El dossier

Artteràpia contra l’abandonament escolar

Un pro­jecte que inclou l’art­teràpia per evi­tar l’aban­do­na­ment esco­lar, impul­sat i coor­di­nat per l’IES La Gui­ne­ueta de Bar­ce­lona, ha gua­nyat una beca euro­pea Eras­mus+KA2 per poder desen­vo­lu­par un pro­jecte pio­ner en la docència que uti­litza la meto­do­lo­gia de l’art­teràpia a les aules com una eina que faci­lita la inte­gració, la inclusió i el suport emo­ci­o­nal als estu­di­ants. La ini­ci­a­tiva s’ha ini­ciat aquest curs a Cata­lu­nya, Itàlia, Roma­nia i Tur­quia i compta amb la col·labo­ració de l’Asso­ci­ació Gre­fart i del Museu Picasso com a enti­tats for­ma­do­res.

La pro­posta porta per títol “Art per a l’edu­cació inclu­siva” i con­sis­teix en dotar al docent de secun­da­ria de recur­sos artístics i d’art­teràpia que l’aju­din a acon­se­guir a l’aula una major inclusió social, cohesió gru­pal i evi­tar l’aban­do­na­ment esco­lar. Aquest pro­jecte ha estat pos­si­ble gràcies la tasca duta a terme prèvia­ment als Ins­ti­tuts Turó de Roque­tes i Bar­ce­lo­na­Congrés on es va fer una prova pilot i es van obte­nir tan bons resul­tats que va ani­mar l’asso­ci­ació Gre­fart (Grup de Recerca, For­mació i Atenció en Art­teràpia) a pre­sen­tar el seu pro­jecte for­ma­tiu a l’IES La Gui­ne­ueta.

Art a totes les assig­na­tu­res

L’objec­tiu és intro­duir la cre­ació artística acom­pa­nyada en el con­tin­gut de les matèries esco­lars, amb el procés de cre­ació de peces artísti­ques que impli­quin tots els estu­di­ants, des dels alum­nes bri­llants fins als de més baix ren­di­ment. A més a més, la ini­ci­a­tiva dota l’equip docent de recur­sos per aco­llir, sos­te­nir, i acom­pa­nyar l’alum­nat amb difi­cul­tats emo­ci­o­nals a través del curós acom­pa­nya­ment de les seves cre­a­ci­ons artísti­ques. El pro­jecte inclou també la visita dels alum­nes als parcs i zones ver­des pro­pe­res amb l’objec­tiu d’ins­pi­rar-se artísti­ca­ment amb el patri­moni natu­ral que els envolta.

La for­mació Arts for inclu­sive edu­ca­tion.Tools for emo­ti­o­nal well-being and inclu­sive edu­ca­tion from an art the­rapy met­ho­do­logy ha estat con­fec­ci­o­nada pels mem­bres de Gre­fart i ja s’està apli­cant a l’IES La Gui­ne­ueta i a tres ins­ti­tuts més d’Itàlia, Roma­nia i Tur­quia. Gre­fart super­visa i dona suport men­sual als docents en l’apli­cació directa a l’aula d’aquesta meto­do­lo­gia.

El docents reben una for­mació d’acom­pa­nya­ment que els faci­lita les eines art­te­rapèuti­ques necessàries per desen­vo­lu­par i pro­moure entorns edu­ca­tius inclu­sius i moti­va­dors. Aques­tes tècni­ques afa­vo­rei­xen l’acom­pa­nya­ment dels estu­di­ants amb difi­cul­tats emo­ci­o­nals o cog­ni­ti­ves, fomen­ten l’expressió, la comu­ni­cació i la inte­gració emo­ci­o­nals a través dels llen­guat­ges artístics, a més de donar estratègies per resol­dre i ges­ti­o­nar situ­a­ci­ons de difi­cul­tat i con­flicte.

Els par­ti­ci­pants asse­gu­ren que “les meto­do­lo­gies apre­ses seran efec­ti­ves pels nos­tres alum­nes amb difi­cul­tats per expres­sar-se o amb pro­ble­mes per adap­tar-se a nous entorns”. Alguns docents ja han començat a imple­men­tar les acti­vi­tats i expli­quen que els ha permès “crear, entre els estu­di­ants, un sen­tit de per­ti­nença a l’escola i a l’entorn social”. Altres par­ti­ci­pants qua­li­fi­quen la for­mació d’“eficaç i útil” i que “t’empeny a des­co­brir l’artista inte­rior i dóna l’opor­tu­ni­tat de conèixer i aju­dar als nos­tres alum­nes així com a nosal­tres matei­xos”.

La beca, dotada amb 117.778 €, per­met la for­mació en art­teràpia a 15 docents i bene­fi­ciarà indi­rec­ta­ment a 2.500 alum­nes euro­peus. És impor­tant des­ta­car la par­ti­ci­pació del Museu Picasso de Bar­ce­lona que impar­tirà una for­mació sobre les Estratègies de Pen­sa­ment Visual (VTS), un mètode desen­vo­lu­pat al MOMA de Nova York que uti­litza l’art per al desen­vo­lu­pa­ment de les capa­ci­tats d’obser­vació, lingüísti­ques i de pen­sa­ment crític.

Gre­fart es va cons­ti­tuir l’any 2004 com a Grup de Recerca, For­mació i Atenció en Art­teràpia i com Asso­ci­ació Pro­fes­si­o­nal d’Art­te­ra­peu­tes. Com Asso­ci­ació Pro­fes­si­o­nal, vet­lla per la for­mació con­ti­nu­ada dels art­te­ra­peu­tes ofe­rint cur­sos, monogràfics, super­visió i espais d’inter­canvi pro­fes­si­o­nals i de recerca. Els seus pro­fes­si­o­nals tre­ba­llen en pro­jec­tes d’inter­venció art­te­rapèutica amb dife­rents col·lec­tius com ara la salut men­tal, dro­go­de­pendències, immi­gració, gent gran, infants i joves, dones en risc, altes capa­ci­tats i dis­ca­pa­ci­tats, entre altres. És una de les cinc asso­ci­a­ci­ons pro­fes­si­o­nals fun­da­do­res de la Fede­ració Espa­nyola d’Asso­ci­a­ci­ons Pro­fes­si­o­nals d’Art­teràpia (FEAPA).

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor