Teatre

Quinze cunyades, per ara

Aquesta és la crònica de com un vodevil estrenat en la lliga amateur s’atreveix a fer el salt professional i a guanyar-se l’atenció de municipis petits, seguint el traç de les festes majors de Catalunya

PANDÈMIA INCLOSA
Grau ha convertit el seu muntatge en professional, sense productores comercials i amb la covid pel mig

Per què no jugar amb el tòpic? Per les dates de Nadal, és tra­dició fer bai­xar els cane­lons assis­tint en família a una comèdia de traç gros. Comèdies com les de Lluís Coquard eren les delícies de la cen­tenària Lli­bre­ria Millà (avui ja des­a­pa­re­guda): les com­pa­nyies de tea­tre ama­teur se ser­vien dels lli­brets i feien les delícies de la seva parròquia de fidels als seus tea­tres. D’aquest ànim va néixer Cunya­des, una peça d’un dra­ma­turg empre­ne­dor, Ramon Grau, que es remunta al 2016. El 2018 es va estre­nar i tot­hom va cele­brar la peripècia, i li van insis­tir en la via­bi­li­tat pro­fes­si­o­nal. Des que es va estre­nar la versió pro­fes­si­o­nal de Cunya­des (amb Àngels Bas­sas, Mònica Pérez, Fermí Fernàndez i Jordi Ríos), al març farà un any, el pro­jecte ha anat pre­nent forma. Avui, Grau està satis­fet d’haver accep­tat el repte de pujar el seu text a l’esfera pro­fes­si­o­nal. De moment, tenen tan­ca­des (fetes o amb el con­tracte sig­nat) catorze fun­ci­ons en catorze muni­ci­pis. Grau s’estra­nya que els encar­re­guin fun­ci­ons per a aques­tes dates, perquè ell intuïa que l’obra té regust d’enve­lat de festa major, i quan es va estre­nar ja hi havia molta pro­gra­mació d’aquesta mag­ni­tud tan­cada. Per això, és molt opti­mista pen­sant en l’estiu vinent. Són poques catorze fun­ci­ons per a una gira d’un any? Ells aspi­ren a fer-ne mol­tes més en els pro­pers mesos. El que és segur és que, res­po­nent al tòpic, tot­hom tre­mo­la­ria en un àpat nada­lenc amb quinze cunyats. Ni Twit­ter supor­ta­ria tanta dis­cussió agra.

Efec­ti­va­ment, Cunya­des ima­gina la lluita estratègica entre dues cunya­des. El pare dels res­pec­tius com­panys ha mort i ha dei­xat en herència la impremta Pla­nas i Fills. Els ger­mans tenen prou bona relació entre ells, però es tro­ba­ran en un con­flicte que, lluny de resol­dre’s, s’anirà embo­li­cant, com exi­geix tot bon sai­net. Grau sem­pre ha defen­sat el tea­tre de vode­vil, de dis­ba­rats, que acaba amb la pre­missa “a veure qui la diu més grossa”. Són els espec­ta­cles de festa major que pro­ta­go­nit­za­ven actors com Joan Pera i Amparo Moreno els que ell veia de petit a l’enve­lat i els que el van impul­sar a les arts en viu. També, a la seva manera, l’actor, direc­tor i dra­ma­turg Ramon Madaula és una ferm defen­sor de la comèdia de sofà. Sense manies ni pre­ju­di­cis. Entén que la comèdia és un gènere molt reco­ma­na­ble que per­met posar en qüestió con­ven­ci­ons soci­als alhora que accepta tot tipus de públic. Cadascú la lle­girà segons la gamma de pro­fun­di­tat que desitgi.

Ramon Grau s’ha tro­bat en una aven­tura un punt qui­xo­tesca, que accepta de grat. Si el 2016 va escriure el text i el 2018 el va estre­nar, en clau ama­teur a la Soci­e­tat Cul­tu­ral i Recre­a­tiva el Cen­tre de Sant Martí Sar­roca, poste­ri­or­ment, va llui­tar perquè l’agafés una pro­duc­tora comer­cial. Va que­dar ben sorprès en veure les difi­cul­tats de fer-la atrac­tiva. I va deci­dir empren­dre el camí de fer-ho ell mateix. Per això, amb el suport de Toni Albà va convèncer bona part del repar­ti­ment. Els intèrprets cele­bren aquesta gosa­dia i aquesta sen­sació tan alli­be­ra­dora de fer una comèdia per a tot tipus de públic. El seu suport al pro­jecte ha estat clau perquè con­tinués avançant. La irre­verència de la pro­posta sem­bla que ha estat un motiu perquè els actors se l’hagin vol­gut fer seva, i pro­cu­ren pri­o­rit­zar-la fins i tot davant d’altres pro­jec­tes pro­fes­si­o­nals, insi­nu­ava Grau fa unes set­ma­nes a aquest set­ma­nari.

La pandèmia va ser el penúltim escull abans de l’estrena. En aquest període, Albà se’n va aca­bar dis­tan­ci­ant per motius pro­fes­si­o­nals i va ser el mateix Grau qui va renun­ciar al paper d’actor per assu­mir-ne la direcció (a més de d’auto­ria i la pro­ducció). La satis­facció és que l’obra sem­pre omple tots els audi­to­ris i que es van sal­vant les inver­si­ons. Fa poques set­ma­nes, han tro­bat un nou dis­tribuïdor que ja ha començat a acon­se­guir-los pla­ces per a aquest hivern.

Grau, que com­bina la seva feina en una petita botiga de foto­gra­fia i vídeo a Sant Martí Sar­roca (un muni­cipi de 3.300 habi­tants), amb la seva faceta com a escrip­tor de novel·les infan­tils i juve­nils, ha sumat un nou repte artístic: el de la pro­ducció de Cunya­des. De moment, la satis­facció per la bona rebuda a les sales és la seva par­ti­cu­lar manera de sen­tir-se ben pagat. Ha com­pro­vat com un bon car­tell d’actors popu­lars dona garan­ties d’èxit a la taqui­lla (perquè sem­pre pen­gen el car­tell de sold out) i a l’escena (perquè tenen tots els recur­sos neces­sa­ris per man­te­nir ben diver­tida i dis­treta l’audiència), seguint la peripècia de rellotge suís del vode­vil.

Ramon Grau, màster en Comu­ni­cació Audi­o­vi­sual i Publi­ci­tat, va ser pro­fes­sor de comu­ni­cació audi­o­vi­sual a la UAB fins que va deci­dir ini­ciar una car­rera com a guio­nista. Va ser un dels prin­ci­pals impul­sors de Nis­saga de poder. En cinema, va debu­tar diri­gint el llarg­me­tratge Bomba de relo­jería, pro­ta­go­nit­zat per Lorenzo Quinn i Sílvia Tor­tosa. En tea­tre va estar vin­cu­lat als espec­ta­cles de la pro­duc­tora Fila 7. Ha tre­ba­llat en diver­ses pro­duc­ci­ons audi­o­vi­su­als, amb actors com Javier Gur­ruc­haga, Juli­eta Ser­rano, Agata Lys, Joan Pera, Amparo Moreno, Jordi LP... En tele­visió també va tre­ba­llar a Crónicas mar­ci­a­nas. I, evi­dent­ment, manté l’oïda ben des­perta pel seu nou text tea­tral.

Circs i musicals

Al costat de les grans comèdies (aquesta setmana s’ha presentat al Teatre Goya Plátanos, cacahuetes y lo que el viento se llevó, fent paròdia del rodatge del mític film, i La Calòrica ha acaparat el Borràs amb el seu comiat de De què parlem mentre no parlem de tota aquesta merda?), els circs i els musicals aspiren a ser les puntes de llança per Nadal.

Els musicals van forts, aquestes dates. S’acaba d’estrenar Pares normals (Poliorama), mentre reposa Bye Bye Monstre (Poliotrama, també) i torna El Petit Príncep (Sala Paral·lel 62); d’altra banda, han prorrogat Golfus de Roma (Condal). També es poden anar regalant entrades per a L’alegria que passa, la darrera peça de creació amb el segell de Dagoll Dagom, que s’estrenarà al març al Poliorama. Al seu costat, reclams com Grease (Tívoli), Pretty woman (que dimecres va fer la seva funció 100 a l’Apolo) i Cruz de navajas (l Cúpulaa Las Arenas, fins al 8 de gener).

El sector del circ lamenta que la seva aparició sigui estacional. Comencem pels degans: la 27a producció del Circ d’Hivern de 9 Barris és faM, una proposta amb la mínima teatralitat i amb bones intervencions circenses i música en directe. Hi ha una màgia inesperada, amb una manipulació d’objectes insòlits. També és un clàssic de fa anys el Raluy. In art we trust estarà al Port Vell fins a finals de març. El mitíc Fofito (el pallasso jove de la tele dels vuitanta) ara és el cap de cartell de Viva el circo, que estarà al Parc del fòrum fins al 22 de gener (després es desplaçarà a Lleida). Al TNC es programa Déjà vu, de Manolo Alcántara (del 28 de desembre al 8 de gener).

Ajuntaments com el de Barcelona, Viladecans i l’Hospitalet de Llobregat preparen veritables minifestivals amb accions de carrer obertes al públic. A Barcelona, es concentra a la plaça Catalunya. A Viladecans, obren una nova finestra per contactar amb programadors (inspirant-se en l’aventura al carrer! que fan fa anys pels volts de febrer).

Ara bé, hi ha un espectacle que segueix anat com un tro: el Nada es imposible d’El Mago Pop. Per a aquest artista sembla que la campanya s’allargui tot el curs amb una dinàmica de fenomen.

Però no tot ha de ser per a gran públic. Us proposem dos espais íntims per reconciliar-se amb l’escena: El més bonic que podem fer a l’Escenari Joan Brossa i les Nadales del Maldà.

Gira 2022/23

12 de març

Sant Martí Sarroca

30 d’abril

Vilafranca del Penedès

10 de juliol

Cunit

23 de juliol

Vilanova i la Geltrú

24 de juliol

Corbera de Llobregat

14 d’agost

El Pla de Santa Maria

15 d’agost

Bellvei

6 de novembre

Sentmenat

4 de desembre

Calafell

14 de gener

Esparreguera

29 de gener

L’Espluga de Francolí

4 de febrer

Vilanova del Camí

5 de febrer

Parets del Vallès

11 de febrer

Calella

24 de febrer

Cerdanyola del Vallès

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor