Més accidents laborals
Segons l’Observatori del Treball i Model Productiu de la Generalitat, entre el gener i el novembre el nombre d’accidents laborals va créixer un 15,63% en relació amb el mateix període del 2020, amb un augment del 5,26% pel que fa als greus i una disminució del 5,63% dels mortals. Com que hi ha més gent treballant, per veure si treballar és més perillós que abans, és millor fixar-se en l’índex d’incidència, que mostra el nombre d’accidents per cada 100.000 ocupats, i trobem que entre el 2020 i el 2021, i considerant els produïts durant la jornada laboral, van augmentar un 18%, bàsicament a causa dels lleus, ja que pel que fa als greus va pujar un 3,7% i pel que fa als mortals va disminuir un 14,7%.
En un informe per comentar la sinistralitat del primer semestre de l’any passat, CCOO explicava que és lògic que a més activitat hi hagi més accidents, però que les xifres “reflecteixen també la precarietat impregnada en el mercat laboral”. Aquest sindicat assenyalava que l’augment del nombre total d’accidents laborals durant la jornada en el cas dels autònoms és més significatiu, amb un creixement del 22,53% davant l’increment del 19,15% en el cas dels treballadors assalariats. Destaquen especialment l’augment del 75,76% d’accidents greus en els treballadors autònoms, i el total d’accidents amb baixa laboral en dones, que es va incrementar un 30,88%, per un 14,75% en homes. Aquesta diferència entre sexes s’incrementa en els greus, on les dones pateixen un increment del 25,71%, mentre que en el cas dels homes és de l’1,60%. Per tipus de contracte, la incidència dels accidents mortals de persones amb contracte temporal duplica, en els últims anys, la de les persones amb contracte indefinit.
El Ministeri de Treball va anunciar al desembre un pla de xoc contra els accidents laborals mortals, reforçant el control sobre el sector primari (agricultura i pesca) i el sector industrial (en l’activitat de recollida de residus). També se situaran com a activitats prioritàries d’aquest control el sector serveis, en concret el transport de mercaderies i mudances, i finalment, el de la construcció. La ministra de Treball, Yolanda Díaz, va explicar que es planificaran actuacions conjuntes entre la Inspecció de Treball i la Seguretat Social a través de “l’eina de lluita contra el frau”, que obligarà les empreses –tinguin accidents o no– a contestar preguntes sobre les condicions dels treballadors. A més, es focalitzaran les actuacions de les autoritats laborals en els riscos més freqüents que normalment donen lloc a accidents laborals mortals, com ara caigudes des d’altures i la conducció de vehicles o maquinària pesant.