Canvis en la mà d’obra
Seat va fabricar l’any 2020 a la planta de Martorell 500.000 vehicles, quantitat que preveu mantenir el 2025, però muntant tres models de vehicles elèctrics de les marques Cupra, Skoda i Volkswagen. Però per fer la mateixa producció ja ha comunicat al comitè d’empresa que tindrà un excedent de plantilla d’entre 2.500 i 2.800 treballadors, ja que el cotxe de combustió exigeix entre 17 i 23 hores de treball per unitat en funció del model, mentre que l’elèctric compacte que es fabricarà a Martorell implicarà entre 12 i 13 hores.
A això s’afegeix que perillen els llocs de treball de 1.000 persones –entre mà d’obra directa i indirecta– de la planta Seat Components del Prat de Llobregat, on es fabriquen caixes de canvi, un cop el grup Volkswagen ha decidit que el motor de l’Small BEV –model que es muntarà a Martorell i Pamplona a partir del 2025– es fabricarà a una planta d’Audi d’Hongria.
Un informe de Boston Consulting sobre l’impacte de la transició al vehicle elèctric en trenta-una famílies de treball relacionades, preveu que l’oferta laboral a l’Estat espanyol serà l’any 2030 de 315.000 llocs, 29.000 menys que el 2019. Un 8% menys per la pèrdua de volum de producció i, sobretot, la deslocalització. Destaca que la transició cap al vehicle elèctric generarà un transvasament important de llocs de treball cap a sectors com l’energia i la infraestructura de recàrrega, que tindran una gran necessitat de mà d’obra els propers anys. Així mateix, caldrà un pla de formació que permeti adequar els treballadors a les noves necessitats de la indústria, i s’estima que 165.000 llocs de treball necessitaran qualificació específica.
El 2020, al voltant del 92% dels vehicles produïts a l’Estat espanyol estava equipat exclusivament amb un motor de combustió. Aquesta proporció caurà el 2030 a només el 2%, quan el volum de vehicles de bateria i híbrids endollables serà del voltant del 68% i el 30% restant seran vehicles elèctrics híbrids. Això significa un augment de la producció del 52% a l’any de vehicles elèctrics amb bateries a Espanya. L’estudi conclou que la transició aconseguirà contrarestar les pèrdues gràcies als llocs de treball generats en bateries i infraestructures de recàrrega.
feina amb Bateries
L’impacte de produir o no tota la cadena de valor de la bateria té una repercussió en l’ocupació molt elevada, de 8.000 llocs de treball, segons l’Associació Empresarial per al Desenvolupament i l’Impuls de la Mobilitat Elèctrica (AEDIVE), que afegeix que Espanya parteix d’una situació privilegiada per aconseguir tenir el cicle de fabricació complet, gràcies a les matèries primeres: jaciments de terres rares a Campo de Montiel (Ciudad Real) i a la muntanya Galiñeiro (Pontevedra) i la mina de liti de Sant José (Extremadura).
La primera fabrica de bateries serà la del grup Volkswagen a Sagunt, que generarà uns 3.000 llocs de treball. També optaven a aquesta instal·lació Catalunya, Aragó i Extremadura.