Serà notícia

El procés participatiu de la llei trans* s’inicia la setmana vinent

La llei trans* cata­lana es cons­truirà de manera com­par­tida amb la ciu­ta­da­nia i, espe­ci­al­ment, amb les per­so­nes trans* i les enti­tats que defen­sen els seus drets. A par­tir de la set­mana vinent i durant un mes, s’obrirà la con­sulta pública prèvia mit­jançant el por­tal Par­ti­cipa Gen­cat, on tot­hom podrà fer arri­bar les seves pro­pos­tes. També es rea­lit­za­ran tro­ba­des i reu­ni­ons amb per­so­nes trans* i amb enti­tats i agents que defen­sen els seus drets, per tal de reco­llir les seves deman­des i cor­re­gir les man­can­ces de reco­nei­xe­ment, de repre­sen­tació i d’injustícia dis­tri­bu­tiva que patei­xen. L’objec­tiu és poder reco­llir totes les pro­pos­tes i neces­si­tats per ela­bo­rar una llei que faci efec­tius els drets de les per­so­nes trans* en totes les esfe­res públi­ques i pri­va­des de la soci­e­tat, alhora que per­meti erra­di­car qual­se­vol forma de dis­cri­mi­nació per raó d’iden­ti­tat o expressió de gènere. De manera trans­ver­sal a tot el procés d’ela­bo­ració de la llei inte­gral de reco­nei­xe­ment del dret a la iden­ti­tat i a l’expressió de gènere, es cons­ti­tuirà un grup de tre­ball for­mat per enti­tats i per­so­nes trans*, que farà segui­ment de la cons­trucció de la nor­ma­tiva i apor­tarà pro­pos­tes i obser­va­ci­ons durant el trans­curs de la seva ide­ació.

Cata­lu­nya ja compta amb una legis­lació tran­sin­clu­siva, reco­llida en lleis com la 11/2014 de drets de les per­so­nes LGBTI i per erra­di­car la LGB­TIfòbia, i la Llei 19/2020 per a la Igual­tat de Tracte i la No Dis­cri­mi­nació, així com l’actual l’actual Pla Inter­de­par­ta­men­tal LGBTI 2019-2022. Aques­tes nor­ma­ti­ves han permès desen­vo­lu­par ja polítiques tran­sin­clu­si­ves que han supo­sat una ampli­ació de drets. Per exem­ple, a Cata­lu­nya és pos­si­ble obte­nir la tar­geta sanitària amb el nom sen­tit sense neces­si­tat de cap tràmit mèdic, i aquest any 2021 s’han ges­ti­o­nat 429 peti­ci­ons. Així mateix, les dades mos­tren la neces­si­tat de comp­tar amb una llei exclu­si­va­ment trans*. El 21% de les denúncies comu­ni­ca­des a la Direcció Gene­ral d’Igual­tat entre el 2015 i el 2019 van ser de transfòbia, el segon tipus de dis­cri­mi­nació més regis­trada per part del col·lec­tiu LGBTI+. També els resul­tats de la macro-enquesta rea­lit­zada el 2020 a per­so­nes del col·lec­tiu LGBTI+ per l’Agència pels Drets Fona­men­tals de la Unió Euro­pea (FRA), mos­tren la vul­ne­ració freqüent dels seus drets fona­men­tals i la importància de desen­vo­lu­par marcs nor­ma­tius específics per pro­te­gir i pro­moure els drets de les per­so­nes trans*. En aquest con­text, des d’Igual­tat i Femi­nis­mes es posa en marxa la llei trans* cata­lana que garan­tirà els drets de les per­so­nes trans* en tots els àmbits de la soci­e­tat i a totes les edats, garan­tint també els drets d’infants i ado­les­cents trans* i avançant cap a la plena des­pa­to­lo­git­zació i eman­ci­pació de les per­so­nes trans*. Amb la ini­ci­a­tiva legis­la­tiva es dona com­pli­ment a la Llei 19/2020, que insta el govern a apro­var un avant­pro­jecte de llei específic per a les per­so­nes trans*, una mesura també inclosa en el Pla de Govern 2021-2024.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor