Serà notícia

La Ràpita acull demà les XVIII jornades Etnologia de les Terres de l’Ebre

Les Jor­na­des d’Etno­lo­gia de les Ter­res de l’Ebre, que se cele­bren de forma iti­ne­rant i anual des de l’any 2000, arri­ben a la 18a edició i aquest 2021 se cele­bra a la comarca del Montsià, con­cre­ta­ment al Museu de la Mar de l’Ebre a la Ràpita, aquest dis­sabte 11 de desem­bre. Està orga­nit­zada pel Depar­ta­ment de Cul­tura, el Museu de les Ter­res de l’Ebre, l’Ins­ti­tut Ramon Mun­ta­ner i l’Ajun­ta­ment de la Ràpita.

Enguany la XVIII Jor­nada d’Etno­lo­gia de les Ter­res de l’Ebre, amb el títol «El món mari­ner. Cons­trucció naval, nave­gació i pesca, flu­vi­als i marítimes», té per objec­tiu la difusió de dife­rents aspec­tes que giren a l’entorn del món mari­ner en el sen­tit ampli del terme, a par­tir de recer­ques històriques, etnològiques i etnogràfiques. Així, la Jor­nada farà un recull d’ofi­cis i tècni­ques tra­di­ci­o­nals, can­vis tècnics, records fami­li­ars i experiències indi­vi­su­als i col·lec­ti­ves, d’arreu del ter­ri­tori i de les zones con­fron­tants.

La Jor­nada comp­tarà al matí amb la con­ferència «El cabo­tatge com a dimensió social i antro­pològica: el cas de Sant Car­les de la Ràpita», a càrrec d’Enric Gar­cia Domingo, del Museu Marítim de Bar­ce­lona/Uni­ver­si­tat de Bar­ce­lona, Grup TIG. Segui­da­ment, es pre­sen­ta­ran les comu­ni­ca­ci­ons: «L’ofici de mes­tre d’aixa a Sant Car­les de la Ràpita», a càrrec de Toni Car­tes Reverté, de l’Obser­va­tori del Patri­moni Cul­tu­ral Imma­te­rial de les Ter­res de l’Ebre; «El dar­rer mes­tre d’aixa de Tor­tosa i l’Ebre, Isaïas Vilás Pani­se­llo» de M. Carme Que­ralt Tomàs, de l’Inven­tari del Patri­moni Etnològic i Imma­te­rial de Cata­lu­nya, i «Els últims lla­gu­ters i bar­quers de la Ribera d’Ebre», a càrrec de Joan Pujol Pedret de l’Asso­ci­ació La Riuada de Móra d’Ebre.

A la tarda es rea­lit­za­ran les comu­ni­ca­ci­ons: «Viure a l’Alma­drava. Apunts per a una història com­tem­porànica de l’Alma­drava Cap de Terme», a càrrec de Marc Soler Piquer, peri­o­dista i escrip­tor, i «Com es pes­cava a Nonasp al Matar­ra­nya i l’Algars», a càrrec de Josep M. Ràfales Vidal i Mario Rius Roc de l’Asso­ci­ació Amics de Nonasp.

La Jor­nada també inclou dos acti­vi­tats com­ple­mentàries: la visita guiada al Museu de la Mar de l’Ebre, a càrrec d’Àngel Pas­cual Peña, tècnic del Museu, i l’expo­sició «Dones de mar. Sal a les venes», a la sala d’expo­si­ci­ons del mateix Museu de la Mar de l’Ebre.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.