Opinió

Punts de vista

COMPRES MOLT NEGRES

Cal, diuen, que moderem l’enlluernament
davant les ‘gangues’ i mantinguem el cap ben clar

Embo­gits per una cam­pa­nya de rebai­xes amb nom anglo­saxó de la qual sem­bla que ningú no pot esca­par, sorprèn per a bé que hi hagi deter­mi­nats sec­tors que comen­cin a dis­tan­ciar-se’n. Aquesta set­mana, el petit comerç ja no ama­gava que això de fer des­comp­tes quan comença l’època de l’any en què es ven més i on es pot acon­se­guir un major marge de bene­fi­cis no té cap sen­tit. Bé, el té per a un comerç de grans dimen­si­ons on aquest marge es pot reduir perquè es com­pensa amb unes ven­des més grans. Deien els res­pon­sa­bles de boti­gues i esta­bli­ments locals que cada vegada són més els socis que no s’adhe­rei­xen al Black Fri­day perquè no en tre­uen cap bene­fici, ni econòmic ni de cap altra mena. Es quei­xen que hem impor­tat un mons­tre estran­ger amb molta gana i que pot aca­bar crus­pint-se el model propi del país si no se’l sap ges­ti­o­nar. I tenen tota la raó, perquè par­lem d’un feno­men que basa el seu crei­xe­ment en un únic objec­tiu: l’econòmic, que no deixa de ser impor­tant, però que ni de bon tros hau­ria de ser l’únic. No tor­naré a defen­sar en aquest espai les vir­tuts del petit comerç, perquè ja són sobra­da­ment cone­gu­des. Però no me n’estaré de recor­dar que dar­rere la bri­llan­tor dels anun­cis de preus immi­llo­ra­bles ens podem tro­bar amb més d’un ensurt. De fet, l’Agència Cata­lana de Con­sum i la Direcció Gene­ral de Comerç ja s’han afa­nyat a aler­tar la ciu­ta­da­nia dels perills d’anar amb el lliri a la mà quan es vol com­prar durant el Black Fri­day. Cal, diuen, que fre­nem l’impuls davant les gan­gues, man­tin­guem el cap ben clar i que abans de tecle­jar les dades bancàries en aquell web que ens pro­met la lluna en un cove, com­pro­vem que tot allò que anun­cia és cert. O que sim­ple­ment es tracta d’un negoci real i no d’un cau de lla­dres amb una publi­ci­tat espa­ter­rant. I per a aquells que cre­guin que no els pot enta­ba­nar ningú, un petit recor­da­tori: l’any pas­sat, Empresa i Tre­ball va obrir 47 expe­di­ents san­ci­o­na­dors a empre­ses, físiques i en línia, perquè enga­nya­ven amb els preus durant el Black Fri­day. Que són pocs? Pot­ser sí, però no dei­xen de mar­car una tendència peri­llosa.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.