El dossier

Una assignatura pendent

La pandèmia del coronavirus ha posat de relleu la necessitat d’implantar el vot electrònic. De moment, pocs països el fan servir de manera habitual

SITUACIÓ
En molts països el vot tradicional s’associa a la credibilitat i a la seguretat
CIBERSEGURETAT
La pandèmia ha posat de manifest la necessitat de fer més segur el vot electrònic

Enmig d’una pandèmia galo­pant, el vot electrònic s’eri­geix com una de les solu­ci­ons més efec­ti­ves per tal de garan­tir la màxima par­ti­ci­pació. Tot i això, de moment, són pocs els països que l’han implan­tat de manera habi­tual i con­ti­nu­ada.

Què és el vot electrònic i com fun­ci­ona? El vot electrònic és el procés d’emissió, pro­ces­sa­ment i recompte del vot per mit­jans digi­tals. Cata­lu­nya, tot i que ha inten­tat llançar diver­ses ini­ci­a­ti­ves per implan­tar-lo, s’ha que­dat al marge dels països que lide­ren les experiències en vot digi­tal.

El govern fa anys que té l’objec­tiu d’implan­tar aquest sis­tema de vot per a les elec­ci­ons, i ja el 2016 va inten­tar que els cata­lans que resi­dei­xen a l’estran­ger pogues­sin obli­dar-se del vot per cor­reu, envol­tat de polèmica en els dar­rers temps. Tot i això, va ser un intent fallit. El 2017 el govern espa­nyol va des­car­tar, de moment, la implan­tació del vot electrònic per por de la ciber­de­linqüència, però la rea­li­tat és que un dels motius prin­ci­pals perquè no s’hagi pogut implan­tar és que Cata­lu­nya no té una llei elec­to­ral pròpia, per la qual cosa es fa molt com­pli­cat poder des­ple­gar un sis­tema dife­ren­ciat de vot.

La digi­ta­lit­zació i el vot electrònic es rela­ci­o­nen amb la moder­ni­tat i el progrés d’un país però, de fet, si aquest sis­tema no s’està imple­men­tant a la majo­ria de països és perquè en molts casos no aporta la cre­di­bi­li­tat i la segu­re­tat que encara té el vot tra­di­ci­o­nal. És una bar­reja entre can­viar d’hàbits –anar al col·legi elec­to­ral, triar la pape­reta, dipo­si­tar-la a l’urna i fer-se la foto­gra­fia de rigor per al mit­jans de comu­ni­cació si es tracta d’un polític– i con­fiar en un nou sis­tema en què una màquina valida els resul­tats.

Quan es parla de vot electrònic, en rea­li­tat es fa referència a sis­te­mes de carac­terísti­ques molt dife­rents: des d’una pape­reta que és lle­gida per un escàner, fins a una màquina simi­lar a les dels cai­xers dels bancs que regis­tra la decisió elec­to­ral a través d’una pan­ta­lla tàctil. Hi ha alguns sis­te­mes en què la infor­mació elec­to­ral queda regis­trada en el sis­tema ope­ra­tiu de la màquina i d’altres en què la interfície digi­tal s’uti­litza només per selec­ci­o­nar les opci­ons i el vot no queda emma­gat­ze­mat digi­tal­ment. Cada sis­tema no només dife­reix pel que fa a la segu­re­tat de la infor­mació, sinó també pel que fa a com es pre­sen­ten les opci­ons elec­to­rals.

Entre els par­ti­da­ris de votar electrònica­ment, hi ha els que pen­sen que això faria aug­men­tar la par­ti­ci­pació de manera subs­tan­cial. Estal­viar-se les cues del col·legi, el des­plaçament i votar sense tenir un horari esta­blert i tan­cat es qua­li­fi­quen com a grans avan­tat­ges. És un debat recur­rent en un país com Suïssa, on els ciu­ta­dans són cri­dats assídua­ment a les urnes per deci­dir sobre un munt d’aspec­tes. Un altre dels avan­tat­ges que esgri­mei­xen els favo­ra­bles a implan­tar aquest sis­tema és que pot afa­vo­rir la par­ti­ci­pació de les noves gene­ra­ci­ons, ja que cre­uen que per a aquesta franja de la població seria molt més atrac­tiu que amb només un sol clic es pogues­sin votar els repre­sen­tants polítics.

En tot el temps que fa que el vot electrònic és a debat –hi ha països que el van imple­men­tar fa dècades–, hi ha hagut casos d’èxit i de fracàs.

Per exem­ple, entre els cap­da­van­ters hi ha Estònia. En les dar­re­res elec­ci­ons, cele­bra­des el març del 2019, gai­rebé un terç de la població va votar per inter­net i ho van fer des de 145 països. Es dona la cir­cumstància que l’exrepública soviètica és un dels països més digi­ta­lit­zats del món, on es cal­cula que un 91% de la població té accés a inter­net i on la pràctica tota­li­tat de ges­ti­ons burocràtiques es poden fer des d’un ordi­na­dor o una tau­leta.

fet al bra­sil

El Bra­sil és un altre cas d’èxit. En els anys noranta, es va implan­tar el sis­tema de vot electrònic en un país on en les dar­re­res elec­ci­ons muni­ci­pals, el mes de novem­bre pas­sat, 148 mili­ons de per­so­nes esta­ven cri­da­des a votar. És un sis­tema ideat i fabri­cat al país i ajus­tat a un estat amb tants mili­ons de quilòmetres qua­drats i amb zones com l’Amazònia, on es molt difícil arri­bar. Tot i això, es garan­teix que les urnes electròniques, que fan ser­vir un sis­tema molt intuïtiu, amb les foto­gra­fies dels can­di­dats –cal tenir en compte que el grau d’anal­fa­be­tisme entre la població és molt ele­vat–, arri­bin a aques­tes zones i que els resul­tats s’enviïn via satèl·lit.

Les urnes tenen unes bate­ries autònomes per als casos on fins i tot es fa difícil que hi arribi l’elec­tri­ci­tat. Es dona la cir­cumstància que en les dar­re­res elec­ci­ons pre­si­den­ci­als, en poc més de dues hores, es va conèixer que el nou pre­si­dent seria Jair Bol­so­naro. Aquesta dada es con­tra­posa, i es mos­tra amb orgull des del Bra­sil, al recompte que es va viure el novem­bre pas­sat per pro­cla­mar el pre­si­dent dels Estats Units. Un altre dels països on el vot electrònic fun­ci­ona amb garan­ties des del 2011 és Austràlia. A Nova Gal·les del Sud, en les dar­re­res elec­ci­ons, un 63% dels votants van optar per aquest sis­tema.

Per con­tra, hi ha el cas d’Ale­ma­nya que va inter­rom­pre el vot electrònic perquè con­si­dera que encara no hi ha prou garan­ties. El 2005, uns ciu­ta­dans van pre­sen­tar una que­re­lla davant del tri­bu­nal de Karls­ruhe asse­gu­rant que les urnes electròniques eren “fàcil­ment mani­pu­la­bles”. El cas va aca­bar al Tri­bu­nal Cons­ti­tu­ci­o­nal, que va fallar que el sis­tema era difícil de con­tro­lar i que con­te­nia errors.

A Bèlgica, durant unes elec­ci­ons el 2014, es van haver d’inva­li­dar 2.200 vots que s’havien efec­tuat de manera electrònica. A la República Domi­ni­cana, a prin­ci­pis del 2020, es van haver de sus­pen­dre unes elec­ci­ons poques hores després que hagues­sin començat. Era el pri­mer cop que es feia ser­vir el vot auto­ma­tit­zat i un error tècnic va impos­si­bi­li­tar que se cele­bres­sin els comi­cis amb nor­ma­li­tat. En un terme mitjà hi ha el cas d’Holanda i França. Holanda va ser el pri­mer estat del món a implan­tar el vot electrònic –en un llunyà 1965–, però des de fa uns anys s’ha tor­nat al sis­tema tra­di­ci­o­nal, perquè un grup de ciu­ta­dans va denun­ciar que els resul­tats eren fàcil­ment mani­pu­la­bles. Per la seva banda, a França, l’ús del vot electrònic ha estat inter­mi­tent. Es va ins­tau­rar el 2011 per a les per­so­nes resi­dents a l’estran­ger, però el 2017 es va dei­xar de fer ser­vir tot i que amb l’objec­tiu de tor­nar-lo a implan­tar. Als Estats Units hi ha una tren­tena d’estats que per­me­ten algun tipus de vot electrònic.

Ara, la pandèmia ha posat de mani­fest la neces­si­tat de fer més segur el vot electrònic, i és que ja hi ha una vin­tena de països que han començat a acce­le­rar aquest procés pre­ve­ient que la tor­nada a la nor­ma­li­tat serà llarga. El coro­na­vi­rus ha pro­vo­cat que el fet d’anar a votar a un col·legi elec­to­ral –amb tot el que això com­porta pel que fa a con­tac­tes amb dife­rents per­so­nes– es vegi com una amenaça de con­tagi. De moment, però, el vot electrònic con­ti­nua sent una assig­na­tura pen­dent.

Estònia, una història d’èxit

Estònia, situada a la riba del Bàltic i amb 1.300.000 habitants, és el país que encapçala el lideratge pel que fa al vot electrònic. En les eleccions celebrades el març del 2019, gairebé un terç de l’electorat (244.000 persones) va optar per fer servir el sistema electrònic per escollir el primer ministre. Estònia és un dels països més digitalitzats del món, i el seu procés electoral és un motiu d’orgull per als seus habitants. En aquells comicis, es calcula que milers de persones van votar des de 145 països. L’any 2015, ja havien fet servir aquest sistema, que és tan senzill com introduir el número del document nacional d’identitat i validar una contrasenya que el mateix web facilita.

En les darreres votacions, aquest gest es va poder fer en una mitjana de poc més de dos minuts. Una de les curiositats és que es pot votar tantes vegades com es vulgui, és a dir, que es pot canviar d’opinió, però només la darrera compta com a vàlida. La majoria d’estonians confien en aquest sistema, que està arraconant la manera tradicional d’anar a votar: amb la butlleta a la mà per dipositar el vot a l’urna.

En aquesta república exsoviètica es poden fer gairebé tots els tràmits administratius en qualsevol moment, ja que el portal governamental està obert les 24 hores dels set dies de la setmana. Només les operacions immobiliàries, casar-se o divorciar-se exigeixen la presència física dels ciutadans. Els estonians tan sols necessiten una connexió a internet per votar, renovar el carnet de conduir, consultar les receptes mèdiques, presentar reclamacions per imports menors a 2.000 euros, fer la declaració de la renda, impugnar una multa de trànsit o canviar la direcció del seu domicili.

Que Estònia sigui un dels països més avançats tecnològicament no és una casualitat. Quan el 1991 es va independitzar de la Unió Soviètica, els nous governants es van adonar que el panorama era desolador. Les infraestructures eren obsoletes i la burocràcia costava una quantitat ingent de diners. Es van dedicar esforços a crear un país digitalitzat, fet que ha suposat un gran estalvi, que es calcula que pot arribar a ser un 2% del PIB. Un altre dels punts forts que té aquest estat, que va entrar a la Unió Europea el 2004, és que ha aconseguit eliminar l’escletxa digital entre la població. Gairebé el 90% dels estonians navega per internet diàriament, i el 87% de la població d’entre 16 i 74 anys es connecta habitualment al web governamental.

HOLANDA, EN PAUSA

Holanda va ser el primer país a implantar el vot electrònic, el 1965. Una de les màquines més especialitzades es va començar a fer servir el 1991 i, en les eleccions del 2006, es van registrar el 97, 5% de vots i els resultats es van donar a conèixer gairebé en temps real. Tot i això, Holanda ha hagut de fer passos enrere en aquest sentit. Un grup de ciutadans contraris a l’ús d’aquests sistemes va poder demostrar que es podien piratejar les màquines i que els resultats es podien alterar fàcilment. En les eleccions del 2017, es va tornar al mètode tradicional: butlletes, urnes, llapis i paper. El govern va esgrimir que actors exteriors hi podrien interferir.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.