Universitats

Estudiar entre enciams

La Universitat Rovira i Virgili impulsa a través de la fórmula d’horts socials un espai ecosocial d’aprenentatge on estudiants, professors i diversos col·lectius interaccionen per compartir coneixements

Posem-nos les bam­bes perquè aquest és un pro­jecte que arrenca cor­rent. El punt de par­tida va ser el premi d’una cursa solidària uni­ver­sitària i a la meta s’hi ha arri­bat amb la car­peta buida d’apunts, però amb un cis­tell ple de pebrots, enci­ams, conei­xe­ments i apre­nen­tat­ges. Par­lem dels Horts Soci­als de la Uni­ver­si­tat Rovira i Vir­gili (URV), un pro­jecte que ha rebut el premi a la Qua­li­tat Docent per part del Con­sell Social URV i que està ser­vint de model d’ins­pi­ració en diver­sos àmbits.

El con­cepte d’hort social no és nou, però sí el plan­te­ja­ment que se li va voler donar des d’un prin­cipi. “No volíem fer un hort social per a per­so­nes en risc d’exclusió, perquè el nos­tre no era un pro­jecte de sec­to­ri­a­lit­zar res, sinó d’inte­grar. Volíem fomen­tar un espai que invo­lucrés la comu­ni­tat uni­ver­sitària i que interactués amb altres col·lec­tius”, explica Susana Borràs. És pro­fes­sora de dret inter­na­ci­o­nal públic i rela­ci­ons inter­na­ci­o­nals i coor­dina el Màster en Dret Ambi­en­tal de la URV. El 2015, jun­ta­ment amb Thays Ricarte, estu­di­ant de doc­to­rat en dret ambi­en­tal, va pre­sen­tar el seu pro­jecte d’hort social a la con­vo­catòria de pre­mis de la cursa solidària de la URV. Clàudia Egea i Anna Solé, estu­di­ants d’història de l’art, havien tin­gut exac­ta­ment la mateixa idea, i d’aquí que el jurat decidís pre­miar-les per igual i inte­grar les dues pro­pos­tes en un sol pro­jecte.

Quina relació hi ha entre la història de l’art i el cul­tiu de naps i cols? “La sepa­ració de conei­xe­ments és una cosa que hem here­tat cul­tu­ral­ment, perquè no està en la natu­ra­lesa de l’experiència per­so­nal”, argu­menta Clàudia Egea, i afe­gix: “Per mi era una qüestió de posi­ci­o­na­ment exis­ten­cial.”

Amb els objec­tius defi­nits i amb la il·lusió d’obrir la uni­ver­si­tat a la ciu­ta­da­nia per crear aquest espai d’intel·ligència col·lec­tiva va arren­car el pro­jecte. Atraure la gent gran per nodrir-se del seu saber, donar l’opor­tu­ni­tat als estu­di­ants de sor­tir de la seva par­ti­cu­lar bom­bo­lla i, “en certa manera, ofe­rir un ser­vei a la soci­e­tat com a retorn de la inversió pública que rep la uni­ver­si­tat”, deta­lla Borràs.

Una aula a l’aire lliure

Però més enllà de l’ide­ari del pro­jecte, la idi­o­sincràsia de la ini­ci­a­tiva rau en el fet que l’hort s’ha con­ver­tit en un labo­ra­tori d’inno­vació docent que ha acon­se­guit invo­lu­crar estu­di­ants pro­ce­dents de deu dels dotze cen­tres que té la URV. La pro­posta es va saber gua­nyar la com­pli­ci­tat d’altres pro­fes­sors i això va per­me­tre que servís, des del començament, per apli­car-hi conei­xe­ments teòrics apre­sos. Borràs recorda ara la il·lusió dels estu­di­ants d’arqui­tec­tura quan van poder tenir per pri­mera vegada con­tacte amb apa­rells topogràfics sobre el ter­reny. Des d’aquesta dis­ci­plina es va apor­tar conei­xe­ment per fer els plànols dels ter­renys, ani­ve­llar-los i evi­tar la pèrdua de terra quan hi hagués for­tes plu­ges. Els estu­di­ants de dret, per la seva part, van ela­bo­rar les bases regu­la­do­res de con­vivència als horts i la nor­ma­tiva i els cri­te­ris per garan­tir l’agri­cul­tura ecològica. Des d’engi­nye­ria van fer una ins­tal·lació automàtica de reg per goteig –pro­jecte merei­xe­dor d’un premi de la Fun­dació Bofill– i des de la Facul­tat d’Eco­no­mia l’apor­tació va ser un pla de gestió i la via­bi­li­tat de recur­sos. N’hi ha més. Els estu­di­ants de nutrició han creat tallers per als par­ti­ci­pants de l’hort sobre l’edu­cació nutri­ci­o­nal i els bene­fi­cis dels pro­duc­tes de pro­xi­mi­tat i des d’edu­cació s’han dis­se­nyat acti­vi­tats d’apre­nen­tatge amb valors soci­als i ambi­en­tals des­ti­na­des a cen­tres d’edu­cació secundària. Per fer publi­ci­tat del pro­jecte es va dis­po­sar de la con­tri­bució dels estu­di­ants de comu­ni­cació audi­o­vi­sual. En tots els casos, s’ha apli­cat la meto­do­lo­gia de l’Apre­nen­tatge Ser­vei (ApS), un model que inte­gra el ser­vei a la comu­ni­tat amb l’apre­nen­tatge de con­tin­guts, com­petències, habi­li­tats i valors a par­tir de la pràctica refle­xiva.

50 Qui­los de tomàquets

En Víctor Àlva­rez, estu­di­ant de dret, es va assa­ben­tar de l’existència del pro­jecte a final de curs, quan el ter­reny ja estava pre­pa­rat i tocava repar­tir ban­cals. El seu pare, l’Anto­nio, havia fei­ne­jat de jove a l’hort de l’avi i ara, jubi­lat del sec­tor por­tu­ari, li va cos­tar poc engres­car-se amb la idea pro­po­sada pel fill de par­ti­ci­par als horts soci­als de la uni­ver­si­tat. “Ha estat l’ànima dels horts des del pri­mer dia i el pro­fes­sor de tots” coin­ci­dei­xen a dir Susana Borràs i Clàudia Egea. Durant els tres anys que ha pogut con­rear els seus 10 m² de par­cel·la hi ha recol·lec­tat de tot, des de tomàquets i enci­ams fins a calçots i coli­flors. “El segon any, de 15 mates de toma­que­res va arri­bar a collir 50 qui­los de tomàquets”, explica il·lusi­o­nat el Víctor. En el cas de la família Àlva­rez feien pro­ducció per a l’auto­con­sum, tot i que va cal­dre ampliar el cer­cle per donar abast a tota la pro­ducció. “Com que un dels objec­tius era soci­a­lit­zar el pro­jecte, se’m va acu­dir fer una espècie de con­curs a Face­book, en què feia una pre­gunta sobre algun pro­ducte de l’hort i qui gua­nyava s’enduia una cis­te­lla ecològica”, recorda el Víctor entu­si­as­mat. Però, que n’ha tret de l’experiència més enllà d’enci­ams? “On fins ara veia escom­bra­ries, ara veig coses que es poden reu­ti­lit­zar. L’oli de fre­gir ser­veix per enver­nis­sar la fusta, posant un clau rove­llat en aigua puc enri­quir la planta amb ferro quan la rego i amb les clos­ques d’ou tren­ca­des a miques evito que els car­gols se’m men­gin la planta», m’explica.

A l’hort, ubi­cat al Cam­pus Cata­lu­nya, l’Anto­nio s’hi pas­sava matí i tarda, i fins hi tot s’havia cons­truït una caseta amb mate­rial reci­clat per guar­dar-hi coses. Tres anys de plena dedi­cació que també van ser­vir per con­ver­tir en un jardí tot els perímetres dels horts soci­als. Ara les cir­cumstància han obli­gat a tras­lla­dar el pro­jecte a la ciu­tat veïna de Reus, al cam­pus de Belli­sens i les flors de l’Anto­nio han que­dat enter­ra­des. “És una pena que no s’hagi tro­bat una solució per a un pro­jecte que fun­ci­o­nava tan bé», exclama el Víctor, que entén que si s’ha de des­plaçar fins a Reus per cul­ti­var es des­vir­tua el con­cepte ecològic del pro­jecte. Caldrà doncs, plan­tar noves lla­vors i espe­rar que també arre­lin fort a Reus.

1.000 m²
era la superfície
total destinada a aquest projecte. A Bellissens serà un espai similar.
10 centres
de la URV
s’han implicat en el projecte per portar els alumnes a estudiar als horts.

Horts com a recurs educatiu

El projecte d’educació ambiental per a la innovació social que promouen els horts socials de la URV ja ha rebut diversos reconeixements arreu del país. Ningú dubta de les possibilitats que té un hort com a recurs educatiu i, cada un amb les seves peculiaritats, n’hi ha precedents en universitats d’arreu del món. A l’Estat espanyol existeix la Red de Universitades Cultivadas i a Catalunya mateix n’hi ha altres exemples, com a la Universitat Autònoma de Barcelona, on existeix el col·lectiu Hortet de la UAB; a la Universitat de Girona, amb un hort ecosolidari que treballa de bracet amb el centre d’acollida La Sopa, i a la Universitat de Barcelona, on el grup ecologista Skamot Verd autogestiona un hort.

Una xarxa de ressonància

“Tot passa per alguna cosa”, recorda Clàudia Egea, que des del primer moment sabia que el projecte d’hort al Campus Catalunya tenia data de caducitat. L’emplaçament escollit no era casual, sinó reivindicatiu. Es tractava d’un espai abandonat, víctima de la crisi econòmica. S’hi havia projectat la construcció de la nova Facultat de Ciències de l’Educació, però la manca de diners l’havia convertit en un cementiri de residus de la construcció. Ara, amb part del finançament desencallat i les obres en marxa, l’hort ha quedat sepultat. Però la xarxa de ressonància creada manté viu el projecte, traslladat al Campus de Bellissens de Reus, a tocar de l’hospital. Un bon equipament per crear noves sinergies.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor