El dossier

Càritas fa campanya per dignificar l’accés a l’alimentació

Les deu Càritas amb seu a Cata­lu­nya han impul­sat la cam­pa­nya

Jo com tu, una ini­ci­a­tiva que vol sen­si­bi­lit­zar a la ciu­ta­da­nia sobre les difi­cul­tats que tenen les per­so­nes més vul­ne­ra­bles per com­prar allò que neces­si­ten a la botiga més pro­pera del seu domi­cili i esco­llir allò que volen men­jar.

Mercè Dar­nell, mem­bre de la comissió de Neces­si­tats Bàsiques de Càritas Cata­lu­nya, ha afir­mat que “la crisi deri­vada de la COVID-19 ha empit­jo­rat les con­di­ci­ons de vida de mol­tes per­so­nes, i amb la Cam­pa­nya Jo com tu es vol tre­ba­llar perquè tot­hom pugui com­prar a qual­se­vol esta­bli­ment d’ali­men­tació d’acord amb les seves neces­si­tats ali­mentàries, fami­li­ars o cul­tu­rals”. Segons la dar­rera enquesta rea­lit­zada per Càritas Cata­lu­nya, sobre els efec­tes soci­als i econòmics de la COVID-19 en les per­so­nes ate­ses per l’enti­tat, un 50,5% de les famílies no podien por­tar una ali­men­tació ade­quada, prop de 30 punts per­cen­tu­als més que abans de la pandèmia. En les famílies on cap mem­bre tre­ba­lla, aquesta xifra s’enfila fins al 60%.

“La rea­li­tat que ens deixa la pandèmia és que mol­tes per­so­nes en situ­ació de pobresa no poden triar allò que volen men­jar, i això té un impacte directe en aspec­tes tan impor­tants com la salut”, ha afir­mat Dar­nell, fent referència al fet que el 7,2% de les llars ate­ses per les Càritas dio­ce­sa­nes amb seu a Cata­lu­nya afir­ma­ven patir un dete­ri­o­ra­ment de la salut per no poder por­tar una ali­men­tació ade­quada. Per tot això, Càritas vol ampliar la dis­tri­bució de la tar­geta Jo com tu.

Es tracta d’una tar­geta bancària de pre­pa­ga­ment, que per­met com­prar amb auto­no­mia als esta­bli­ments comer­ci­als d’ali­men­tació. “Amb aquesta tar­geta, les famílies podran triar què volen men­jar, com­prar amb auto­no­mia i que cada mes tin­guin un import per des­ti­nar a l’ali­men­tació” ha deta­llat la res­pon­sa­ble de Neces­si­tats Bàsiques. Dar­nell ha expli­cat que el model ja s’està imple­men­tat a mol­tes Càritas del con­junt de Cata­lu­nya, i que a la diòcesi de Bar­ce­lona, per exem­ple, ja són més de 3.000 llars les que s’han bene­fi­ciat d’una tar­geta d’ali­ments.

La tar­geta no només vol dig­ni­fi­car l’accés a l’ali­men­tació de les per­so­nes més vul­ne­ra­bles, sinó que també és una manera de pro­mo­ci­o­nar el comerç local, que les per­so­nes puguin acce­dir a una ali­men­tació vari­ada i salu­da­ble, o evi­tar el mal­ba­ra­ta­ment i la pet­jada ecològica.

“Quan les per­so­nes poden com­prar a l’esta­bli­ment del barri, no només aju­den al comerç local, sinó que també creen xarxa i es rela­ci­o­nen amb la xar­cu­te­ria del barri, el for­ner o la depen­denta del super­mer­cat. És una eina més de relació”. Dar­nell ha afe­git que la tar­geta també és una opor­tu­ni­tat perquè les per­so­nes vul­ne­ra­bles man­tin­guin l’hàbit d’admi­nis­trar el pres­su­post fami­liar.

Final­ment, ha recla­mat que les per­so­nes vul­ne­ra­bles puguin anar a com­prar als matei­xos super­mer­cats que la resta de la població, i que no exis­teixi un model que separi a les per­so­nes en funció dels seus ingres­sos. “Si no apos­tem per aquest model, difícil­ment podrem fomen­tar una soci­e­tat que garan­teixi la igual­tat d’opor­tu­ni­tats. Triar com ens ali­men­tem és un dret, no un pri­vi­legi”, ha afe­git.

El pro­grama de cober­tura de les Neces­si­tats Bàsiques de Càritas Cata­lu­nya a través dels seus 706 pro­jec­tes va aten­dre 96.000 per­so­nes el 2020, un 60% més que l’any ante­rior a causa dels estralls pro­vo­cats per la pandèmia. La inversió va superar els 13 mili­ons d’euros. “El nos­tre horitzó és que totes les per­so­nes dis­po­sin d’uns ingres­sos sufi­ci­ents per por­tar una vida digna. Aquesta cam­pa­nya s’emmarca en la neces­si­tat de seguir tre­ba­llant per una política d’ingres­sos mínims ade­quada per a totes les per­so­nes”, ha afe­git Fran­cesc Roig, pre­si­dent de Càritas Cata­lu­nya.

La cam­pa­nya Jo com tu, que estarà pre­sent durant tot el curs 2021-2022 i que compta amb dife­rents suports comu­ni­ca­tius, vol sen­si­bi­lit­zar a la ciu­ta­da­nia en gene­ral, però també vol fer partícip a esco­les, uni­ver­si­tats, empre­ses, o clubs espor­tius, entre d’altres, perquè puguin cami­nar cap a aquest nou model. La cam­pa­nya també s’estendrà a les Comu­ni­tats par­ro­quials, així com a les Càritas par­ro­quials i arxi­pres­tals, amb l’objec­tiu de dina­mit­zar i ofe­rir pro­ces­sos de reflexió res­pecte a l’accés a l’ali­men­tació.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.