El dossier

EL DOSSIER

Muntanya russa

El macroprojecte de Hard Rock a Vila-seca i Salou, l’aeroport del Prat i la prolongació de la B-40 han estat unes autèntiques caigudes al buit i remuntades en les negociacions entre el govern i els socialistes catalans per aprovar els comptes

SENSE PARTIDA
L’acord amb el PSC no fixa cap partida pel quart cinturó, el Hard Rock ni l’aeroport, tan sols el compromís d’impulsar-los
ESCURÇAR L’ESPERA
Es destinaran 50 milions a disminuir les llistes d’espera quirúrgiques, diagnòstiques i de consultes externes
LLARS D’INFANTS
Hi haurà 52,3 milions per al finançament de les llars d’infants per garantir la gratuïtat de l’I2 a tots els centres de Catalunya

Han cal­gut gai­rebé tres mesos de nego­ci­a­ci­ons i uns quants atacs de ver­ti­gen, pro­pis de qui puja a una mun­ta­nya russa, sobre­tot pels tres grans esculls que blo­que­ja­ven l’apro­vació dels pres­su­pos­tos: el macro­pro­jecte de Hard Rock a Vila-seca i Salou, l’aero­port del Prat i la pro­lon­gació de la B-40. Tres pro­jec­tes que han estat unes autènti­ques cai­gu­des al buit i remun­ta­des en les nego­ci­a­ci­ons entre el govern i els soci­a­lis­tes cata­lans per apro­var uns comp­tes que, si no hagues­sin pros­pe­rat, hau­rien dei­xat les elec­ci­ons just a la can­to­nada. Però dime­cres, després de les ces­si­ons per part del pre­si­dent, Pere Ara­gonès, i un cop sege­llat l’acord, aquests tres pro­jec­tes que els de Sal­va­dor Illa exi­gien per donar el vis­ti­plau als números que­da­ven inclo­sos al qua­dern que regirà les actu­a­ci­ons d’aquest any. Són uns pro­jec­tes, d’altra banda, que tam­poc no volia assu­mir En Comú Podem. Aquest grup ja va pac­tar al desem­bre donar suport als comp­tes, però com que els seus vots no eren sufi­ci­ents per apro­var-los al Par­la­ment, calia sumar-ne més. Els comuns cele­bra­ven dime­cres l’acord a tres ban­des, tot i que dos dies abans el seu por­ta­veu, Joan Mena, aler­tava que el dona­rien per tren­cat si s’aca­bava des­ti­nant “un sol euro” al quart cin­turó, al Hard Rock o a l’ampli­ació de l’aero­port. I l’acord, real­ment, no hi des­tina cap par­tida con­creta, a aques­tes grans infra­es­truc­tu­res (dues de les quals, l’aero­port i la B-40, són d’àmbit esta­tal), tan sols el com­promís d’impul­sar-les.

La cam­bra cata­lana ja ha enge­gat la tra­mi­tació par­la­mentària, i el govern cal­cula que els pres­su­pos­tos es podran apro­var defi­ni­ti­va­ment el 10 de març. “Arri­bar fins aquí no ha estat fàcil. Han estat unes nego­ci­a­ci­ons llar­gues i com­ple­xes. Si fos pel govern, hauríem aca­bat abans. Però no és el moment de retrets”, defen­sava la con­se­llera de la Pre­sidència, Laura Vilagrà. Al sac de la des­pesa pres­su­postària hi ha 41.025 mili­ons, 3.842 mili­ons més que l’any pas­sat. És el pres­su­post “més ele­vat de la història”, va piu­lar el pre­si­dent Ara­gonès via Twit­ter pocs minuts després de fer-se públic l’acord. A banda de les grans infra­es­truc­tu­res, les línies mes­tres estan mar­ca­des per 1.284 mili­ons més que en l’exer­cici ante­rior per a Salut i pel fet de des­ti­nar l’1,5% del pres­su­post a la cul­tura.

ELS PUNTS DE DISCÒRDIA

Els pro­jec­tes de la discòrdia, i que esde­ve­nen la gran cessió de Pere Ara­gonès per poder tenir pres­su­pos­tos amb els vots soci­a­lis­tes són, doncs, tres. El pri­mer, la ronda Nord entre Ter­rassa i Saba­dell, és a dir, el per­llon­ga­ment de la B-40 des de Ter­rassa fins a Saba­dell i Cas­te­llar del Vallès. Tant el govern d’ERC com els comuns rebut­ja­ven l’ampli­ació d’aquesta infra­es­truc­tura però, final­ment, s’ha acor­dat fer efec­tiu, amb el Minis­teri de Trans­ports, el con­veni d’acord i finançament que garan­teixi la redacció del pro­jecte en el pri­mer tri­mes­tre d’enguany.

El segon, el macro­com­plex d’oci i turisme Hard Rock, que s’ha de situar entre Vila-seca i Salou. El pacte marca que durant el pri­mer semes­tre s’apro­varà defi­ni­ti­va­ment el pla de desen­vo­lu­pa­ment urbanístic, i que durant aquest any es com­ple­ta­ran els pro­ces­sos neces­sa­ris per ini­ciar el pro­jecte, a més de man­te­nir la dis­po­ni­bi­li­tat dels ter­renys per part de la soci­e­tat. A l’altre cap de corda, la pla­ta­forma Atu­rem Hard Rock ja ha con­vo­cat per dimarts vinent, dia 7, una con­cen­tració de rebuig a Tar­ra­gona.

I ter­cer: la “moder­nit­zació” de l’aero­port del Prat. El govern evita la paraula ampli­ació, tal com recla­mava el PSC, i opta per con­cep­tes com moder­nit­zació i de gua­nyar capa­ci­tat. Però els ulls veuen només allò que volen veure. Per a Sal­va­dor Illa “tot­hom sap què vol dir”, això de gua­nyar capa­ci­tat; en canvi, per a ERC, queda des­car­tada l’ampli­ació de la ter­cera pista (per no afec­tar la lla­cuna de la Ricarda). I diu que serà una comissió tècnica entre l’Estat i la Gene­ra­li­tat la que per­metrà “acor­dar el nou model aero­por­tu­ari” del país, per “trans­for­mar” l’aero­port i fer que esde­vin­gui un veri­ta­ble hub inter­na­ci­o­nal. Lli­gat amb aquest pro­jecte, es pre­veu una inversió, fins al 2026, de 49 mili­ons al delta de Llo­bre­gat “per asso­lir un espai natu­ral i amb bio­di­ver­si­tat”.

En un dels dos docu­ments que con­for­men l’acord amb els soci­a­lis­tes hi figu­ren altres actu­a­ci­ons en infra­es­truc­tu­res. D’una banda, asse­gu­rar l’exe­cució dels tre­balls neces­sa­ris per com­ple­tar el cor­re­dor medi­ter­rani, i de l’altra, el futur de Roda­lies. La intenció és acor­dar amb el govern espa­nyol “el model de traspàs de recur­sos econòmics neces­sa­ris” per ges­ti­o­nar Roda­lies –una de les deman­des històriques de la Gene­ra­li­tat–, i també la cessió de la titu­la­ri­tat de les infra­es­truc­tu­res que puguin ser segre­ga­des de la Xarxa Fer­roviària d’Interès Gene­ral dins de Cata­lu­nya necessàries per poder pres­tar els ser­veis. I aquesta és una altra rei­vin­di­cació històrica. També inten­ta­ran acor­dar amb RENFE les claus “per adqui­rir i millo­rar els trens i els tallers men­tre la Gene­ra­li­tat no dis­posi d’un ope­ra­dor propi pre­pa­rat i en dis­po­sició per pres­tar els ser­veis de manera imme­di­ata”.

El govern i el PSC diuen que volen poten­ciar el model fer­ro­vi­ari, i amplien algu­nes deman­des que ja havia pac­tat En Comú Podem al desem­bre, a més d’incor­po­rar noves par­ti­des en la millora del metro i posar a lici­tació pro­jec­tes com ara l’inter­can­vi­a­dor de l’L4 a Urqui­na­ona. Les millo­res al metro sumen 19,7 mili­ons, i també es des­ti­na­ran fins a 10,1 mili­ons per fer pro­jec­tes bàsics i cons­truc­tius, 23,2 mili­ons per a la reno­vació de vies i 3,1 mili­ons per als de sis­te­mes i cot­xe­res. L’entesa també recull actu­a­ci­ons que s’hau­rien de dur a terme als Fer­ro­car­rils de la Gene­ra­li­tat (FGC), redun­dant la idea dels comuns d’estu­diar la via­bi­li­tat de la con­nexió de la línia S2 des de Saba­dell fins a Cas­te­llar del Vallès. D’altra banda, s’ha acor­dat lici­tar les obres del tram­via del Camp de Tar­ra­gona (120 mili­ons), amb l’objec­tiu de posar en ser­vei aquesta pri­mera fase a finals del 2026.

SALUT

L’altra gran car­peta dels pres­su­pos­tos és la que fa referència a la salut. Aquest bloc regis­tra un incre­ment de 1.284 mili­ons d’euros, fins a arri­bar a als 12.212 mili­ons. El 24% d’aquests recur­sos ani­ran a l’atenció primària, que comp­tarà amb 2.100 mili­ons. També es millo­ra­ran les con­di­ci­ons labo­rals i retri­bu­ti­ves dels pro­fes­si­o­nals del sis­tema públic. Entre els punts acor­dats també des­taca l’incre­ment de 30 mili­ons per a salut men­tal i 30 mili­ons més per a les polítiques de salut pública, amb l’objec­tiu de fer efec­tiu el des­ple­ga­ment com­plet de l’Agència de Salut Pública de Cata­lu­nya (ASP­CAT) i amb mesu­res com l’aug­ment de fins a 485 pro­fes­si­o­nals en aquesta agència entre el 2023 i el 2027. Les llis­tes d’espera són encara el gran mal­de­cap. Enguany es des­ti­na­ran 50 mili­ons per dis­mi­nuir les llis­tes d’espera quirúrgi­ques, diagnòsti­ques i de con­sul­tes exter­nes. També es com­ple­tarà el des­ple­ga­ment d’higi­e­nis­tes buco­den­tals fins a arri­bar als 365 pro­fes­si­o­nals.

Pel que fa al pla d’hos­pi­tals i cen­tres d’atenció primària, es fixen 500.000 euros per ampliar l’Hos­pi­tal del Ven­drell, con­ti­nuar l’ampli­ació del Parc Salut Mar, enge­gar el nou Hos­pi­tal de les Ter­res de l’Ebre, com­ple­tar l’ampli­ació de la Vall d’Hebron a la Tei­xo­nera i des­ti­nar 2 mili­ons per al pro­jecte del nou Hos­pi­tal Josep Tru­eta de Girona, entre d’altres.

EDU­CACIÓ

En el paquet d’edu­cació, des­ta­quen els 52,3 mili­ons per al finançament de les llars d’infants per garan­tir la gratuïtat de l’I2 (2 anys) a tots els cen­tres de Cata­lu­nya, i els aug­ments en 39 mili­ons del pres­su­post per a con­certs edu­ca­tius, en 6 mili­ons per la dotació per als ense­nya­ments artístics i en 23,7 mili­ons (un 22,1% més res­pecte al 2022) per al Pla d’Equi­pa­ments Edu­ca­tius, que han de ser­vir, entre d’altres, per millo­rar l’equi­pa­ment d’FP a causa de l’aug­ment de l’oferta. Les par­ti­des des­ti­na­des al des­ple­ga­ment del Pacte con­tra la segre­gació esco­lar (58 mili­ons) i a l’escola inclu­siva (29,4 mili­ons) també van a l’alça.

Les xifres de l’acord per als pres­su­pos­tos se sos­te­nen sobre altres pun­tals. El model pro­duc­tiu, amb un incre­ment de 56 mili­ons del pres­su­post des­ti­nat a mesu­res de suport a la indústria. L’acce­le­ració de la pro­ducció d’ener­gia de fonts reno­va­bles (l’energètica pública del govern rebrà 25 mili­ons per, entre d’altres, ini­ciar la lici­tació pel cobri­ment de les cober­tes dels edi­fi­cis públics, començant pels ins­ti­tuts, una mesura també recla­mada per En Comú Podem). En drets soci­als, la millora de les retri­bu­ci­ons i les con­di­ci­ons labo­rals dels pro­fes­si­o­nals. També es pro­po­sen reduir el temps d’espera per a la valo­ració del grau de dependència i dis­ca­pa­ci­tat en un 50% a finals del 2023, una reducció que també es busca en les llis­tes d’espera dels ser­veis “perquè en un ter­mini de tres anys sigui d’un màxim de sis mesos”.

En el docu­ment de l’acord, però, no hi apa­reix una altra demanda del PSC. Els soci­a­lis­tes havien dema­nat no obrir cap nova dele­gació exte­rior durant el 2023, un punt que feia enca­llar la nego­ci­ació. Final­ment, però, no se n’ha fet cap esment al text con­sen­suat. El pres­su­post sí que pre­veu 100 mili­ons per a l’acció exte­rior. El govern, el PSC i En Comú Podem han posat per escrit que cre­a­ran una comissió de segui­ment dels acords.

41.025

mili­ons
és la des­pesa pres­su­postària total de la Gene­ra­li­tat per a aquest 2023.

680

mili­ons
seran per a l’exe­cució del Pacte Naci­o­nal per a la Indústria.

1.185

mili­ons
són els fons euro­peus Next Gene­ra­tion con­sig­nats per al 2023.

6.800

nous
docents pre­vis­tos per a aquest any, i 4.300 nous llocs de feina en l’àmbit de la salut.

700

mili­ons
es des­ti­na­ran a millo­rar les polítiques de gestió per l’apro­fi­ta­ment de l’aigua.

1.284

mili­ons
més que en l’exer­cici ante­rior ani­ran a parar al Depar­ta­ment de Salut.

56

mili­ons
per 2.000 noves pla­ces resi­den­ci­als i de cen­tre de dia.

180

mili­ons
per impul­sar fonts d’ener­gia reno­va­ble per a l’auto­con­sum.

125

mili­ons
per al pla d’inver­si­ons uni­ver­sitàries en el qua­dri­enni 2023-2027.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.