Teatre

L’olfacte del Grec (Volum 1)

És molt més suggeridora la descoberta de la peruana Gabriela Olivera quan s’adona que el ballet, el piano i els miralls tenen molt poc de la seva cultura ancestral i decideix anar-la a descobrir
‘L’Absolu’ té un aire màgic, d’accions que no es podrien concebre si no fos perquè és es veuen amb els propis ulls. Com amb Jhames Thérrée, signa un escapisme inoblidable
‘Quant temps em queda?’ és una comèdia de traç gros però amb uns actors que escolten acuradament l’altre, que atenen la caricatura de l’altre

El Fes­ti­val Grec és el dar­rer cas­tell de focs arti­fi­ci­als de la tem­po­rada a Bar­ce­lona. Arriba en unes set­ma­nes de xafo­gor i amb els sen­tits prou atro­fi­ats per la cursa de fons de tot el curs. La suor física difi­culta la pell de gallina de les emo­ci­ons for­tes, encara que hi siguin. L’olfacte és el sen­tit que prova de com­pen­sar l’abal­ti­ment gene­ral. El car­tell s’ho mereix. Aquesta és la pri­mera entrega d’algu­nes crítiques d’obres que es poden veure aquests dies (mol­tes encara estan acti­ves o tor­na­ran a escena amb segu­re­tat el curs vinent).

Com­pa­nyia:

L’ABSOLU

Dia i lloc: Les Cho­ses de Rien
7 de juliol (fins al dia 16), a la plaça Mar­ga­rida Xirgu

A par­tir d’una dra­matúrgia molt orgànica, es con­vo­quen els qua­tre ele­ments clàssics: aigua, terra, aire i foc en un espec­ta­cle tre­pi­dant, que atrapa tot­hom, des de la mateixa entrada al pati de buta­ques (situat a l’espi­ral exte­rior d’una sitja de nou metres). Hi ha un cert aire màgic, d’acci­ons que no es podrien con­ce­bre si no es veuen amb els pro­pis ulls. Com Jha­mes Thiérrée (La veillée des Abys­ses), hi ha un cert esa­pisme que pot pas­sar inad­ver­tit i que con­ver­teix l’experiència en un ins­tant ino­bli­da­ble.

Les Cho­ses de Rien inves­tiga en un for­mat insòlit, en què el públic observa zeni­tal­ment en l’evo­lució d’un exer­cici de risc –de tècnica i pre­cisió impres­cin­di­ble– l’angoixa del per­so­natge en una mena de pur­ga­tori men­tre espera una reso­lució que se li fa inter­mi­na­ble. Una incer­tesa com la que escri­via Lara Díez Quin­ta­ni­lla (La nos­tra par­cel·la) o com la d’aquells ter­renys des­es­pe­rats d’entre­guer­res que des­criu­ria Beckett a Final de par­tida.

Com­pa­nyia: Cabo­San­Ro­que Dia i lloc:

DIMO­NIS

11 de novem­bre del 2019 (al CCCB fins al 30 de juliol)

Cabo­San­Ro­que torna a cons­truir una ins­tal·lació sonora que des­arma l’espec­ta­dor sense dei­xar-lo orfe d’un relat. Al cos­tat de Joan Brossa i Mercè Rodo­reda (que també són veïns al CCCB en aquest Grec), a Dimo­nis ara bus­quen les con­tra­dic­ci­ons d’un acla­mat poeta, Jacint Ver­da­guer, com a rela­tor dels exor­cis­mes que es feien en un local de Bar­ce­lona. La lli­breta, trans­crita amb molta paciència per Enric Cas­sas­ses (pro­vant de repes­car el que els cen­sors han anat rat­llant durant dècades) no acla­reix qui diu la rèplica apun­tada: si la per­sona que rep el trac­ta­ment, o l’espe­rit que la posseïa o bé el rela­tor. O si eren pen­sa­ments del mateix Ver­da­guer. Un gar­buix que Cabo­San­Ro­que ser­veix amb una ins­tal·lació que activa dis­po­si­tius amb una gran diver­si­tat ins­tal·lativa i sem­pre dis­pa­rant ins­tru­ments que per­cu­ten, parau­les que rebo­ten i que el Niño de Elche o Rocío Molina (tots dos aca­ben de pas­sar pel Grec amb Car­nación) tras­lla­den al cante i al baile, com exta­si­ats de poètica i de força diabòlica. El resul­tat no pot ser cap altre que voler saber-ne més, perquè els qua­ranta minuts que dura l’acció dei­xen molts camins per recórrer. Pot­ser revi­sar el lli­bre sobre Ver­da­guer de Cas­sa­ses. Ver­da­guer va viure uns anys de con­vulsió social. Com els d’ara, diuen els de Cabo­San­Ro­que, i per això els sem­bla ben oportú trans­me­tre les ses­si­ons d’espi­ritsme extrem (avui els exor­cis­mes con­ti­nuen actius, tot i que silen­ci­ats al màxim per part dels bis­bats). La incer­tesa, la deso­ri­en­tació cla­men a crits que algú ajudi a enten­dre l’uni­vers, que doni una res­posta con­so­la­dora al dolor de la mort o que ajudi a repri­mir a par­tir de la por i l’amenaça des de la religió o la ciència. Inqui­e­tant.

Auto­ria i direcció: Marta Buc­haca Dia i lloc:

QUANT TEMPS EM QUEDA?

28 de juliol del 2022 (fins al 6 d’agost del 2023 al Tea­tre Goya)

Comèdia per a tots els públics i totes les oca­si­ons. Quant temps em queda? se salta voluntària­ment els dols i deci­deix riure’s d’una huma­ni­tat patètica. Pere (Lluís Villa­nu­eva) és el dis­sor­tat paci­ent a qui han anun­ciat el compte enrere per a la seva mort. L’ànsia de pro­var tot el que que­dava per fer fa que oblidi la por al dolor i a des­a­parèixer. Té un pla i ha d’acon­se­guir dur-lo a terme com sigui. És una peripècia xim­ple que per­met embo­li­car la trama com si fos una toma­quera; només pel plaer de créixer i d’anar fent uns fruits que escla­ten soro­llo­sos com el riure del públic. Les referències al carpe diem (que també hi inci­di­ria Quim Mas­fer­rer a El temps) sur­ten molt pun­tu­al­ment, un cop atu­rada la tri­tu­ra­dora de l’humor.

Marta Buc­haca juga a situar un lingüista que no tolera els bar­ba­ris­mes i que alhora adora la dona que en dis­para més per minuts del barri. Un recurs que Jordi Gal­ce­ran hi ha jugat en peces com El crèdit. També té un cert regust a Joel Joan, amb un epíleg sor­presa escla­tant (El gran come­di­ant) i en què un apa­rell tec­nològic revo­lu­ci­o­nari (El pare de la núvia) con­di­ci­ona el com­por­ta­ment dels per­so­nat­ges. La comèdia va pel boc gros (com en aquell tre­ball del T6, A mi no em diguis amor, de la mateixa Marta Buc­haca). El guió té els girs que garan­teix una comèdia que sorprèn. Es dis­tan­cia de la lògica psi­cològica dels per­so­nat­ges: tot és diver­ti­da­ment pla, intrans­cen­dent, tot i que la mort i l’amor siguin dos ele­ments deter­mi­nants en la vida de cadascú. Va tant ràpida la trama que no hi ha temps que els espec­ta­dors es comen­tin la jugada entre ells perquè es per­den la següent situ­ació. El públic està dins del men­ja­dor i riu les sor­ti­des (entre engi­nyo­ses i lamen­ta­bles) dels pro­ta­go­nis­tes.Pro­ba­ble­ment, el gran encert del text és la direcció. I és que els qua­tre intèrprets pre­sen­ten cari­ca­tu­res, però sense que una tapi l’altra; es per­cep una escolta acu­rada que ajuda a pro­jec­tar el qua­dre molt més enllà de l’esce­nari. Els qua­tre actors tenen corda per aguan­tar la comèdia durant anys (alter­nant gires i tem­po­ra­des). Com si fos un nou Escape room: ganes de fer pas­sar bé l’audiència i d’apro­par-e a la mort sense la pesan­tor i l’angúnia que tant ens ate­na­lla.

Com­pa­nyia: La Con­questa del Pol Sud Dia i lloc:

GUAR­DI­A­NES DEL CORAZÓN DE LA TIERRA

6 de juliol a la Villar­roel (torna la tem­po­rada vinent)

Guar­di­a­nes del corazón de la tierra té tots els ele­ments per impac­tar en el món raci­o­nal i orde­nat de la civi­lit­zació occi­den­tal. Que apa­re­gui un indi de l’Amazònia, que com­par­teix vida a la selva i a Europa i que, fins i tot, con­vida a cele­brar ritu­als sem­bla el millor trumfo. Evi­dent­ment, el seu pes específic és més que nota­ble en el mun­tatge. Ell narra la seva cos­mo­visió amb orgull. En comp­tes de par­lar de super­vivència i de dig­ni­tat, hi ha un cert aire de super vivència, en el sen­tit que la comu­ni­tat huni kuin es pre­senta com a exem­ple. I del viatge que han fet els dos occi­den­tals i que els ha trans­for­mat.

Fins ara, La con­questa del Pol Sud té un segell incon­fu­si­ble en la manera com pre­senta les històries. Pot par­lar dels tali­bans a l’Afga­nis­tan (Nadia), dels nens robats argen­tins (Clau­dia), de la trans­se­xu­a­li­tat al cor d’Europa (Raphäelle) o de la guerra de Ioguslàvia des d’un petit estudi de Sara­jevo (Mivion), però sem­pre aporta una conei­xença que tras­passa, que con­necta. En aquest sen­tit, és molt més sug­ge­ri­dora la cerca de la peru­ana Gabri­ela Oli­vera quan s’adona que el ballet, el piano i els miralls tenen molt poc de la seva cul­tura ances­tral i deci­deix anar-la a des­co­brir. L’artista, a més, aporta una capa simbòlica, de ritual amb les seves core­o­gra­fies impres­cin­di­bles pels qua­dres con­tem­pla­tius i que pot superar fins i tot la potència d’un audi­o­vi­sual Ama­zo­nes amunt.

Car­les Fernández Giua i Euge­nio Szwar­cer apa­rei­xen en escena. Com sem­pre, hones­tos, com qui explica el seu par­ti­cu­lar viatge en pri­mera per­sona. S’expo­sen tal com són, com a mirall dels espec­ta­dors. El mun­tatge anirà inte­grant més el públic a mesura que escolti les reac­ci­ons de la pla­tea, funció a funció. De moment, la redacció del viatge aca­para les des­co­ber­tes. Els huni kuin, segons l’espec­ta­cle, pro­ven d’adap­tar-se a la moder­ni­tat pro­cu­rant pro­te­gir el seu hàbitat, però incor­po­rant millo­res a la vida (des de la roba a rudi­men­ta­ris mobles o el motor a les seves llan­xes). Aques­tes apa­rents con­tra­dic­ci­ons que­den plas­ma­des en un qua­dre en què Txana Bane es guar­neix amb plo­mes i es pinta el ros­tre i canta i es trans­muta des d’una sim­ple cadira de plàstic (pot­ser el qua­dre antagònic més interes­sant de tots)

De fet, la vora­ci­tat del capi­ta­lisme sem­bla una de les dia­nes de la peça, començant pel viatge pel Bàltic en un vai­xell que car­rega con­te­ni­dors. El recurs ser­veix per cons­truir un espai escènic que, en rea­li­tat, encap­sula encara més i crea més distància amb el públic. Només quan Rafa­ela balla per sota del con­te­ni­dor alçat o quan s’hi enfila per l’escala con­necta i dia­loga.

Com­pa­nyia: Mumu­sic Cir­cus Dia i lloc:

LADY PANDA

11 de juliol al Mer­cat de les Flors (pre­vista en fes­ti­vals, pròxima­ment)

Fa quinze anys, Clara Poch inda­gava sobre el pèndol en la seva recerca com a lli­cen­ci­ada en espe­ci­a­li­tat d’aeris cir­cen­ses. Ho va dei­xar en punt mort. Han pas­sat setze anys, la mateixa diferència d’edat (gai­rebé) entre Clara Poch i Carla Far­reny. Ara, el pèndol (per moments con­ver­tit en perxa xinesa) té sen­tit perquè dues artis­tes se’l pas­sen l’una a l’altra, però una és el pas­sat de l’altra i l’altra pot ser el futur de l’una. En aquest viatge d’ànimes sos­tin­gu­des (amb una música sem­pre pro­ac­tiva de Marçal Cal­vet) hi sura la cançó, el vers de Gabriel García Márquez Si alguien llama a tu puerta que esdevé una mena d’himne i, evi­dent­ment, una poètica exe­cució cir­cense. Far­reny (Tour) no diu ni una sola paraula, però la seva presència és un con­trast impres­cin­di­ble en aquest acció de 360 graus. Clara Poch ver­te­bra l’espec­ta­cle, de prin­cipi a fi, ja sigui amb el micròfon a la mà o amb pujada dalt d’un pèndol gegant que actua com de màquina del temps.

Aquesta pro­posta de Mumu­sic Cir­cus (Petits prínceps, Ami­goo) viu en directe la física quàntica: les dues intèrprets s’abra­cen en un pèndol veloç que s’embala en una rotació centrífuga que les expul­sa­ria fora del cer­cle. La llum i l’espai man­te­nen aque­lla essen­ci­a­lit­zació esti­lit­zada del tipus d’acció que volen desen­vo­lu­par. Segu­ra­ment, les fun­ci­ons faran que tro­bin claus per con­nec­tar, des del minut zero, amb el públic. L’estra­nyesa és nota­ble, i només li falta un cop de canell per con­ver­tir-la en ins­tant entra­nya­ble, íntim, vis­cut quasi pri­vi­le­gi­a­da­ment entre els artis­tes i els matei­xos espec­ta­dors que envol­ten l’estruc­tura. La inèrcia s’alia amb l’acròbata perquè la des­car­rega de la pesada gra­ve­tat. I trans­muta en màgia i poètica alhora.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.