Opinió

Tribuna republicana

EDUCACIÓ PEL SEGLE XXI

Sense negar el dret dels professionals a les protestes, i els seus drets, des d’una posició progressista veig necessari reclamar una revisió de mètodes i prioritats

Els focus que s’han posat en clau d’alarma en el sec­tor edu­ca­tiu a Cata­lu­nya, tenint en compte la mala valo­ració obtin­guda, es jus­ti­fi­quen, però també cor­rem el risc de con­ver­tir un ràting en un tot i no apro­fi­tar l’ocasió per ofe­rir un pano­rama ampli en distància i espai.

La mirada que vull ofe­rir és l’externa al sec­tor, la de la ciu­ta­da­nia que esti­mem el nos­tre país, la cul­tura i la llen­gua. Però que també hem après amb els anys i l’experiència que la com­ple­xi­tat de la nos­tra soci­e­tat, i espe­ci­al­ment el moment que vivim, exi­geix un punt de par­tida: l’amor a la cosa pública. I, evo­cant Martha Nuss­baum en el seu mera­vellós trac­tat Sense ànim de lucre, la neces­si­tat que edu­cació, cul­tura, amor i diver­si­tat for­min part de la terra ètica en què qual­se­vol pro­ta­go­nista de la història –polítics, mes­tres, pares i mares, alum­nes– s’hi senti arre­lat. El tan recla­mat retorn a les huma­ni­tats no pot ser una qui­mera intel·lec­tual. L’hem de fer nos­tra des de qual­se­vol lloc i espai, i enfor­tir el llen­guatge d’ali­an­ces més que de con­fron­tació.

El con­se­ller Josep Gonzàlez-Cam­bray va patir en carn pròpia una hos­ti­li­tat mas­siva del sec­tor per voler imple­men­tar can­vis petits, i això ja apun­tava a una gran crisi. Sense negar el dret dels pro­fes­si­o­nals a les pro­tes­tes, i els seus drets, sí que con­si­dero neces­sari, des d’una posició pro­gres­sista, recla­mar una revisió de mètodes i pri­o­ri­tats. I més per assen­tar pano­ra­mes més cons­truc­tius de cara al futur.

Diu Nichi Ven­dola, l’alcalde d’esquer­res italià en el seu trac­tat per les noves esquer­res Repren­dre el camí, que hem de mirar al vol­tant i obrir els ulls, apel·la a una revisió de la funció i els mètodes dels sin­di­cats, i, el més impor­tant, reclama la visió de volun­ta­ri­e­tat i vocació sobre una visió fun­ci­o­na­rial.

És pro­ba­ble que recur­sos i qua­li­tat siguin sinònims i aquí serà clau la inversió futura.

Fer una anàlisi de qui­nes mesu­res calen i com s’han d’imple­men­tar cor­res­pon als experts i sens dubte l’actual con­se­llera Anna Simó, amb la seva exper­tesa i estima pel sec­tor, ha tin­gut i tindrà la sen­si­bi­li­tat per ges­tar aquest trànsit de retorn al pres­tigi. I és pos­si­ble que ara més que mai compti amb la mà atan­sada de la històrica con­se­llera Irene Rigau, amb qui va estar anys en con­fron­tació política, o el con­se­ller Ernest Mara­gall, que va intro­duir amb deter­mi­nació la visió tec­nològica a l’ense­nya­ment. No és caure en el bonisme saber que aquests pro­ta­go­nis­tes esti­men tant el sec­tor edu­ca­tiu i hi han dedi­cat tanta volun­tat i esforç que, mal­grat divergències, ara tenen el mateix horitzó de millora.

Un horitzó de millora que és pos­si­ble. Per això calen algu­nes pre­mis­ses.

La pri­mera és posar en relleu la tra­jectòria i el nos­tre sis­tema mixt, amb una visió col·labo­ra­tiva publi­co­pri­vada, i la diver­si­tat d’enfo­ca­ments. El pilar de l’ense­nya­ment públic no hau­ria de con­ver­tir-se en una con­fron­tació de models. La regu­lació i el con­trol econòmic, ara total­ment imple­men­tats amb les nor­ma­ti­ves de trans­parència i reti­ment de comp­tes, garan­tei­xen un sis­tema regu­lat i efi­ci­ent si es veu com a holístic i com­ple­men­tari.

La segona pre­missa és creure que la llen­gua cata­lana ha de seguir essent el pilar de la dimensió edu­ca­tiva. La interes­sada polèmica que alguns par­tits polítics han por­tat a seu judi­cial, i que tants mal­de­caps està donant, ha de ser objecte de res­pos­tes cre­a­ti­ves i cons­truc­ti­ves, segu­ra­ment subs­ti­tuint con­fron­tació per més esforç a arri­bar a famílies i un ferm com­promís del pro­fes­so­rat. Com­promís empàtic i il·lusi­o­nant. Perquè segu­ra­ment el que més cos­tarà serà dema­nar il·lusió en els pro­jec­tes a molts pro­fes­si­o­nals cre­mats, can­sats amb la sen­sació de no ser reco­ne­guts.

Ter­cer: la cul­tura i les huma­ni­tats no poden sucum­bir a la tec­no­lo­gia. La paraula és la màgia d’un immens i càlid uni­vers que ens porta a grans labe­rints i para­di­sos d’eman­ci­pació per a joves i nens. Saber incul­car la passió pel conei­xe­ment, per la lli­ber­tat de pen­sa­ment, d’anhel de saber, de con­fiança en la capa­ci­tat poten­cial dels ofi­cis, de l’art, del cinema, de la música, de la lec­tura.

En defi­ni­tiva, obrir el ven­tall cap a un ense­nya­ment que arribi al cor dels seus des­ti­na­ta­ris.

Aque­lla paraula, esforç, que no podem supri­mir però que s’ha d’ajus­tar a la indi­vi­du­a­li­tat. En els temps líquids que ens ha tocat viure, l’indi­vi­du­a­lisme, la manca d’empa­tia en la política, la crisi pla­netària, la sole­dat de les xar­xes, han arri­bat també als cen­tres edu­ca­tius, la desi­gual­tat social crei­xent, però allà es poden trans­for­mar com una meta­mor­fosi de nova huma­ni­tat. No els dei­xem sols.

El breu conte de Tols­toi Fili­pok explica l’anhel d’un nen per apren­dre a lle­gir, com la paràbola d’un nai­xe­ment vital que li cal a tot ésser humà i que és motiu d’espe­rança.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor