Teatre

Els 21 primers combats

Els intèrprets Biel Rossell i Biel Serena protagonitzen una adaptació de la novel·la ‘Quanta, quanta guerra’, de Mercè Rodoreda. La reviuen posant cos i ànima a les paraules

ORGÀNIC
L’espai escènic és orgànic i conceptual, és la sorra d’on s’escapa l’Adrià i que va escampant sobre el linòleum blanc

La Mercè Rodo­reda de des­crip­ci­ons dels jar­dins com a fórmula per defi­nir de les rela­ci­ons dolo­ro­ses que rara vegada troba l’amor, va tri­gar molt temps a exor­cit­zar els mals de la Guerra Civil dibui­xant-ne els seus vorals. Ella en va patir les con­seqüències per activa i per pas­siva, i s’hi va dei­xar anar com en la lite­ra­tura. Amb exili inclòs i misèria tre­ba­llant de cosi­dora, men­tre es delia per escriure con­tes i novel·les i enviar-les al seu edi­tor Joan Sales. L’adap­tació és per a tot tipus de públic però és cert que pot fer molt bon ser­vei a les pro­gra­ma­ci­ons esco­lars perquè parla d’una autora habi­tual en els lli­bres dels alum­nes dels ins­ti­tuts. Tot just arrenca volada. Es va estre­nar a Igua­lada (la casa de Farrés Brot­hers i també de bona part de la com­pa­nyia artística). I aspira a man­te­nir-se en reper­tori alguns cur­sos més per aga­far l’embran­zida del boca-ore­lla. Ara per ara, signa la pri­mera ronda de gira per Cata­lu­nya.

Farrés Brot­hers s’ha atre­vit a adap­tar una de les peces incòmodes de Mercè Rodo­reda. Ho fa tras­lla­dant a l’escena les imat­ges (més, sovint, que les pròpies parau­les de l’escrip­tora), que evo­quen una sor­di­desa i una neces­si­tat d’aga­far aire a glo­pa­des, com a qui li falta res­pi­ració després d’haver estat amb el cap sota l’aigua massa estona. Biel Ros­sell (acom­pa­nyat de Biel Serena, que hi posa l’espai sonor en directe) és l’Adrià Gui­nart, que deci­deix esca­par-se de casa i anar a la guerra. En rea­li­tat, vol anar a des­co­brir món sense les cros­ses de la família. De seguida, s’adona que la guerra és un lloc inhòspit, tòxic, i pre­fe­reix vaga­re­jar (sobre­viure) vol­tant-hi. Per això, tot i el títol, no hi ha pràcti­ca­ment trets. Les bom­bes res­so­nen lluny; només veu les con­seqüències, les cases fume­jant, els cos­sos surant per l’Ebre, els sots dels obu­sos. L’obra és plena d’anònims per­duts, sense esma pel dolor de les pèrdues contínues, per una des­es­pe­ració agònica.

La clau del tre­ball és jugar amb l’actor a escena per estal­viar-se des­crip­ci­ons i jugar amb les el·lipsis core­ogràfiques per reta­llar capítols sen­cers. La lite­ra­tura més poètica s’enlaira com a Canto jo i la mun­ta­nya balla trans­me­tent la flaire del text tot ballant-la. I sí, les tor­si­ons de Ros­sell fent d’arbre que es des­ar­rela o pro­jec­tant ombres gro­tes­ques de les veus adul­tes que el volen alliçonar i de les quals des­con­fia sem­pre trans­por­ten a una poètica des­es­pe­rada, de mans angu­lo­ses (com les pin­tu­res d’Egon Schi­ele, pin­ta­des al carbó). Hi ha una bui­dor ado­les­cent que fa coin­ci­dir l’actor amb el per­so­natge, tot i viure situ­a­ci­ons molt dife­rents i que tras­lla­den al Ricard de 3r amb l’actor Quim Àvila, con­ver­tint-se de víctima a botxí, com el rei des­fi­gu­rat de Shakes­pe­are.

L’espai a Quanta, quan­tra guerra és orgànic i con­cep­tual. És la sorra d’on s’escapa l’Adrià i que va escam­pant sobre el linòleum blanc (com qui embruta les pla­nes del seu die­tari vital). És el cubell d’aigua d’on emer­geix el somni i el desig per Eva; és el foc que crema el mons­tre; o la poma que repre­senta la noia i una taula que es trans­forma en porta, mirall, butaca, tomba... La cons­trucció d’aquest uni­vers s’adapta com un guant a la mà, perquè res­se­gueix la rudesa de la fusta, com la Colo­meta, ho feia amb els dibui­xos de l’escala i les molles de pa de sobre la taula, espe­rant qui sap què. La vida arros­sega els per­so­nat­ges rodo­re­di­ans i ells pro­ven de sub­sis­tir-hi, d’emmot­llar-s’hi, sense voler fer gaire fressa, ni moles­tar ningú.

L’espai sonor és un altre dels encants de la peça perquè acom­pa­nya sovint com una sin­to­nia vita­lista, però també calla per trans­me­tre la bui­dor en els moments de més cru­esa. Perquè la peça res­se­gueix la cru­esa de la novel·la. Si el text s’ha lle­git abans, s’entén millor el sig­ni­fi­cat de cada qua­dre (tras­pas­sat a core­o­gra­fia o mímica). Si és la pri­mera topada amb l’obra, con­vida a lle­gir-la poste­ri­or­ment per enten­dre la pro­fun­di­tat dels pous per on tran­sita l’Adrià Gui­nart. L’obra té aque­lla ambició enco­ma­na­dissa; és entu­si­asta. Amb el rodatge, ani­ran apa­rei­xent els mati­sos i es podrà veure encara més el per­so­natge i menys l’actor (que mira de fit a fit el públic amb natu­ra­li­tat i molta valen­tia).

Hi ha una Mercè Rodo­reda més enllà dels jar­dins de Sant Ger­vasi. L’escrip­tora de La plaça del Dia­mant, que també va voler fer for­tuna al tea­tre amb La senyora Flo­ren­tina i el seu amor Homer, té un cos­tat fosc que supura fel i s’exposa molt vul­ne­ra­ble. Com a La mort i la pri­ma­vera, aquesta Quanta, quanta guerra fuig dels qua­dres més èpics de la lluita i torna a radi­o­gra­fiar els esvo­rancs de les bom­bes fets al camí. Com a Et vindré a tapar, pro­posa un viatge íntim, des­es­pe­rat, de desigs i frus­tra­ci­ons sense reser­ves, posant el cor a la gra­e­lla enmig d’una guerra entre ger­mans, casa a casa, poble a poble. Rodo­reda, amb la sen­si­ble mirada que li va pro­por­ci­o­nar l’exili i les pèrdues, fa un retrat cru de la rere­guarda. Dar­rere els cos­sos hi ha les ànimes que ella retrata. Ara, amb una cru­esa pal­pa­ble. La pro­posta de Farrés Brot­hers, que ense­nya aques­tes feri­des físiques i psíqui­ques, con­vida a abraçar els per­so­nat­ges i donar-los escalf a la vora del foc de casa. Dei­xar que s’expres­sin i escol­tar-los en silenci.

Per a tots

“Farrés Brothers i Cia som una companyia de teatre que treballem amb trastos, gestos, paraules, ninots i històries poc transitades. Creada el 2002, en Jordi Farrés, en Pep Farrés i en Jordi Palet proposem un teatre per a tots els públics, irònic, gens ensucrat i carregat de diverses capes de lectura: ens agrada parlar de temes potents, des de punts de vista inusuals, de forma original i no moralitzant.” Així es defineix la companyia en el seu web. I ho certifiquen els seus treballs, sigui des del ninot o des del cos de l’intèrpret. Sigui pensat per a tots els públics o per a unes propostes per al públic adult.

En aquest sentit, Quanta, quanta guerra fa de frontissa entre els seus dos universos. Perquè apel·la des d’un espai suggeridor i titelles de mida natural a alguns personatges secundaris de la novel·la de Rodoreda. I perquè el tremp del jove tant pot emmirallar els joves d’avui com els adults.

Farrés Brothers (l’anècdota parteix del fet que els dos Farrés i la Judit Farrés van coincidir a classe de l’Institut del Teatre, però no són pas germans cap dels tres) projecta un teatre vinculat amb la societat. I ho demostren tant en fons com en forma. Pel que fa a la temàtica, posem d’exemple Operació A.V.I., que aborda l’Alzheimer; La maleta de l’Agustí, a la memòria històrica; Ovni, sobre la violència intrafamiliar; El rei de casa, sobre les enveges entre germans; Bosc de cames, sobre la por de perdre’s, i Tripula, sobre la diversitat. També han jugat amb la forma en peces com ara El silenci d’Hamelin, que incloïa el llenguatge de signes. Orbital, el seu darrer muntatge familiar, és un cant a l’amistat (en temps en què no es poden produir abraçades) molt fantàstic que posa en relleu també el somni de l’amiga, que aconsegueix viatjar a la Lluna.

Si Jordi Farrés ha presentat fa poques setmanes Murmut a Terrassa, el 2016 va ser Pep Farrés qui va representar Equilibristes, amb la companyia musical Amants de Lulú. Amb la direcció (i compartint autoria amb el mateix Pep Farrés) van signar un treball subtil d’un antiheroi i les seves dificultats per relacionar-se amb la gent. El seu espectacle de referència per a adults (molts dels que citem no apareixen a la seva biografia del web) és La visita de la vella dama, una obra de capçalera de Dürrenmatt. Una peça amb Vicky Peña i Xavier Capdet, fent de personatges de carn i ossos, mentre que els dos Farrés i Ireneu Tranis manipulaven els titelles que representaven la resta de personatges. També, com a Equilibristes, es van dotar d’acompanyament musical amb la guitarra d’Adrià Bonjoch i el contrabaix de Pep Coca.

Gira

24 de juliol

T. Nu, St. Martí de Tous

25 de juliol (2)

T. Nu, St. Martí de Tous

23 de setembre (2)

Ateneu d’Igualada

24 de setembre

Ateneu d’Igualada

25 de setembre

Ateneu d’Igualada

11 de novembre

T. Principal, Valls

12 de novembre

T. Principal, Valls

15 de gener

Vilanova del Camí

11 de febrer (2)

Casino de Calaf

19 de març

Ateneu de Vilafranca

25 de març

Sala Trono, Tarragona

26 de març

Sala Trono, Tarragona

27 de març

Sala Trono, Tarragona

7 d’abril

T. Kursaal, Manresa

22 d’abril (2)

L’Estruch de Sabadell

24 d’abril

La Lliga de Capellades

20 de maig

C. Social de Lliçà de Vall

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor