrada patriòtica respongui a la necessitat de reduir la petjada ecològica que comporta la globalització. Més aviat sembla una reacció lògica a l’amenaça que la globalització pot representar per a la nostra manera de viure i per a la nostra identitat. Afavorir els productors i els productes locals té un efecte beneficiós sobre el medi ambient, és clar. Però sobretot té l’avantatge de defensar un model de societat que hem anat construint durant dècades, i que percebem que està en risc. Per això una cadena d’hamburgueseries, posem per cas, ha de fer constar que la carn, l’enciam o la salsa s’han produït, en part o en la seva totalitat, al mateix país. És a dir, un establiment que ens ve de la cultura americana –un fast food– ha hagut de recular i desamericanitzar-se encara que sigui només una mica. El consumidor ha pres consciència que tenia un rol actiu en la defensa d’aquest model de societat? Em temo que no. Semblaria que el màrqueting ha entès el potencial comercial que té el fet d’apostar per una suposada defensa d’allò autòcton, i per això suggereix que en comprar tal o tal altre producte, estàs ajudant el teu país. És una enganyifa, és clar. No és que no sigui així, ben al contrari: és evident que comprar productes autòctons i elaborats a casa és d’una gran ajuda per a cada societat, per a cada país. S’hauria de fer més! El que és una enganyifa és que facin creure que ho fan per patriotisme. La prova de l’enganyifa és que mentre van augmentant les etiquetes amb la bandera de cada país, i es fa constar amb lletres cada dia més grans que és un producte fet al teu país, apareixen thanksgiving days, black fridays, halloweens, christmas eve allà on abans hi havia rebaixes, castanyades o tions…

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor