Innovació

Una olor per a cada cosa

BeYou, una empresa de perfums nascuda a Alàs, un petit poble del Pirineu, desenvolupa la primera fragància de Bitcoin

Fa uns anys, va fer-se popu­lar un anunci que pre­gun­tava: “De què fan olor els núvols?” És pos­si­ble que Edu­ard Ribó pugui tenir la res­posta. És el res­pon­sa­ble de BeYou, una empresa amb seu al petit poble d’Alàs (Alt Urgell) que s’ha espe­ci­a­lit­zat en la cre­ació de per­fums per­so­na­lit­zats. Una de les seves dar­re­res inven­ci­ons ha estat el per­fum de Bit­coin. L’encàrrec el va rebre d’un cli­ent asiàtic –no en pot reve­lar el nom– dedi­cat al negoci de les crip­to­mo­ne­des. No ha de ser sen­zill expli­car de què fa olor un bit­coin, una moneda vir­tual que no té cap forma con­creta i ni tan sols es pot tocar, però Ribó deta­lla que té una aroma “molt pecu­liar”. En des­taca les notes de “sàndal i fus­tes”. El per­fum ha estat ideat per Agustí Vidal, “un dels millors per­fu­mis­tes cata­lans”, diu Ribó, i només se n’ha fet una sèrie limi­tada per al cli­ent que va dema­nar-lo. No hi ha més ampo­lles a la venda. El cas del Bit­coin és un encàrrec de carac­terísti­ques espe­ci­als per a BeYou, una empresa que vol apar­tar-se dels estàndards del món de la per­fu­me­ria. “Aquest sec­tor, des de fa anys, està basant el seu màrque­ting en la imatge de tri­omf, en dir-li al cli­ent que posant-se un deter­mi­nat per­fum s’assem­blarà a un actor d’èxit o a una actriu famosa”, diu Edu­ard Ribó, i apunta que BeYou vol comer­ci­a­lit­zar per­fums dife­ren­ci­ats i exclu­sius. S’ins­pira en la trans­for­mació que ha vis­cut el món del vi, trac­tant de mimar més els ele­ments essen­ci­als que con­fi­gu­ren el pro­ducte. “No ens cen­trem en la moda, sinó a ofe­rir un per­fum que faci sen­tir a gust.” Ribó des­taca que l’aro­ma­teràpia ha estu­diat que hi ha olors que van millor que d’altres per a cada ocasió: “Per tre­ba­llar, pot anar bé un per­fum que aporti agi­li­tat men­tal, però per anar a un sopar o a un esde­ve­ni­ment més fes­tiu, segu­ra­ment, pre­fe­ri­rem una olor que ens faci sen­tir més segurs de nosal­tres matei­xos”. A BeYou estan abso­lu­ta­ment con­vençuts del poder de l’olfacte –“És un ins­tint pri­mari; un record olfac­tiu et pot trans­por­tar a parts de la teva vida que ni recor­da­ves”, explica Ribó– i s’han encar­re­gat de desen­vo­lu­par el per­fum d’Ando­flora, la fira de flors de la Mas­sana, a Andorra, i una línia d’aro­mes amb què Mora­banc obse­quia els seus cli­ents més exclu­sius. També han fet el per­fum de la Seu d’Urgell, una ini­ci­a­tiva dels boti­guers de la capi­tal de l’Alt Urgell per inten­tar dina­mit­zar les ven­des. “Per cada com­pra supe­rior a 20 euros, rega­la­ven una ampo­lla de per­fum de la Seu.”

Una empresa amb olfacte social

Més enllà d’explorar les olors, Eduard Ribó destaca la vessant social de BeYou. “Comercialitzant perfums hem començat la casa per la teulada, perquè la nostra finalitat és acabar plantant herbes aromàtiques i medicinals.” Crear al Pirineu un mercat de matèria primera per a la perfumeria és el repte, “perquè la gent pugui viure del camp i els joves no hagin de marxar”. BeYou aprofita l’agilitat del web Beyouperfumes.com per ajustar preus i ser competitiva, i tot el procés d’encaixar i empaquetar les ampolles es coordina a través de la Fundació Integra Pirineus, que dona feina a persones en risc d’exclusió social.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor