Salut

ESTOP grip!

Després d’un any desapareguda, s’espera que la grip torni amb força, i no se sap com conviurà amb el coronavirus. Les persones grans i les que tenen factors de risc s’han de vacunar, i la resta han de prendre mesures per no encomanar-se ni encomanar

PREPARAR-SE PER A L’HIVERN
Habitualment, el període de màxima virulència de la grip comença a finals d’any i dura unes deu setmanes
PROTEGIR EL SISTEMA SANITARI
La coexistència de la grip i la covid-19, amb símptomes similars, pot suposar una sobrecàrrega del sistema sanitari
LES SOQUES ADEQUADES
Cada any, l’OMS selecciona les soques de la grip que es calcula que més circularan per crear la vacuna més efectiva
MITES SOBRE LA VACUNACIÓ
No és cert que si et vacunes un any, el següent agafaràs una grip més forta. Tampoc provoca reaccions adverses greus
LES PERSONES SANES
Les persones que no són de risc no s’han de vacunar, però poden demanar-ho si al final de la campanya hi ha prou dosis
L’ÚLTIMA TEMPORADA
L’últim episodi epidèmic de grip a Catalunya, el 2019/20, va provocar 554 malalts greus i 57 defuncions

L’hivern pas­sat, la pandèmia de la covid va reduir la grip a la mínima expressió: el ser­vei de vigilància esta­tal va noti­fi­car només 12 casos, quan la tem­po­rada 2019/20 havien estat més de 9.000. El virus SARS-CoV-2 va des­plaçar els seus parents esta­ci­o­nals res­pon­sa­bles no només de la grip, sinó també dels refre­dats, i les mesu­res de pro­tecció –mas­ca­re­tes, higi­ene, distància social...– van impe­dir que s’escam­pes­sin com ho feien abans. Això ha por­tat els científics a pre­veure que la grip d’aquest any, un cop les res­tric­ci­ons de la pandèmia s’han rela­xat, pugui arri­bar amb més força.

S’ha de tenir en compte que el virus de la grip –que en rea­li­tat són un con­junt de virus– can­via amb rapi­desa, i per això les vacu­nes són dife­rents cada any i s’han d’anar repe­tint. Estu­di­ant el que ja ha pas­sat abans, quan tem­po­ra­des flui­xes de grip sem­pre han anat segui­des d’anys molt més durs, es pre­veu que aquest hivern pugui ser espe­ci­al­ment com­pli­cat.

MÉS CASOS I MÉS GREUS

Des del món sani­tari, l’Asso­ci­ació d’Infer­me­ria Fami­liar i Comu­nitària de Cata­lu­nya (AIFiCC)  alerta que la grip pot ser més nom­brosa i pre­sen­tar casos més greus,  ja que s’ha dis­minuït la immu­ni­tat col·lec­tiva pel fet que l’any pas­sat pràcti­ca­ment no n’hi va haver. Des de l’asso­ci­ació citen un estudi recent publi­cat a la revista Vac­ci­nes en què s’asse­nyala que quan es donen hiverns suaus amb taxes d’incidència de la grip bai­xes, els anys següents es regis­tren més casos greus i puja fins a gai­rebé el 50% la població sus­cep­ti­ble d’aga­far la malal­tia.

A Cata­lu­nya, la cam­pa­nya de vacu­nació de la grip d’enguany ha aug­men­tat en 120.000 les dosis pre­vis­tes fins a arri­bar a 1.570.000. En el cas de les per­so­nes majors de 70 anys i que ja faci sis mesos que han rebut la segona dosi de la vacuna del coro­na­vi­rus, s’ha pre­vist una doble vacu­nació, pun­xant en un braç la vacuna de la grip i en l’altre la ter­cera dosi de recor­da­tori con­tra la covid.

Des del Depar­ta­ment de Salut, també fan una crida perquè es vacu­nin de la grip els col·lec­tius més vul­ne­ra­bles: majors de 60 anys, per­so­nes insi­tu­ci­o­na­lit­za­des, malalts crònics, pro­fes­si­o­nals de la salut i dones emba­ras­sa­des. Aquest any es con­si­dera espe­ci­al­ment neces­sari que ho facin perquè encara és una incògnita saber com con­viu­ran els dos tipus de patògens, la grip i el coro­na­vi­rus, que a més tenen algu­nes carac­terísti­ques en comú quant a símpto­mes (tos, difi­cul­tats res­pi­ratòries, febre, males­tar gene­ral...)

El que sem­bla cada cop més clar gràcies a diver­sos estu­dis retros­pec­tius és que la vacu­nació con­tra la grip està rela­ci­o­nada amb una reducció de les morts per coro­na­vi­rus i amb una menor gra­ve­tat d’aquesta nova malal­tia si es pro­du­eix el con­tagi. Una de les inves­ti­ga­ci­ons més exten­ses en aquest àmbit s’ha fet als Estats Units, com­pa­rant dades de 70 mili­ons de per­so­nes de dife­rents països del món. Els paci­ents objecte d’estudi es van divi­dir en dos grups, els que havien estat vacu­nats de la grip entre dues set­ma­nes i sis mesos abans de con­ta­giar-se de coro­na­vi­rus, i els que no. En cada grup es van ana­lit­zar les dades tenint en compte fac­tors com l’edat, el sexe, l’ori­gen ètnic, les malal­ties prèvies i hàbits com el taba­quisme, perquè no pogues­sin alte­rar els resul­tats. Així, es va arri­bar a la con­clusió que haver estat vacu­nat de la grip dis­mi­nu­eix el risc de patir com­pli­ca­ci­ons molt greus, com ara ictus, embòlies pul­mo­nars, sèpsies i trom­bo­sis veno­ses pro­fun­des en els infec­tats per SARS-CoV-2. No se sap encara quin és el meca­nisme que ho fa pos­si­ble, però se sos­pita que la vacuna de la grip esti­mula el sis­tema immu­ni­tari innat i fa que res­pon­gui millor davant l’atac del coro­na­vi­rus. En qual­se­vol cas, és un motiu més per insis­tir en la cam­pa­nya de vacu­nació gri­pal, sobre­tot tenint en compte que con­ta­giar-se al mateix temps de grip i de coro­na­vi­rus pot mul­ti­pli­car per sis la pro­ba­bi­li­tat de morir.

En defi­ni­tiva, la cam­pa­nya de vacu­nació de la grip no s’hau­ria de dei­xar pas­sar per part dels col·lec­tius vul­ne­ra­bles. Pel que fa a la seva imple­men­tació, les infer­me­res d’atenció primària reco­nei­xen que serà una cam­pa­nya dife­rent. “Ini­ciar la vacu­nació de la grip amb la coad­mi­nis­tració de la ter­cera dosi de la vacuna de la covid en majors de 70 anys és com­pli­cat, ja que hau­rem de tenir en compte quina vacuna cal admi­nis­trar a la per­sona que ve a vacu­nar-se, que faci sis mesos mínim de la segona dosi, etcètera. Per tant, hi haurà més fac­tors a con­tro­lar que quan només es fa la cam­pa­nya de la grip, però la coad­mi­nis­tració aju­darà a acon­se­guir millors cober­tu­res i una immu­ni­tat col·lec­tiva més alta”, explica la infer­mera Pepi Estany, coor­di­na­dora del grup de vacu­nes de l’AIFiCC. Al mateix temps, també acla­reix que admi­nis­trar alhora dues vacu­nes no suposa cap perill. “Cal recor­dar, per exem­ple, que els nadons poden arri­bar a rebre fins a set vacu­nes en una mateixa visita i en adults tenim també vacu­nes que por­ten dos o tres antígens dife­rents”, indica.

la vacu­nació dels pro­fes­si­o­nals

L’Asso­ci­ació d’Infer­me­ria Fami­liar i Comu­nitària de Cata­lu­nya també fa una crida perquè els pro­fes­si­o­nals sani­ta­ris es vacu­nin de la grip. El col·lec­tiu encara es vacuna poc; l’any pas­sat només ho van fer un 42,5%, quan des de l’Orga­nit­zació Mun­dial de la Salut es reco­mana arri­bar a un 75%.

“Com a pro­fes­si­o­nals sani­ta­ris tenim l’obli­gació ètica de vacu­nar-nos, per pro­te­gir els nos­tres usu­a­ris,  per pro­te­gir-nos i no haver de cau­sar baixa al nos­tre lloc de tre­ball, i per pro­te­gir les nos­tres famílies”, insis­teix Estany, que con­clou: “No pot ser que la supo­sada lli­ber­tat de vacu­nar-se o no d’un pro­fes­si­o­nal sani­tari passi per sobre del dret a la salut i a la vida de les per­so­nes a qui assis­teix.”

Els pro­to­cols de la Gene­ra­li­tat també reco­ma­nen que es vacu­nin agents de les for­ces i cos­sos de segu­re­tat, bom­bers, ser­veis de pro­tecció civil, per­so­nal d’ins­ti­tu­ci­ons peni­tenciàries i cen­tres d’inter­na­ment. I en aquesta cam­pa­nya també es reco­mana que ho faci el per­so­nal docent, com un col·lec­tiu essen­cial, i les per­so­nes amb expo­sició labo­ral directa a aus domèsti­ques o porcs, en gran­ges o explo­ta­ci­ons avícoles o por­ci­nes, i també a aus sal­vat­ges. En aquest cas, el motiu és reduir l’opor­tu­ni­tat de coin­fecció de virus humà i avi­ari o porcí, i dis­mi­nuir la pos­si­bi­li­tat de recom­bi­nació genètica dels dos virus.

PREVENIR I EVITAR ELS CONTAGIS

Les persones que no necessiten vacunar-se de la grip haurien de seguir les recomanacions per no contagiar-se ni escampar la malaltia. Això és important sobretot si conviuen amb persones que tenen factors de risc. Les mateixes mesures per evitar el contagi del coronavirus són les que millor funcionen per prevenir la grip, tal com s’ha vist durant la pandèmia. La mascareta evita que en tossir o esternudar es dispersin virus, i la neteja de mans i superfícies comunes (baranes, manetes de portes, comandaments de televisió...) dificulta els contagis. S’ha d’evitar el contacte estret amb la persona malalta i en cap cas s’han de compartir estris (gots, plats, tovallons...) que hagin estat en contacte amb saliva. La ventilació d’espais és igualment important i sempre es recomana quedar-se a casa en cas d’estar malalt.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor