Teatre

Fins a 55 cops en l’1-O

La Villarroel tanca la gira d’‘Alguns dies d’ahir’, una mirada ràpida de Catalunya des dels atemptats del 17-A fins a la reacció de la sentència del Tribunal Suprem de l’1-O. Poca broma

FLAIX INFORMATIU
L’obra evita basar-se en la sentència del Tribunal suprem, tot i que aporta llampecs informatius durant els canvis d’escena

Dilluns pas­sat es va estre­nar ofi­ci­al­ment, a Bar­ce­lona, Alguns dies d’ahir. En rea­li­tat, ja havien acu­mu­lat algu­nes fun­ci­ons prèvies a la mateixa sala i, de fet, aquest mun­tatge de Jordi Casa­no­vas s’aco­mi­a­darà fent tem­po­rada a Bar­ce­lona, després de fer una nota­ble gira per Cata­lu­nya. Comp­tant les fun­ci­ons a La Villar­roel (i que els dis­sab­tes fan doblet) suma­ran 55 fun­ci­ons, una xifra con­si­de­ra­ble en aquests temps de pandèmia i tea­tres a mig gas. El dra­ma­turg (aquest cop ha cedit la direcció a Fer­ran Utzet) s’ha atre­vit a fer una mirada ràpida, una crònica sobre els fets de l’1-O. No és opor­tu­nisme; és un tema que l’ha trac­tat sovint, com ho demos­tra la seva tri­lo­gia sobre la iden­ti­tat cata­lana (Una història cata­lana, Pàtria i Vila­franca). Quan encara res­so­nen ame­na­ces (en forma d’indults rever­si­bles, per exem­ple), aquesta obra, amb alguns moments d’efer­vescència i d’altres d’una amar­gor molt humana, fa un retrat que tot­hom pot iden­ti­fi­car al men­ja­dor de casa seva, del veí. O de la seva escala. Pru­dent, no s’ha atre­vit a fixar la història amb aquesta crònica en calent, per això titula alguns, cons­ci­ent que que­den capítols per com­ple­tar un volum en què una àmplia majo­ria de cata­lans dema­nen un referèndum i (segons els resul­tats de les elec­ci­ons al Par­la­ment) el 52% aspira a una república inde­pen­dent. Això, però, ja seria en una segona obra. Alguns dies d’ahir ense­nya les con­tra­dic­ci­ons d’una família i d’una soci­e­tat, sense renun­ciar als ide­als.

Jordi Casa­no­vas és un autor que sap cap­tar les ten­si­ons del tea­tre de men­ja­dor. Al vol­tant de la taula, acon­se­gueix que cada mem­bre de la família exposi i rei­teri els seus desit­jos i les seves pors. També se sobre­entén quan hi ha una con­versa en què algú no vol entrar, de la qual s’esca­po­leix. Ho va fer amb Vila­franca, per exem­ple (tota una mos­tra de pro­ducció feta des de fora de Bar­ce­lona). En la inti­mi­tat, troba els res­sorts d’uns per­so­nat­ges d’èpica petita i forta vul­ne­ra­bi­li­tat. Ara, ha deci­dit ana­lit­zar fixa­ment el ter­ratrèmol social i polític que es va pro­duir a Cata­lu­nya des de l’atemp­tat del 17-A de la Ram­bla fins al 155 del govern de Mari­ano Rajoy, pas­sant per les mani­fes­ta­ci­ons a con­seqüència de les con­dem­nes dels pre­sos polítics. És un qua­dre nítid: amb qua­tre per­so­nat­ges ben apun­ta­lats (Míriam Iscla, com­mo­ve­dora; Abel Folk, esmu­nyedís; Marta Ossó, con­tra­dictòria, i Fran­cesc Cuéllar, abran­dat) i que per­met veure una diver­si­tat d’opi­ni­ons a l’inte­rior d’una família cata­lana (que obre el focus amb els per­so­nat­ges citats del car­rer). Vist, amb només tres anys de distància, pro­voca uns sen­ti­ments con­tra­dic­to­ris: d’orgull i de ràbia pel referèndum defen­sat pel poble davant les por­res poli­ci­als, i de bui­dor en com­pro­var que fal­tava un des­ple­ga­ment polític eficaç per fer rea­li­tat el desig de la ciu­ta­da­nia.

Fer­ran Utzet és un direc­tor a qui li agrada el tea­tre polític. Bona prova d’això és el Sopa de pollas­tre amb ordi, estre­nat el febrer del 2018. En aquesta ocasió, no hi ha el món con­cep­tual de la revolta d’aquells esquer­ra­no­sos d’Angla­terra, sinó un espai rea­lista. Sí que és cert que, en cada tren­ca­ment d’escena es pro­du­eix una mena de gir de la taula que marca la deso­ri­en­tació de cada pro­ta­go­nista i amb què prova de refer la seva opinió sobre les coses que el pre­o­cu­pen, que l’alte­ren. I és que, Casa­no­vas ha introduït en la trama una situ­ació per­so­nal traumàtica de la mare, que queda mig ama­gada pel bro­git de fora, per les decla­ra­ci­ons solem­nes i sona­des, per l’èpica i la barbàrie del car­rer.

El dra­ma­turg, que ha sabut gene­rar peces de tea­tre docu­men­tal a par­tir de decla­ra­ci­ons judi­ci­als com ara Ruz-Bárce­nas, Port Art­hur o Jauría, ha pre­fe­rit obviar la sentència de l’1-O, perquè resul­ta­ria massa òbvia, pos­si­ble­ment. Per això, ha abor­dat les diver­ses sen­si­bi­li­tats al vol­tant d’una taula, demos­trant el dolor que pro­du­eix fer autocrítica. La pro­ducció, sí que esquitxa talls de veus de refe­rents polítics que tras­lla­den l’espec­ta­dor a la situ­ació vis­cuda ínti­ma­ment i que con­ver­teix la situ­ació en una mena de nuvo­losa entre record, desig i des­en­cant.

Per a sor­presa de tot­hom, el maig del 2013, amb l’estrena de Bar­ce­lona, de Pere Riera (que par­lava dels bom­bar­deigs de les tro­pes ita­li­a­nes a la ciu­tat de Bar­ce­lona el 1938), el públic aplau­dia al final one­jant ban­de­res inde­pen­den­tis­tes i amb la can­ta­re­lla in-inde-inde­pendència. En l’estrena de Mont­cada i Rei­xac a ningú se li va acu­dir fer ban­dera de res. Perquè, a la per­sistència obs­ti­nada per defen­sar uns drets se suma la inco­mo­di­tat de veure que, efec­ti­va­ment, seguim al cap del car­rer.

Guai!

El dramaturg i director Jordi Casanovas s’atreveix amb quasi tot. Ha estat l’inventor de propostes com el Torneig de Dramatúrgia al Temporada Alta, que ha fet fer un tomb a la relació entre autors a Catalunya. També va ser un dels impulsors de l’Àrea Tangent. Més tard, va obrir la Flyhard amb la seva companyia (n’acabaria marxant per fortes desavinences). És un defensor del teatre de comèdia que remou, però també s’ha atrevit a fer vistoses adaptacions de clàssics o rigorós teatre documental. És un defensor del teatre a comarques. Ha fet una excepció a Sopar amb batalla, que s’ha vist unes setmanes al Teatre Borràs, i que ara prepara una gira per Catalunya a la tardor.

Tot i que no para d’escriure (algun dia desencallarà el seu projecte documental sobre Jordi Pujol) ha reescrit una peça estrenada el 2010. Amb set actors a escena, que aviat és dit. És una peça que enganxa diverses generacions. Cal dir, però, que aquesta valentia parteix d’una peça que atrapa des del minut 1 tant els que van ballar amb els vinils Maxi Disco o El tec i la teca com els que escolten la música que els tria l’Spotify La situació de comèdia romàntica va derivant en una divertida intriga un punt gore. Els girs són molt eficaços i agafen desprevingut els espectadors, que riuen de sorpresa en sorpresa. Tot i els riures, l’escena deixa al descobert les petites hipocresies, enganys i vergonyes d’un grup d’amics que semblava exemplar.

Francesc Ferrer (Ramon) és un antiheroi que funciona d’antagònic del grup amb la seva voluntat de semblar modern amb jocs de paraules que estaven de moda fa tres dècades (tipus chachi piruli, nasti de plasti, guai). L’acompanya com a antagònica la Gina (Júlia Barceló), que prova de posar en pràctica un tècnica de resolució de conflictes que va ser un èxit a la residència d’avis on treballa i que acaba sent el còctel explosiu que la comèdia necessitava. Peter Vives i Meritxell Calvo són la parella d’intel·lectuals, que van d’escriptors de moda i d’influencers, que es pensen que poden calmar la tempesta, quan en realitat són els més vulnerables de tots. Jordi Coll fa el paper de sobrat, el més depredador de tots i també amb una vergonya que no s’ha atrevit a expressar mai fins llavors. Mar del Hoyo és la parella i amiga ideal (amb alguna feblesa per la claustrofòbia i algun amor extraviat que també s’insinua). Majo Cordonet s’ha guanyat el títol de l’artista del grup( i, si no cal, ningú li qüestionarà).

En l’acció trepidant, es crea una mena de frontera entre la cuina i el menjador. En alguns moments, puntuals, la conversa en cada estança es manté en paral·lel. En la majoria, els d’un espai queden en fosc per poder posar el focus en l’altre, i viceversa. El ritme supera l’estranyesa. I el final, esclatant, trenca amb la definició de comèdia romàntica. Segurament, és el més creïble, després d’aquest castell de focs d’artificis i mentides.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.