L’ull de l’agulla i l’elefant del circ
El Circus Art Fundation celebra el desè aniversari amb el seu emblemàtic Festival Internacional del Circ Elefant d’Or, la peça més celebrada d’un programa que es va ampliant amb el museu i altres actuacions
CAP ALS 300.000
Si s’arribés al 87,7% d’ocupació com el 2020, s’arribaria a la xifra de 300.000 espectadors en totes les edicions del festivalD’entrada, hi ha somnis que no poden traspassar el so del despertador. Que semblen, si no visionaris, com a mínim, imprudents. Genís Matabosch, un estudiós i amant del circ, fa una dècada que pivota el projecte de Circus Art Fondation fins a donar-li una forma viable. Aquest cap de setmana s’està celebrant la desena edició del Festival Internacional del Circ Elefant d’Or, a Girona. I, des de l’any passat s’està desenvolupant l’ambiciós Circusland, el Palau Internacional de les Arts del Circ, a l’edifici de Cal Coro, al Prat de Sant Esteve de Besalú. Sense que encara hagi despuntat la capacitat d’aquest centre de recerca, divulgació i conservació de patrimoni (referència única a Europa –comenta Matabosch– i que aspira a anar incorporant les col·leccions dels amants del circ que mantenen el seus materials en espais particulars), ha aconseguit l’edifici després d’haver sondejat durant anys Figueres i Girona (altres còmplices en el naixement i creixement de la fundació privada). Semblava impossible, d’entrada, fer passar un elefant pel forat d’una agulla. Al circ, però, res és impossible.
Fins dimarts, Girona serà la capital del circ mundial. I és que aquest certamen figura entre el top cinc dels de major referència dins del sector. Aquest any, de fet, és el primer d’aquest grup de referència que l’ha muntat, després que Montecarlo i el de Démain de París els hagin tornat a anul·lar. Circus Art Foundation sí que va suspendre el de l’any passat i el va transformar en una edició especial que van batejar com a Festival de Festivals, al pavelló de Fontajau. La particularitat de l’Elefant d’Or és que concentra en dues úniques gales (espectacle blau i vermell) fins a vint-i-quatre atraccions inèdites a l’Europa Occidental. Un jurat internacional premia els millors números que acaben accedint a la final, Espectacle d’Or, que es farà aquest dimarts. Entre l’afició al circ internacional hi ha també molts programadors i directors de circs que trien molts dels artistes que apareixen a Girona. A més del prestigi de poder-se endur un Elefant d’Or en la seva categoria, també hi ha l’opció d’aconseguir fer un salt en la carrera professional de l’atracció o per donar valor als circs que hi presenten artistes. Enguany, hi participen un total de noranta artistes arribats de tretze països. Des del 2019, el festival complementa la seva oferta d’espectacles amb un mercat adreçat a professionals i fans del sector: el Circus World Market. Enguany també repeteix i permet disposar de major comoditats per a l manutenció dels artistes.
Pel que fa a aquesta edició, hi ha una gran incògnita sobre quants espectadors ocuparan la vela. I és que, quan es van posar a la venda, el servei bloquejava les butaques de cada grup de compra (perquè la normativa impedia vendre més del 70% de localitats). Matabosch descarta vendre, ara, aquelles butaques lliures (com sí que va fer el Temporada Alta, sense que cap espectador es queixés de la situació). Si repetissin les xifres del 2020, amb el 87,7% d’ocupació, arribarien als 300.000 espectadors en l’històric de deu edicions més l’especial del 2021.
En aquests deu anys, la fundació també ha anat desplegant programes paral·lels, com, des del 2014, el Circ de Nadal de Girona, una cita que ja s’ha convertit en estable a Fontajau i que busca unes condicions poc habituals, amb números sobre una pista de gel o dins de l’aigua. El 2015 van construir la primera carpa autoportant i sense columnes. Posteriorment, es van traslladar a Santa Susanna (Maresme), amb el nom de Cúpula de Mar. L’estructura va tornar a aparèixer el 2018 a Girona, com a Cúpula de les Arts. La intenció de l’equip de Matabosch és que es vagi normalitzant la programació de circ als municipis on s’instal·len. Figueres va ser la primera seu de l’entitat, i es va arribar a plantejar, en els primers moments, que s’hi pogués instal·lar el museu. Però, ja en la segona edició, per una “nul·la sensibilitat de l’estament militar” es van veure forçats a desplaçar la vela al recinte firal de Figueres. Per exemple, en el 4t Festival Internacional de Figueres (2015) van aconseguir dues actuacions del pallasso David Larible, al Teatre Municipal El Jardí. També l’any anterior, van muntar una exposició de vestits de Carablanca dins la Mostra Floral del Gremi de Floristes de Figueres, en què van aprofitar, de fet, per ensenyar la col·lecció de cartells recentment adquirits de la col·lecció Fernández-Ardavín. Per l’Escorxador hi van passar 18.257 visitants i va ser l’exposició més visitada de la història del municipi. El 2016, la Festa Empordà i Circ va congregar més de 3.000 persones a la plaça Catalunya de Figueres. També aquell any van batre el rècord mundial d’ascens en equilibri cap a cap a l’escalinata de la catedral, a Girona. El 2018, es van tornar a superar amb el DuoVitalys: 97 graons en 52 segons. Fa poques setmanes es va tornar a superar el rècord, coincidint amb una altra edició de Circ de Nadal: Els Giang Brothers van assolir 100 esglaons en 53,6 segons. El 2017 va començar amb un espectacle que es va programar en el marc de la Tarraco Arena, a la plaça de Tarragona, i amb el que va ser la darrera edició del Festival a Figueres. El 2018, ja es va fer a Girona, on també es va programar, a la Cúpula de les Arts, el Circ Charlie Rivel (octubre). Anteriorment, havia presentat en la Cúpula la cantant Chenoa (dins del Festival Úniques) i un cartell de monologuistes en el Girona Comedy Festival. A finals d’agost, previsiblement, amb la voluntat d’ampliar l’activitat a Girona es va obrir l’oficina Tot entrades al passeig d’Olot amb el carrer de Barcelona.