Retalls escènics poètics
La primera selecció d’espectacles del 2021 engega amb el desig d’accedir a espais intangibles, a una bellesa que es crea dins del cervell de l’espectador. El Collectif Kahraba parteix del joc, Mònica Bofill trasllada al radioteatre un obra sobre la ceguesa, Joan Català convida a la contemplació i Albert Arribas es deixa imbuir pel món emboirat i dolorós de Lluïsa Cunillé. Fins i tot la gent d’El Terrat, tot reivindicant la comèdia, fa un cant a l’amistat i al pas del temps (amb un gest final molt tendre). Bon 2021!
Companyia: Collectif Kahraba
Lloc i dia: Espai Lliure, 30 de desembre. Fins al 17 de gener
GÉOLOGIE D’UNA FABLE
El fang és un material en transformació contínua. Ho saben prou bé Quim Girón (Fang), Roberto Olivan (Socarrel) i Miquel Barceló i Josef Nadj (Pasodoble). Aquest parell d’artistes/artesans del Líban hi saben trobar noves textures i traslladar-les a un llenç transparent on poder fer dibuixos que poden recordar Borja Ytuquepintas (Somnis de sorra, Jojo) i Joan Baixas (Brindis per Zoé). Potser la diferència és que el Collectif Kahraba, finalment, presenta la majoria dels seus treballs finals (només fins al final de la funció). Potser com si fossin la foto fixa d’un instant efímer d’art. El seu bestiari transita a l’entorn de la figura humana (només en construeixen una, al final) que la transformen en una mena de mariner que navega sobre els moviments amenaçadors dels taurons.
Autoria: Maurice Maeterlinck
Direcció: Mònica Bofill
Lloc i dia: ‘Sala Online’ del Teatre Lliure, 24 de desembre. Tota la temporada
ELS CECS
Un grup de cecs esperen que un mossèn els torni a l’hospici. Han sortit a estirar les cames per un itinerari nou, desconegut. La seva ceguesa els fa sentir que estan en una cova, o que algú els toca, com si fos una brisa, les mans. Estan indefensos i només poden comptar amb els ulls d’un nadó i refer la conversa de les dones cegues amb el guia, que ha desaparegut. Fa fred, deu fosquejar i ningú els recull. Sembla que un mar els hagi d’engolir. O que la mort els flirtegi. Escrit fa un segle, remet a un univers obscur, avançant-se en part al teatre de l’absurd, a la desorientació de la humanitat després de les grans guerres.
El text arrenca amb dues lectures paral·leles: la que descriu un dels actors, l’aparent instant de la gravació (metateatral), i la trama pròpia de Maeterlinck, que arrenca amb ressons continus, com si s’hagués gravat dins d’una cova. De mica en mica, la sensació d’angoixa va dominant la gravació i desapareix aquella lectura més analítica, freda, inexpressiva de l’inici. La força de les imatges acaparen l’atenció, esmorteeixen l’omnipotència de la vista respecte als altres sentits. No les poden veure, però sí que poden percebre les estrelles com si fos la fredor de les mans. L’aparició del gos, que podria donar per resolta l’expedició quasi suïcida, en realitat assenyala cap a un final més angoixant. L’infant plora desesperadament. La vida és patiment i plor, sembla indicar aquest turmentat Maeterlinck que bé podria combinar amb les mans anguloses de Schiele.
Dramatúrgia: Joan Català
Intèrprets: Cecilia Colacrai, José Luis Redondo, Joan Català, Nathalie Remadi, Natxo Montero i Sergio GonzálezLloc i dia: Sala MAC del Mercat de les Flors, 9 de gener
5.100 M/S
La ironia de José Luis Redondo casa amb el Paco Mir del Tricicle, però també amb el de Piero Steiner (Bèsties). I que la planxa dugui dibuixada el nervi d’una ploma, evoca a Falaise i Là, els altres dos treballs de Baró d’evel. Tot casa des de la subtilitat, sintonitza com aquella ràdio mig esmorteïda que s’engega quan algú activa els ploms, fins que l’últim del taller els desactiva sense ni adonar-se que la ràdio no ha callat en cap moment. Tan poètic com auster i rude.
Dramatúrgia i direcció: Enric Cambray, Israel Solà
Intèrprets: Sílvia Abril, David Fernández, Fermí Fernàndez, Oriol Grau, Mònica Pérez, Jordi Rios, Mònica Macfer
Lloc i dia: Teatre Coliseum,10 de gener. Fins al 31 de gener, de moment
L’ÈXIT DE LA TEMPORADA
Autoria: Lluïsa Cunillé
Direcció: Albert Arribas
Intèrprets: Màrcia Cisteró i Antònia Jaume
Lloc i dia: Sala de dalt de la Beckett, 12 de gener. Fins al 31 de gener
EL JARDÍ