Articles

Crítica

EL MOMENT DE CADA CANÇÓ I EL SEU TEMPS

El Premi Nobel de lite­ra­tura Bob Dylan reac­ci­ona davant dels detrac­tors ofe­rint-nos una hete­ro­doxa selecció de cançons comen­ta­des, des de vells him­nes popu­lars fins a al·legats a la insu­bor­di­nació de ban­des punk com The Clash. No sabem sota quin cri­teri està feta la com­pi­lació, només que va començar a escriure el lli­bre el 2010. Tam­poc sabem si arri­ba­ran nous toms de les seves memòries, que en van ser­vir per enten­dre qua­tre o cinc períodes con­crets de la seva existència cre­a­tiva. Filo­sofía de la canción moderna –que es pre­senta a través d’una sòlida tra­ducció de Miquel Izqui­erdo, res­pon­sa­ble també de l’extens volum de les seves lle­tres– és un totum revo­lu­tum que s’endreça a través de la geni­a­li­tat i l’experiència del seu cre­a­dor, l’extra­or­di­nari com­po­si­tor i intèrpret de Min­ne­sota, que mai deixa de sor­pren­dre’ns. A més, com passa molt poques vega­des, el lli­bre no és només con­tin­gut, sinó també imatge gràfica. Tenim des de pin­ta­des fins a foto­gra­fies emblemàtiques, que ser­vei­xen de com­ple­ment i suple­ment del text. Per exem­ple quan ens diu: “Que t’allu­nyin de mafi­o­sos i psicòpates!” No són només parau­les, sinó el tes­ti­moni d’algú que escapa dels per­se­gui­dors, dels mit­jans, dels amics i de tot­hom que pre­ten­gui bus­car-lo més enllà de la lle­tra de les cançons i de la seva sin­gu­lar manera d’inter­pre­tar-les. Qui digui que des­a­fina, va ben des­a­fi­nat.

En posaré un exem­ple. Al cos­tat de temes clàssics del cançoner tra­di­ci­o­nal ame­ricà, de grui­xu­des bala­des de heavy metal o del Volaré, Dylan fa una incursió en un dels grans temes del reper­tori de Frank Sina­tra, con­cre­ta­ment Stran­gers in the night, pot­ser el seu tema més cone­gut. Per començar, la foto ini­cial a l’entrada és de Sina­tra al cos­tat d’Ava Gard­ner, musa i mons­tre. Després de des­criure els per­so­nat­ges de les cançons de Sina­tra, Dylan recorda la tírria que La Veu tenia a la cançó –com li va pas­sar amb My Way, un altre de les seus temes estre­lla–. Pun­tu­a­litza que quan Sina­tra va entrar a gra­var Stran­gers in the night ja feia trenta-un anys que era pro­fes­si­o­nal. De bon començament, Sina­tra la va con­si­de­rar “una merda” i l’odi­ava. El tema té una història ben extra­va­gant al dar­rere, amb bara­lles legals per l’auto­ria i com­po­si­tors de dife­rents racons del món que se l’atri­bu­ei­xen. El cert és que el 1966, Stran­gers in the night va des­plaçar del pri­mer lloc de les llis­tes temes tan repre­sen­ta­tius com Paper­back wri­ter i Paint it black, ni més ni menys que dels Beat­les i els Sto­nes.

El recor­re­gut et per­met obser­var els capri­cis del destí o el deter­mi­nisme d’una com­po­sició: “Sovint una cançó neces­sita tro­bar el seu moment. En altres oca­si­ons, cal treure-les al car­rer al dia següent.” Mil exem­ples de la seva mateixa car­rera podrien demos­trar aquest axi­oma. No sé per quina raó aquest lli­bre de Bob Dylan ena­mora. Les seves opi­ni­ons i la docu­men­tació sobre els temes ofe­rei­xen un retrat precís del que és ser ori­gi­nal. També de la manera com s’ha d’opi­nar. El mes­tre té la paraula.

Filosofía de la canción moderna
Autor:
Bob Dylan
Editorial:
Anagrama
Preu:
28,40 euros

EL QUARTET DE BREW MOORE I LA RECONNEXIÓ AMB ELS CINQUANTA

Brew Moore va morir el 1973 i va ser definit com a representant del saxo tenor clàssic dels anys cinquanta. Joachim Berent el situava com a baula de Lester Young i Warne Marsh, en l’escola de Lennie Tristano. Quan el sents tot se’t renova, com si l’alegria hagués entrat per la finestra des de l’aparell de música de la veïna. Per aquest motiu, l’hora de temes que ens proposa SteepleChase és un xut d’alegria. El segell danès recupera els enregistraments de quan Moore vivia a Copenhaguen dirigint un quartet format per Niels-Henning Ørsted Pedersen (baix), Alex Riel (bateria) i Harold Goldberg (piano), de 16 anys, aquest últim soci del Jazzhus Montmartre, on els altres dos es convertirien en músics residents. Quatre dels temes capturen un concert de Copenhaguen i els quatre restants provenen d’una aparició televisiva un mes després a Suècia. Alguna premsa especialitzada ha volgut veure la proximitat entre el quartet de Moore i Stan Getz, però els dos temes de Charlie Parker determinen la grandesa de l’àlbum. També la pulcritud d’una manera de tocar, que es distancia de les provatures post-John Coltrane. No se’l perdin.

Special Brew
Autor:
Brew Moore
Discogràfica:
SteepleChase
Preu:
23 euros
Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor