Teatre

Les buidors dels privilegiats

Banderas trasllada ‘Company’ al Teatre Apolo i ho fa coincidir amb la reposició d’‘A chorus line’ al Tívoli. El musical, que reviu la partitura de Sondheim, respira glamur i buidor a parts iguals

UN MOTIU PER VIURE
El Bobby d’aquesta producció es passeja desvagat: li cal una motivació per comprometre-hi la vida fins al moll de l’os
Des de mitjans del segle passat, Stephen Sondheim va canviar la perspectiva dels musicals
RENOVADOR

Només fins al 12 de juny. La tem­po­rada de Com­pany a Bar­ce­lona és de sis set­ma­nes, una durada curta, en relació amb l’ambició dels musi­cals, que neces­si­ten ren­di­bi­lit­zar l’esce­no­gra­fia i els llargs períodes d’assaigs i que acos­tu­men a triar els mesos de major assistència tea­tral a Bar­ce­lona, és a dir pels vol­tants de la tar­dor i l’hivern. Aquest musi­cal, inter­pre­tat un altre cop en cas­tellà perquè apro­fita el repar­ti­ment de l’estrena al Tea­tre Soho de Màlaga, té un certa aura d’emblemàtic, perquè està con­si­de­rat un dels grans èxits del com­po­si­tor Step­hen Sond­heim (mort al novem­bre, als 91 anys), un dels cre­a­dors de musi­cals prin­ci­pals de la seva gene­ració, a qui s’ha citat com l’artista més gran i pot­ser més cone­gut del tea­tre musi­cal ame­ricà. Va gua­nyar un Oscar, 9 Pre­mis Tony, més que qual­se­vol altre com­po­si­tor –inclo­ent un Premi Tony Espe­cial per la tasca de tota una vida dedi­cada al tea­tre (el 2008)–, diver­sos Grammy i un Pulit­zer. Entre els seus tre­balls més famo­sos hi ha A funny thing hap­pe­ned on the way to the forum, Com­pany, Follies, A little night music, Swe­e­ney Todd, Sun­day in the park with George, Into the woods i Assas­sins, com a com­po­si­tor i lle­trista, així com les lle­tres de West side story i Gypsy

Com­pany té el trumfo de la par­ti­tura, car­re­gada de mati­sos, de Sond­heim, però també el llast d’una trama que des­til·la la bui­dor de la vida d’un grup de pri­vi­le­gi­ats ciu­ta­dans de Nova York exhaus­tos de totes les opor­tu­ni­tats que els brinda la soci­e­tat. Es miren la vida des del cos­tat ric d’El pont (Llo­renç González i Babou Cham van repre­sen­tar aquesta come­dia negra fa poques set­ma­nes al Maldà). Els per­so­nat­ges són adults sobra­da­ment pre­pa­rats que viuen en espais luxo­sos, però a qui la vida els enso­peix. Aquest pano­rama, que podria ser una denúncia de la insa­tis­facció social de les clas­ses intel·lec­tu­als, cul­tes i adi­ne­ra­des –en què també (en certa manera) es podria enca­bir la classe mit­jana alta– és un trist pas­titx de vani­tats i vague­tats. Molt ben can­tat, això sí, i amb una selecta posada en escena.

El Bro­adway que vibra a la pla­tea és el que es revolta, com el de West side story, o el que mal­viu per la seva cul­tura mar­gi­nal, com a Rent. Amb el clam per viure l’ide­a­lit­zat somni ame­ricà hi ha molta sang per fer bate­gar els espec­ta­dors. Des de la panoràmica d’una ter­rassa amb llums de neó i l’ombra de l’edi­fici Chrys­ler, poca cosa es pot desit­jar per a l’ego d’un mateix. La crisi dels 40 i la sol­te­ria que des­criu Com­pany –la dels 50 en què se situ­ava la versió en què actu­ava Anto­nio Ban­de­ras– és, en rea­li­tat, una crisi exis­ten­cial pro­vo­cada per la bui­dor de saber-se en un abisme, sense res al davant. Els rellot­ges biològics no toquen les matei­xes cam­pa­na­des en un loft de la Cin­quena Avin­guda que a Bro­oklyn o a Har­lem. Enso­pit en una vida rega­lada, pen­sen que el dar­rer com­ple­ment per a la per­fecció és tenir pare­lla.

La versió que es pot veure a l’Apolo té unes cançons i uns per­so­nat­ges molt diver­sos, però que beuen d’un cert hete­ro­pa­tri­ar­cat. Només pun­tu­al­ment surt el gag refe­rit al col·lec­tiu jueu (un clàssic de Bro­adway) i a l’homo­se­xu­a­li­tat velada. La peça no trenca amb gai­res tòpics i acaba sent un àlbum de bones cançons amb una història intrans­cen­dent. I els llums, els gira­to­ris o les esca­les que es des­ple­guen són només un recurs per fer evi­dent que la lluna no es mou. Sense apro­fun­dir bé en aquest men­fo­tisme clas­sista per tal d’empa­tit­zar amb la pla­tea, es trans­forma en un insuls Vanity fair de pri­vi­le­gi­ats. I per això Roger Ber­ru­ezo pas­seja des­va­gat per l’esce­nari i només per­so­nat­ges com el de Marta Ribera tenen el seu moment estel·lar amb una pro­di­gi­osa cançó, així com l’excen­tri­ci­tat còmica d’Anna Moli­ner (en la funció a què vam assis­tir hi havia una cover, però ens podem ima­gi­nar la seva picar­dia) fent de núvia que, en prin­cipi, no es vol casar. L’elegància del musi­cal no ha d’estar necessària­ment renyida amb algun tremp que li doni empenta. En la posada en escena actual es con­tem­pla com un qua­dre bell i caduc que penja d’una pina­co­teca inter­na­ci­o­nal. A aquest Com­pany li falta una direcció que el des­vet­lli d’aquesta mig­di­ada aco­mo­dada.

Quan al novem­bre va trans­cen­dir la mort de Sond­heim, al El Punt Avui vam fer un repàs amb els direc­tors cata­lans que havien por­tat a l’esce­nari alguns dels seus mun­tat­ges a Cata­lu­nya en les dar­re­res dècades: Mario Gas (Gol­fus de Roma, Swe­e­ney Todd, A little night music, Follies), Calixto Bieito (Com­pany), Ricard Reguant (Assas­sins), Dagoll Dagom (Bos­cos endins) i Toni Martín (Marry me a little) van per­me­tre que Sond­heim sonés en directe i en català. Gas recor­dava en aquell arti­cle que Sond­heim era dels que defen­sava: “Pre­fe­reixo un actor que canti, que un can­tant que actuï.” Va dei­xar de com­po­sar el 1990 amb Assas­sins, però no dei­xava de reto­car els seus temes. Joan Lluís Bozzo remar­cava que Sond­heim va ser un autor que havia fet can­viar la pers­pec­tiva dels musi­cals, tot i que no sem­pre havia tin­gut el favor del públic. Com Ten­nes­see Willi­ams, va optar pel tea­tre mar­gi­nal, que l’interes­sava més, que pel que li dema­na­ven públic i pro­duc­tors. Com si el Bobby de Com­pany decidís aban­do­nar el lloc còmode del seu loft pri­vi­le­giat per viure el cos­tat més bèstia de la vida. I no per plaer, sinó per com­promís amb la soci­e­tat i amb ell mateix, perquè la seva ànima li demanés tre­ba­llar per visi­bi­lit­zar els obli­dats. Aquesta podria ser, de fet, una raó dra­matúrgica per treure la pols, amb res­pecte, a una obra que es va estre­nar el 1970 amb tots els llums fent pam­pa­llu­gues a Bro­adway.

El qüestionari

Musical o espectacle amb cançons?

Musical.

Quants actors hi intervenen?

Dinou.

Hi ha música en directe?

Sí, quinze músics en cada funció.

Heu fet càsting?

No va ser un càsting obert. Es va fer un workshop a Màlaga dirigit per Antonio Banderas. Molts dels actors van sortir d’aquesta experiència.

Heu tingut en compte la paritat de gènere?

Ens hem cenyit al guió i a l’estructura marcada per Stephen Sondheim.

Quan i on fareu temporada?

Estan previstes sis setmanes al Teatre Apolo, al Paral·lel, fins al 12 de juny.

Fareu gira?

L’obra es va estrenar al Teatre Soho de Màlaga el novembre del 2021. Després de Barcelona, farà temporada a Madrid i s’anirà adequant a les disponibilitats de les sales.

Quan vau pactar la sala a Barcelona?

Normalment, es triga un any i mig entre que es demanen els drets i l’estrena. En el cas de Company, els assaigs van començar el setembre del 2021. La pandèmia ha endarrerit l’arribada tota una temporada. Hi ha encara un tap important de musicals que no es van poder estrenar o que tenen pendent fer la gira.

Feu marxandatge?

Sí, samarretes, tasses, pòster, llibretes... El disc del musical està en fase de producció.

Banderas i Barcelona

L’actor i ara director i empresari Antonio Banderas té un gran respecte pel públic de Barcelona. Per això és imprescindible que les seves produccions, un cop estrenades al seu Soho de Màlaga, facin temporada a la ciutat (i a Madrid). Ara, han coincidit a la cartellera les seves dues primeres produccions: mentre que Company arrenca a l’Apolo, A chorus line viu una tercera joventut al Tívoli. El març del 2020 van haver de marxar a conseqüència de la covid (hi van tornar la primavera del 2021). La peça va tenir poques oportunitats de fer una estada llarga a Barcelona, però va rebre el Premi de la Crítica al millor musical d’aquella temporada. Banderas protagonitza els musicals quan fa temporada a Màlaga. És la marca que diferencia una temporada al seu teatre de les que es fan fora de la seva sala. La fórmula li resulta, perquè un 50% del públic que assisteix al Soho és de fora de Màlaga. Hi van pel reclam de Banderas, un actor que combina teatre i gran pantalla.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.