Teatre

L’ull de l’agulla i l’elefant del circ

El Circus Art Fundation celebra el desè aniversari amb el seu emblemàtic Festival Internacional del Circ Elefant d’Or, la peça més celebrada d’un programa que es va ampliant amb el museu i altres actuacions

CAP ALS 300.000
Si s’arribés al 87,7% d’ocupació com el 2020, s’arribaria a la xifra de 300.000 espectadors en totes les edicions del festival

D’entrada, hi ha som­nis que no poden tras­pas­sar el so del des­per­ta­dor. Que sem­blen, si no visi­o­na­ris, com a mínim, impru­dents. Genís Mata­bosch, un estudiós i amant del circ, fa una dècada que pivota el pro­jecte de Cir­cus Art Fon­da­tion fins a donar-li una forma via­ble. Aquest cap de set­mana s’està cele­brant la desena edició del Fes­ti­val Inter­na­ci­o­nal del Circ Ele­fant d’Or, a Girona. I, des de l’any pas­sat s’està desen­vo­lu­pant l’ambiciós Cir­cus­land, el Palau Inter­na­ci­o­nal de les Arts del Circ, a l’edi­fici de Cal Coro, al Prat de Sant Esteve de Besalú. Sense que encara hagi des­pun­tat la capa­ci­tat d’aquest cen­tre de recerca, divul­gació i con­ser­vació de patri­moni (referència única a Europa –comenta Mata­bosch– i que aspira a anar incor­po­rant les col·lec­ci­ons dels amants del circ que man­te­nen el seus mate­ri­als en espais par­ti­cu­lars), ha acon­se­guit l’edi­fici després d’haver son­de­jat durant anys Figue­res i Girona (altres còmpli­ces en el nai­xe­ment i crei­xe­ment de la fun­dació pri­vada). Sem­blava impos­si­ble, d’entrada, fer pas­sar un ele­fant pel forat d’una agu­lla. Al circ, però, res és impos­si­ble.

Fins dimarts, Girona serà la capi­tal del circ mun­dial. I és que aquest cer­ta­men figura entre el top cinc dels de major referència dins del sec­tor. Aquest any, de fet, és el pri­mer d’aquest grup de referència que l’ha mun­tat, després que Mon­te­carlo i el de Démain de París els hagin tor­nat a anul·lar. Cir­cus Art Foun­da­tion sí que va sus­pen­dre el de l’any pas­sat i el va trans­for­mar en una edició espe­cial que van bate­jar com a Fes­ti­val de Fes­ti­vals, al pavelló de Fon­ta­jau. La par­ti­cu­la­ri­tat de l’Ele­fant d’Or és que con­cen­tra en dues úniques gales (espec­ta­cle blau i ver­mell) fins a vint-i-qua­tre atrac­ci­ons inèdites a l’Europa Occi­den­tal. Un jurat inter­na­ci­o­nal pre­mia els millors números que aca­ben acce­dint a la final, Espec­ta­cle d’Or, que es farà aquest dimarts. Entre l’afició al circ inter­na­ci­o­nal hi ha també molts pro­gra­ma­dors i direc­tors de circs que trien molts dels artis­tes que apa­rei­xen a Girona. A més del pres­tigi de poder-se endur un Ele­fant d’Or en la seva cate­go­ria, també hi ha l’opció d’acon­se­guir fer un salt en la car­rera pro­fes­si­o­nal de l’atracció o per donar valor als circs que hi pre­sen­ten artis­tes. Enguany, hi par­ti­ci­pen un total de noranta artis­tes arri­bats de tretze països. Des del 2019, el fes­ti­val com­ple­menta la seva oferta d’espec­ta­cles amb un mer­cat adreçat a pro­fes­si­o­nals i fans del sec­tor: el Cir­cus World Market. Enguany també repe­teix i per­met dis­po­sar de major como­di­tats per a l manu­tenció dels artis­tes.

Pel que fa a aquesta edició, hi ha una gran incògnita sobre quants espec­ta­dors ocu­pa­ran la vela. I és que, quan es van posar a la venda, el ser­vei blo­que­java les buta­ques de cada grup de com­pra (perquè la nor­ma­tiva impe­dia ven­dre més del 70% de loca­li­tats). Mata­bosch des­carta ven­dre, ara, aque­lles buta­ques lliu­res (com sí que va fer el Tem­po­rada Alta, sense que cap espec­ta­dor es queixés de la situ­ació). Si repe­tis­sin les xifres del 2020, amb el 87,7% d’ocu­pació, arri­ba­rien als 300.000 espec­ta­dors en l’històric de deu edi­ci­ons més l’espe­cial del 2021.

En aquests deu anys, la fun­dació també ha anat des­ple­gant pro­gra­mes paral·lels, com, des del 2014, el Circ de Nadal de Girona, una cita que ja s’ha con­ver­tit en esta­ble a Fon­ta­jau i que busca unes con­di­ci­ons poc habi­tu­als, amb números sobre una pista de gel o dins de l’aigua. El 2015 van cons­truir la pri­mera carpa auto­por­tant i sense colum­nes. Poste­ri­or­ment, es van tras­lla­dar a Santa Susanna (Maresme), amb el nom de Cúpula de Mar. L’estruc­tura va tor­nar a aparèixer el 2018 a Girona, com a Cúpula de les Arts. La intenció de l’equip de Mata­bosch és que es vagi nor­ma­lit­zant la pro­gra­mació de circ als muni­ci­pis on s’ins­tal·len. Figue­res va ser la pri­mera seu de l’enti­tat, i es va arri­bar a plan­te­jar, en els pri­mers moments, que s’hi pogués ins­tal·lar el museu. Però, ja en la segona edició, per una “nul·la sen­si­bi­li­tat de l’esta­ment mili­tar” es van veure forçats a des­plaçar la vela al recinte firal de Figue­res. Per exem­ple, en el 4t Fes­ti­val Inter­na­ci­o­nal de Figue­res (2015) van acon­se­guir dues actu­a­ci­ons del pallasso David Lari­ble, al Tea­tre Muni­ci­pal El Jardí. També l’any ante­rior, van mun­tar una expo­sició de ves­tits de Cara­blanca dins la Mos­tra Flo­ral del Gremi de Flo­ris­tes de Figue­res, en què van apro­fi­tar, de fet, per ense­nyar la col·lecció de car­tells recent­ment adqui­rits de la col·lecció Fernández-Ardavín. Per l’Escor­xa­dor hi van pas­sar 18.257 visi­tants i va ser l’expo­sició més visi­tada de la història del muni­cipi. El 2016, la Festa Empordà i Circ va con­gre­gar més de 3.000 per­so­nes a la plaça Cata­lu­nya de Figue­res. També aquell any van batre el rècord mun­dial d’ascens en equi­li­bri cap a cap a l’esca­li­nata de la cate­dral, a Girona. El 2018, es van tor­nar a superar amb el Duo­Vi­talys: 97 gra­ons en 52 segons. Fa poques set­ma­nes es va tor­nar a superar el rècord, coin­ci­dint amb una altra edició de Circ de Nadal: Els Giang Brot­hers van asso­lir 100 esgla­ons en 53,6 segons. El 2017 va començar amb un espec­ta­cle que es va pro­gra­mar en el marc de la Tar­raco Arena, a la plaça de Tar­ra­gona, i amb el que va ser la dar­rera edició del Fes­ti­val a Figue­res. El 2018, ja es va fer a Girona, on també es va pro­gra­mar, a la Cúpula de les Arts, el Circ Char­lie Rivel (octu­bre). Ante­ri­or­ment, havia pre­sen­tat en la Cúpula la can­tant Che­noa (dins del Fes­ti­val Úniques) i un car­tell de mono­lo­guis­tes en el Girona Comedy Fes­ti­val. A finals d’agost, pre­vi­si­ble­ment, amb la volun­tat d’ampliar l’acti­vi­tat a Girona es va obrir l’ofi­cina Tot entra­des al pas­seig d’Olot amb el car­rer de Bar­ce­lona.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.