Teatre

I encara més difícil

La pandèmia ha posat encara més en la corda fluixa el sector del circ, tot i que aquest 2021 es veu com un any per refer-se, amb cites destacades com la 25a edició del Trapezi i el festival Elefant d’Or

RECLAMACIÓ
“Calen unes polítiques públiques que frenin la precarietat laboral i que sanegin una de les potes coixes del circ al país: la producció”
PLA D’IMPULS
“Les mesures del pla s’haurien d’haver fet fa gairebé deu anys, amb el segon pla integral, que s’ha executat només en un 10%”

Estan ave­sats al risc i a fer tom­ba­re­lles impos­si­bles abans de tocar de peus a terra, però el sec­tor del circ, com tots els altres braços de les arts, ha que­dat ben tocat per la pandèmia i per unes mesu­res que han fet caure les pro­gra­ma­ci­ons cul­tu­rals en directe. “La pandèmia ens té fati­gats, abso­lu­ta­ment exhausts”, reco­neix Lean­dro Men­doza, direc­tor del Tra­pezi, la Fira Inter­na­ci­o­nal de Circ de Cata­lu­nya, que tindrà lloc a Reus del 12 al 16 de maig, en una edició espe­cial, la del 25è ani­ver­sari. El Tra­pezi serà un dels pun­tals per a la recu­pe­ració del sec­tor, però no l’únic. A Girona, el Fes­ti­val Inter­na­ci­o­nal de Circ Ele­fant d’Or, que s’havia de cele­brar al febrer però que es va haver d’ajor­nar a causa de la pandèmia, tindrà lloc final­ment del 24 al 28 de juny, en un nou emplaçament: el pavelló Girona Fon­ta­jau. I un altre ani­ver­sari: aquest any es com­plei­xen qua­ranta anys de la pri­mera actu­ació del Circ Cric, que ho cele­bra amb una pro­gra­mació espe­cial a la carpa de Sant Esteve de Palau­tor­dera (vegeu la peça de la plana 33).

Aquest 2021 es veu com un any per refer-se, però també amb el debat obert sobre la neces­si­tat de tenir unes polítiques públi­ques que fre­nin la pre­ca­ri­e­tat labo­ral i que ser­vei­xin per sane­jar una de les potes coi­xes del circ a Cata­lu­nya: la pro­ducció, sobre­tot la pro­ducció d’espec­ta­cles de gran for­mat. “La pro­ducció és una man­cança molt impor­tant. No hi ha fes­ti­vals copro­duc­tors; només el Tra­pezi intenta copro­duir i, aleatòria­ment, el Grec”, lamenta Men­doza. El sec­tor es pot començar a acti­var, però el debat sobre el futur del circ a Cata­lu­nya també està més viu que mai: “Tenim mol­tes coses a par­lar, i no només de la pro­ducció. Passa el mateix amb la cre­ació, on sí que hi ha dos o tres equi­pa­ments que estan fent la seva feina, però fins que no tan­quem tot el cer­cle de cre­ació-pro­ducció-exhi­bició, no aca­ba­rem acon­se­guint uns bons pro­ces­sos pro­fes­si­o­nals, perquè si està pro­fes­si­o­na­lit­zada la cre­ació però no hi ha pro­duc­tors i no hi ha un bon mer­cat d’exhi­bició, on anem? Amb una sen­sació de fracàs, perquè hi ha mol­tes cre­a­ci­ons però després no tenen mer­cat. Quan duren aques­tes cre­a­ci­ons? Com giren, aques­tes cre­a­ci­ons? També hi ha mol­tes com­pa­nyies que tre­ba­llem molt més a fora de Cata­lu­nya que a dins. I és molt impor­tant expor­tar cul­tura però també aco­llir-la al ter­ri­tori”, explica Men­doza. I des­taca la neces­si­tat que el sec­tor faci front comú per recla­mar unes polítiques públi­ques més efec­ti­ves: “Hem de fer força i una gran reflexió sobre on volem que vagin les polítiques públi­ques, per fre­nar la pre­ca­ri­e­tat labo­ral que viu i que sem­pre ha vis­cut el circ. És impor­tant que tren­quem aquesta cui­rassa, o aquest ou en què estem, per expan­dir-nos molt més”, segons el direc­tor del Tra­pezi, que vol dei­xar clar que “el circ no té ni ha tin­gut mai un pro­blema de públic, sinó de polítiques”: “Hem de fer força i una autocrítica impor­tant per apro­fun­dir les polítiques que volem exi­gir a les admi­nis­tra­ci­ons.”

El direc­tor de l’Ele­fant d’Or, Genís Mata­bosch, que també és el res­pon­sa­ble del museu Cir­cus­land, que es va inau­gu­rar el 18 de desem­bre pas­sat (vegeu la peça adjunta), reco­neix que el circ no sem­pre s’ha con­si­de­rat com a cul­tura en majúscula, i que encara avui “hi ha un llarg camí per fer”: “El camí que va fer la dansa fa uns anys perquè se la con­si­derés com a part de la cul­tura, el circ no l’ha aca­bat de fer, i en part hi ha una assig­na­tura pen­dent. El circ neces­sita refe­rents i espec­ta­cles de qua­li­tat, siguin de l’estil que siguin, però refe­rents. Difícil­ment hi hau­ria afició al cinema si la majo­ria fos­sin pel·lícules de sèrie B, i difícil­ment es pot rei­vin­di­car el circ com a cul­tura, o hi pot haver una gran afició al circ si no es mul­ti­pli­quen els espec­ta­cles d’altíssima qua­li­tat, perquè al final són els que gene­ren afició.” I posa un exem­ple: “Quan ens par­len del Circ Du Soleil, hi pots estar d’acord o no i et pot agra­dar o no estètica­ment o artísti­ca­ment, però és una empresa que fa par­lar del circ en posi­tiu. Crec que és impor­tant que els esde­ve­ni­ments, els espec­ta­cles, les pro­duc­ci­ons dei­xin en l’espec­ta­dor un record posi­tiu i amb ganes de tor­nar-hi. Sobre­tot, cal crear públic.”

A Cata­lu­nya es comp­ta­bi­lit­zen unes 120 com­pa­nyies de circ, i l’APCC (Asso­ci­ació de Pro­fes­si­o­nals del Circ de Cata­lu­nya) té més de 320 socis pro­vi­nents de totes les bran­ques del circ: artis­tes, for­ma­dors, ges­tors, empre­sa­ris i tècnics. I la Xarxa d’Espais de Circ de Cata­lu­nya (XECC) està for­mada per vint-i-vuit espais de cre­ació, exhi­bició i for­mació de circ d’arreu del país. La radi­o­gra­fia del sec­tor mos­tra una presència majo­ritària de com­pa­nyies de petit for­mat i de car­rer. “El sec­tor és més de petit for­mat, d’una arte­sa­nia interes­sant, de mol­tes com­pa­nyies amb un llen­guatge propi molt interes­sant, però que no tenen capa­ci­tat d’afron­tar una pro­ducció gran si no hi ha un gran equi­pa­ment; i no tenim equi­pa­ments de pro­duc­ci­ons, com la dansa té el Mer­cat de les Flors o com el tea­tre té el Lliure. Aquí no tenim aquesta figura”, des­taca Men­doza. I Genís Mata­bosc rebla: “Pel nom, sem­bla que haguem de menys­te­nir aquests espec­ta­cles, però no és així. Hi ha espec­ta­cles esplèndids d’aquesta moda­li­tat, però pro­ba­ble­ment el per­cen­tatge hau­ria de ser major.”

Pla d’impuls

En aquests moments, el sec­tor es pot aixo­plu­gar sota el pla d’impuls del circ, que a finals del 2019 van posar en marxa el Depar­ta­ment de Cul­tura i l’APCC, i que s’ha ampliat fins al 2022 per reforçar les pro­pos­tes per­ju­di­ca­des per la pandèmia. S’hi aglu­ti­nen onze mesu­res. Algu­nes de les que es des­ple­guen enguany són A Cata­lan Jour­ney, que vol con­tri­buir a la inter­na­ci­o­na­lit­zació del circ català a través de tro­ba­des amb homònims estran­gers en fes­ti­vals i mer­cats de caràcter inter­na­ci­o­nal, i Nilak, una carpa iti­ne­rant que ha de dur el circ a les comar­ques cata­la­nes que no dis­po­sen de tea­tres; la pre­visió és que la carpa comenci el seu recor­re­gut per les comar­ques sense tea­tres a la tar­dor. Tan­ma­teix, amb això no n’hi ha prou. Per al direc­tor del Tra­pezi, aquest pla impulsa mesu­res que ja s’arros­se­guen del segon pla inte­gral del circ i que no es van aca­bar de dur a terme: “És a dir, que són mesu­res que s’hau­rien d’haver fet fa gai­rebé deu anys. El segon pla inte­gral s’ha exe­cu­tat només en un 10%, una qüestió mínima que s’ha aca­bat de dis­sol­dre. El pla d’impuls és una eina per por­tar a terme el segon pla inte­gral, però sis o deu anys després. L’únic aspecte nou ha estat la cre­ació d’una Pro­ducció Naci­o­nal de Circ, posada en marxa pel Depar­ta­ment de Cul­tura i el Fes­ti­val Grec de Bar­ce­lona. La pri­mera pro­ducció, Estat d’emergència, es va estre­nar l’any pas­sat al Grec i, després de fer gira per diver­sos espais del país, aca­barà el seu peri­ple en aquesta edició del Tra­pezi de Reus.

En el món del circ s’hi escam­pen múlti­ples dis­ci­pli­nes i subgèneres. “El circ és un espec­ta­cle mosaic. Hi ha grans famílies de dis­ci­pli­nes, des de les arts eqüestres, la comi­ci­tat, l’acrobàcia, l’ensi­nis­tra­ment, els mala­bars, els equi­li­bris, l’acrobàcia aèria, la màgia..., i els seus subgèneres es rami­fi­quen dins d’aques­tes grans famílies. És un art molt més com­plex que el que té en compte un espec­ta­dor quan ve a veure un espec­ta­cle”, segons el res­pon­sa­ble de l’Ele­fant d’Or, per a qui “sovint, per a la reno­vació i la recerca del més difícil, un dels camins és la com­bi­nació d’aquests subgèneres”: “Hi ha molts tipus de números i de dis­ci­pli­nes que han des­a­pa­re­gut. Pro­ba­ble­ment una línia més de reno­var el circ seria tenir en compte totes aques­tes tècni­ques i dis­ci­pli­nes que ja no es pre­sen­ten.” Igual­ment, per al direc­tor del Tra­pezi, el circ té la capa­ci­tat de ser un aglu­ti­na­dor de diver­ses arts escèniques: “Ha estat sem­pre la caixa de sor­presa de les arts escèniques, perquè en el circ hi ha hagut can­tants, músics, actors, balla­rins... Sem­pre ha estat una bar­reja de tot; té el seu llen­guatge propi, però ha estat aco­lli­dor de mol­tes arts.” Fa unes dècades, quan encara no exis­tia la tele­visió, anar a veure un espec­ta­cle amb ani­mals o d’aixe­ca­ment de pesos o d’artis­tes que vola­ven esti­rats pels cabells “supo­sava des­co­brir mons des­co­ne­guts; tenia una uti­li­tat molt con­creta, el circ tra­di­ci­o­nal”. Actu­al­ment, però, el circ va molt més enllà: “Ara no té aque­lla uti­li­tat, en té una altra. I es basa en la reflexió con­tem­porània: tenim espec­ta­cles que par­len de la gent sense llar, de la immi­gració..., de temes molt con­tem­po­ra­nis. El circ s’ha actu­a­li­tat molt i ha can­viat el seu para­digma”, diu Men­doza.

Un museu únic a Europa

C. FILELLA

A la localitat gironina de Besalú, i en un edifici adjacent a l’antic monestir benedictí de Sant Pere, s’hi troba des de fa tot just quatre mesos “l’únic museu professional de circ que hi ha a Europa”, segons Genís Matabosch, el fundador del que ha anomenat Circusland, el Palau Internacional del Circ. Un equipament que va més enllà de l’exhibició de peces d’algunes de les col·leccions més destacades d’objectes relacionats amb les arts circenses: “A Circusland hi ha una política d’exhibició, però també de conservació, d’investigació, de difusió, d’estudi... És un projecte que perseguíem des de fa molts anys”, destaca Matabosch. De fet, la fundació privada sense ànim de lucre Circus Arts Foundation va néixer ja fa deu anys amb aquest objectiu final. “És un projecte realment molt ambiciós”, afegeix el seu responsable. A l’exposició permanent, que ocupa 1.500 m², s’hi poden veure més de 500 peces, entre gravats, vestuari, cartells, fotografies, segells, postals, material d’artistes, premsa històrica, autògrafs, llibres, programes, porcellana o escultures que il·lustren la història del circ des dels seus orígens. Entre aquests tresors es troba la col·lecció de segells de tema circense “més important que hi ha al món, amb més de 1.000 segells de 127 països”; la maqueta a escala del circ Gleich, que ocupa 50 m² i que reprodueix minuciosament com era un circ a principi del segle XX; una impressionant col·lecció de vestuari i, entre els aparells d’artistes, s’exposa el trapezi de la trapezista Pinito del Oro o la bicicleta de l’acròbata japonesa Lilly Yokoi. Al museu s’hi aplega la col·lecció de la mateixa fundació i també la pròpia de Genís Matabosch: “El circ em va atreure des de molt petit, i quan tenia 12 anys vaig començar a guardar tot allò relacionat amb el món del circ, pensat que en el futur, la renovació del circ podria venir també a partir del seu passat”, explica.

L’obertura d’aquest museu complementa els altres dos puntals de la fundació Circus Arts: l’organització del festival Elefant d’Or i el Gran Circ de Nadal de Girona.

Un TRAPEZI més català

En l’any del seu 25è aniversari, el Trapezi, que és el mercat estratègic del circ, serà menys internacional que mai, obligat pels entrebancs de portar companyies de fora en temps de pandèmia. La programació prevista del 12 al 16 de maig a Reus estarà formada exclusivament per companyies catalanes i espanyoles. N’hi passaran una trentena, entre les quals hi ha la companyia Psirc, amb Després de tot; l’espectacle Desdèmona, d’Alba Sarraute, i les Ofèlies, una coproducció del Grec 2020 i Camaleònica Produccions; el pallasso Leandre, amb Fly Me to the Moon, i els mítics Los Galindos, que estrenaran Mort de Riure. Per celebrar els 25 anys, el Trapezi ha convocat els Premis Peces Audiovisuals per incentivar la producció de noves narratives de circ en aquest format.

Una fundació per al Circ Cric

Quaranta anys després de fer la seva primera actuació, al parc Central de Mataró, la companyia Circ Cric, establerta des de fa uns anys a Sant Esteve de Palautordera, està enllestint el projecte per crear la Fundació Circ Cric, amb l’objectiu de garantir l’activitat de les arts escèniques vinculades a la natura durant tot l’any i que doni una continuïtat al centre de creació, convertint-lo en un espai d’investigació, producció i exhibició. La intenció del circ de Tortell Poltrona i Montserrat Trias és presentar la fundació detalladament a finals d’any per posar-la en funcionament durant el 2022.

Mentrestant, el Circ Cric ja ha donat el tret de sortida a l’onzena edició del festival, que l’any passat va haver de suspendre per la pandèmia. La programació, que s’allargarà fins al 4 de juliol, ha arrencat amb tres propostes de proximitat, però amb la confiança que l’evolució de la covid permeti ampliar-la amb altres espectacles.Tortell Poltrona actua cada dissabte a la tarda amb el Què bèstia!, a la vela del Cric, fins al 3 de juliol. Els diumenges es presenta Catacric.40, un espectacle amb música en directe, dirigit per Jordi Aspa (Escarlata Circus), i que inclou els pallassos i músics Tortell Poltrona, Titat (Montserrat Trias), Bobas (Boris Ribas), Luara Mateu, Brunette Bros (Lisa Madsen, Maria Solà i Luca Tapino) i els acròbates Asvin López, Toni Gutiérrez, Marina Benites, Fernando Melki i Fifi Rossenblat. I, del 14 de maig al 2 de juliol, els vespres de divendres es programarà un sopar espectacle, Brins de safrà, que vol apropar el circ i l’art del pallasso als més joves, amb Luara Mateu i Joan Grivé. Un xou pensat especialment per als adolescents, que pretén “transgredir” el format convencional del circ. “Comencem moderats però tenim ganes d’anar ampliant la programació”, va dir Trias durant la presentació del festival.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor