Pantalla

El bo, el lleig i el dolent

Sor­tint per la Dia­go­nal, al terme d’Esplu­gues, era visi­ble un poblat de l’Oest ame­ricà. S’hi fil­ma­ven les pel·lícules dels ano­me­nats spag­hetti wes­tern. Si des de l’auto­pista es veia el saloon i la casa del xèrif, a les pel·lícules es veia l’auto­pista. Segur que hi ha un motiu pel qual durant els anys sei­xanta i part dels setanta es van fil­mar sis­temàtica­ment i amb pro­fusió pel·lícules de l’oest ame­ricà a Itàlia i a Espa­nya. Si pro­cu­rava no veure-les, no m’obli­guin ara a esca­tir-ho ni a con­sul­tar estu­dis. En algu­nes hi sor­tia José Bódalo. José Bódalo no era John Wayne. Ni tan sols Edmond O’Brien. José Bódalo era per sor­tir a Ninette y un señor de Mur­cia. Més avall de Múrcia, a Alme­ria, s’hi fil­ma­ven els exte­ri­ors. Un desert amb mar­ga­llons però sense cac­tus. Va men­jar mai John Wayne un mar­galló? En va veure mai cap? Eren una cari­ca­tura dels wes­terns, i per mi que tot l’equip, des dels direc­tors fins a l’últim figu­rant, no se les van pren­dre mai seri­o­sa­ment. Ser­gio Leone, el que menys. Un dia, aquest direc­tor va ofe­rir Per un gra­pat de dòlars. La crítica la va dei­xar bé. Als crítics els passa que com que ho veuen tot estan tan satu­rats de pel·lícules dolen­tes que qual­se­vol lliri entre cards els sem­bla una flor de cac­tus. No me’n vaig refiar i no la vaig anar a veure. El direc­tor va insis­tir amb El bo, el lleig i el dolent. Els nous diti­ram­bes van fer que m’hi acostés. Un dis­ba­rat de gai­rebé tres hores, la cari­ca­tura de la cari­ca­tura. En una seqüència, un cotxe passa per una auto­pista. Els tres pro­ta­go­nis­tes eren uns actors ame­ri­cans de segona que fins lla­vors no havien fet res de bo: Clint Eastwood, Eli Wallach i Lee van Cleef. Ara no recordo, de tots tres, qui era el bo, el lleig i el dolent. Clint Eastwood no devia ser el lleig, per des­comp­tat. Hi surt Víctor Israel, només un moment. Anys després el vaig conèixer: regen­tava una botiga de foto­gra­fia molt a prop de casa i vivia a Canya­mars. El cri­da­ven per a tots els spag­hetti wes­tern i totes les pel·lícules de ter­ror, espa­nyo­les i ita­li­a­nes, que també se’n feien. Tenia el ros­tre molt plàstic, li fal­ta­ven unes dents i quan li ho indi­ca­ven podia ser el ban­dit més san­gui­nari o el cri­mi­nal més sinis­tre. En canvi, era un tros de pa beneït que prac­ti­cava una religió espi­ri­tu­a­lista. Es deia de debò Josep Maria Soler Vila­nova. Va adop­tar Israel per admi­ració al poble jueu. Un dia del 2009 me’l vaig tro­bar al tren, com altres vega­des. Dor­mia. No el vaig voler impor­tu­nar. L’actor, que pot­ser anava a fer una pel·lícula de por, segur que somi­ava en els àngels. También los ánge­les comen judías: també hi sor­tia. Vaig recor­dar quan m’havia expli­cat que havia acom­pa­nyat Clint Eastwood a men­jar una pae­lla sense mis­ti­fi­ca­ci­ons a un poble d’Ala­cant. No era el dolent: era el lleig i el bo a la vegada. Al cap d’uns mesos vaig saber que s’havia mort.

el bo, el lleig i el dolent Direcció: Sergio Leone Guió: Sergio Leone, Luciano Vincenzoni i altres País: Itàlia, Espanya, Alemanya Any: 1966
Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor