Universitats

Quan la universitat i l’empresa van de bracet

Els bons resultats avalen l’aposta feta pel parc tecnològic TecnoCampus de Mataró, en funcionament des de l’any 2010, que uneix la formació acadèmica amb l’activitat econòmica en un espai a primera línia de mar

Una pla­ta­forma d’anàlisi del comerç electrònic que faci­lita la presa de deci­si­ons a les mar­ques mit­jançant la intel·ligència arti­fi­cial i les dades mas­si­ves (big data) i un cade­nat intel·ligent per a moto­ci­cle­tes i ciclo­mo­tors que incor­pora un sis­tema de des­blo­queig amb tec­no­lo­gia biomètrica per empremta dac­ti­lar. Aquests són els dar­rers pro­jec­tes pre­mi­ats en el marc dels guar­dons Creàtic que ator­guen el parc tec­nològic Tec­no­Cam­pus i l’Ajun­ta­ment de Mataró. Ini­ci­a­ti­ves que, d’altra banda, també han rebut el reco­nei­xe­ment en anys suc­ces­sius dels pre­mis Emprèn que atorga la Uni­ver­si­tat Pom­peu Fabra. Dar­rere d’aquests exem­ples d’excel·lència inno­va­dora s’ama­guen dues joves ments: la d’un empre­ne­dor i la d’un estu­di­ant de dar­rer curs de car­rera. Car­los Martínez, cofun­da­dor de l’empresa Empi­dium, és gra­duat en admi­nis­tració d’empre­ses i gestió de la inno­vació a l’Escola Supe­rior de Ciències Soci­als i de l’Empresa del Tec­no­Cam­pus i desen­vo­lupa la seva star-up al mateix recinte de la uni­ver­si­tat, a l’espai des­ti­nat a les empre­ses i amb el suport del ser­vei d’empre­ne­do­ria del cen­tre. “El món empre­sa­rial m’era des­co­ne­gut, però vaig gua­nyar una beca a través d’un con­curs d’empre­ne­do­ria del Tec­no­Cam­pus i m’hi vaig llançar de cap”, recorda Martínez, que suma en el seu currículum una altra beca Eras­mus a Ale­ma­nya, pràcti­ques inter­na­ci­o­nals a Polònia i una estada curta a Sili­con Valley. “El màster, amb la presència cons­tant d’empre­sa­ris que t’expli­quen la seva experiència, va ser l’empenta que em feia falta per dur a la pràctica els meus pro­jec­tes”, pre­cisa, i afe­geix: “A Epi­nium aju­dem les empre­ses aafi­nar molt més per obte­nir els millors resul­tats amb els seus pro­duc­tes i conèixer al detall quin és el seu posi­ci­o­na­ment real en el mer­cat.”

Pro­jec­tes amb premi

Miquel Giménez, de 21 anys, con­fessa que la idea pel pro­jecte de cade­nat intel·ligent li va arri­bar d’una manera gens pro­saica. “Feia natació i em va caure al fons de la pis­cina la clau de la taqui­lla, que duia lli­gada al tur­mell”, asse­nyala, i afe­geix: “Quan em vaig veure obli­gat a tor­nar a la pis­cina a bus­car-la, em vaig plan­te­jar com seria de còmode no haver de neces­si­tar cap clau per obrir un cade­nat.” Apas­si­o­nat de la robòtica i bene­fi­ci­ari també d’una beca el pri­mer any de car­rera per un tre­ball de recerca de bat­xi­lle­rat sobre una pròtesi de braç en 3D, també ha fet una estada al paradís de la tec­no­lo­gia dels Estats Units i tre­ba­lla actu­al­ment en el dis­seny i en la fabri­cació d’una moto­ci­cleta per poder com­pe­tir con­tra altres equips uni­ver­si­ta­ris. “El cade­nat intel·ligent Thum­block per­met con­nexió al mòbil amb alerta ins­tantània en cas de des­blo­queig no desit­jat, geo­lo­ca­lit­zació i gestió d’emprem­tes”, comenta.

Després de prop de vuit anys de fun­ci­o­na­ment –el cam­pus actual es va inau­gu­rar el 2010–, el Tec­no­Cam­pus s’ha gua­nyat un nom en el sec­tor gràcies al binomi entre la for­mació acadèmica i el con­tacte directe i cons­tant amb el món empre­sa­rial. El model Tec­no­Cam­pus atreu més de 3.000 alum­nes, ofe­reix 16 graus i dobles graus de les tres esco­les uni­ver­sitàries que l’inte­gren –la Politècnica, la de Ciències Soci­als i de l’Empresa i la de Ciències de la Salut–, dis­posa d’una incu­ba­dora d’empre­ses i 122 fir­mes i enti­tats tenen la seu en dos dels seus edi­fi­cis.

El parc tec­nològic Tec­no­Cam­pus és la gran aposta de la ciu­tat de Mataró per esde­ve­nir un refe­rent en el camp de la inno­vació. Sota el parai­gua de la Fun­dació Tec­no­Cam­pus, pre­si­dida per l’Ajun­ta­ment, i amb l’empara de la Uni­ver­si­tat Pom­peu Fabra, el cen­tre “busca la gene­ració de riquesa a través del conei­xe­ment, l’atracció de talent i la incidència al ter­ri­tori”. Mont­ser­rat Vilalta, direc­tora de l’Escola Supe­rior de Ciències Soci­als i de l’Empresa i res­pon­sa­ble de l’àrea trans­ver­sal d’empre­ne­do­ria uni­ver­sitària posa l’accent en el fet que el cen­tre uni­ver­si­tari “ha pogut idear des dels ini­cis el seu parc tec­nològic amb la vista posada en els exem­ples que fun­ci­o­nen als Estats Units”, i con­si­dera que el futur depèn de man­te­nir les bran­ques d’ense­nya­ments que s’hi fan “però apro­fun­dint en aquests camps per seguir ori­en­tant els estu­dis cap al món pro­fes­si­o­nal”. “Els estu­di­ants bus­quen una oferta dife­rent a la tra­di­ci­o­nal, amb titu­la­ci­ons sin­gu­lars que donin res­posta als rep­tes i a les deman­des actu­als i amb una clara aposta per l’empre­ne­do­ria”, indica Vilalta, que des­taca que l’àrea d’influència del Tec­no­Cam­pus s’ha estès en els dar­rers anys arreu del país. “Només el 34,8% dels nos­tres alum­nes pro­ve­nen del Maresme, tot i que l’objec­tiu de con­tri­buir al crei­xe­ment econòmic i social del ter­ri­tori és un dels nos­tres pun­tals”, manté la por­ta­veu del parc tec­nològic. Pel que fa a les empre­ses, “totes tenen un cert com­po­nent inno­va­dor i es nodrei­xen del conei­xe­ment que es genera a les aules”.

“Si volem ser els millors, el nivell d’exigència, rigor i pro­fes­si­o­na­li­tat ha de ser altíssim i s’ha de poder ava­luar i demos­trar”, avança Mont­ser­rat Vilalta quan plan­teja els rep­tes de futur que afronta el parc tec­nològic.

3.235
alumnes s’han matriculat al TecnoCampus de Mataró durant aquest curs 2017/18 per cursar algun dels 16 graus i dobles graus que s’hi imparteixen.
122
empreses i entitats estan allotjades al parc tecnològic, un fet que representa una ocupació del 98% de l’espai. També hi ha 15 empreses funcionant a la incubadora.

Una inversió amb retorn al territori

Un estudi recent elaborat per l’Escola Superior de Ciències Socials i de l’Empresa del TecnoCampus ha quantificat l’impacte econòmic i social que el parc tecnològic té en l’economia catalana i mataronina amb l’objectiu de demostrar el retorn positiu de la inversió que rep de recursos públics. En el document, elaborat pels professors Josep Maria Raya i Roberto Dopesa, es destaca que la ràtio benefici-cost pel que fa a Mataró suposa que per cada euro que l’administració inverteix en el complex, la societat n’obté 4,68. L’impacte total sobre la producció de l’activitat del TecnoCampus supera els 118 milions d’euros i sobre el valor afegit augmenta fins als 45,8 milions. L’activitat del parc tecnològic genera potencialment 1.836 llocs de treball, dels quals 951 ho són de manera directa, 399 de manera indirecta i 487 de manera induïda. D’altra banda, les despeses d’explotació del centre l’any 2016 van ser de gairebé 15,2 milions d’euros i les d’inversió van arribar als 844.000 euros. En el cas de les empreses, les despeses superen els 61 milions d’euros i representen la part més important de les generades al territori per l’activitat d’aquesta instal·lació. La despesa dels estudiants va ser de 874.000 euros.

La marca que s’ha fet expressió

Verkami (mot que prové de dues paraules de l’esperanto i que es pot traduir com a ‘amic de la creació’) és una plataforma digital especialitzada en el micromecenatge cultural que va néixer al mateix temps que el TecnoCampus. Pionera en el ja popular món del finançament col·lectiu (crowfunding) gestat als Estats Units, el seu creixement ha estat meteòric i ha aconseguit que el seu nom es vinculi a la mateixa expressió que defineix l’acció d’invertir en un projecte. Així, «fer un verkami» s’usa de manera habitual com a sinònim de finançament de propostes amb un marcat caràcter independent o alternatiu i que poden veure la llum gràcies a les aportacions dels particulars. D’exemples n’hi ha per donar i per vendre: des de jocs de rol fins a documentals, passant per edició de còmics, expedicions arqueològiques i la celebració de festivals... Cada projecte té, a més, l’incentiu de premiar els mecenes que hi col·laboren. La idea es va gestar en una família mataronina, la que formen el pare, Joan Sala, i els fills, Jonàs i Adrià. “La idea inicial va sorgir per finançar un documental propi, però aviat vam veure que hi havia una demanda real en el mercat i que teníem les eines per donar-hi resposta”, explica Joan Sala. El resultat, prop de vuit anys després, és indiscutible: al voltant de 6.000 projectes que s’han pogut finançar amb èxit, 30 milions d’euros de recaptació i més de 800.000 mecenes. Un èxit que també ha obtingut reconeixement internacional, ja que el 2013 va guanyar la categoria dels e-Culture&Tourism dels premis World Summit Awards, promoguts per les Nacions Unides. “El funcionament és molt simple. L’interessat presenta una proposta a l’equip de Verkami, que l’analitza i la tutela abans de penjar-la a la plataforma”, exposa Sala. Posteriorment, hi ha un termini de 40 dies per aconseguir els diners del mecenatge. “Tres de cada quatre projectes assoleixen l’èxit”, remarca Sala. La firma va començar físicament a la incubadora del parc tecnològic i un cop acabat el termini de permanència va decidir continuar confiant en les instal·lacions del TecnoCampus. “Som de Mataró i ens era més còmode, a banda que les condicions ens interessaven”, diu Sala, que avança que el futur més immediat de l’empresa depèn de millorar l’eina que ofereixen a la gent. “Una evolució del sistema amb més aplicacions i més atractives per als nostres clients”, defensa.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor