Lletres

Llibres al rescat

L’ajornament de Sant Jordi i el tancament de les llibreries per l’alerta sanitària han fet sorgir campanyes en línia per incentivar la compra de llibres i salvar el sector

RICARD ESPINOSA
“La millor solució per mantenir el negoci és que la gent vagi a les llibreries quan puguin tornar a obrir”

“Estem al precipici.” Ho afirma Ricard Espinosa, responsable de la llibreria La Capona de Tarragona, però segur que tenen el mateix sentiment la resta de llibreries del país, obligades, com tants altres negocis, a tancar portes per l’alerta sanitària. Amb la diada de Sant Jordi ajornada al dijous 23 de juliol –la Cambra del Llibre i el Gremi de Floristes han anunciat per a aquell dia la celebració del Dia del Llibre i la Rosa– i amb les prestatgeries plenes de llibres però sense la possibilitat de tenir compradors in situ, aquests dies han sorgit diverses iniciatives –en línia– per intentar posar una xarxa de seguretat a la possible caiguda al precipici. Són, entre d’altres, les campanyes Llibreries obertes, per incentivar la compra de llibres per avançat; Adopta una llibreria a la parada de Comanegra, promoguda per aquesta editorial; Obrim finestres a la literatura, convocada per l’Associació d’Editorials Independents Llegir en Català, per promoure la compra de títols d’editorials independents, i la crida conjunta que fan trenta-set editorials independents perquè els lectors comprin llibres i ajudin a mantenir viu el sector.

El Gremi de Llibreters també avisa que, malgrat tot, per la diada del 23 d’abril les llibreries del país atendran totes les comandes de llibres, “amb independència de quan es puguin recollir o servir”: “Això dependrà de les mesures de seguretat i salut. Cada llibreria explicarà amb quin sistema us atendrà.” Per al mateix dia de Sant Jordi, proposen l’acció pública #llibresalaire, a les dotze del migdia i a les sis de la tarda: “Una crida a tothom perquè sortim a les finestres, als terrats, patis o balcons de casa i llegim en veu alta, per acabar amb un aplaudiment amb el crit del nom de la nostra llibreria.”

De moment, i fins que tot no recuperi una certa normalitat, una de les primeres campanyes en suport al sector és la que han impulsat la cooperativa del sector de la cultura Som i l’agència de comunicació Mortensen: Llibreries obertes. Es tracta d’incentivar la compra de llibres per avançat, a través del web llibreriesobertes.cat: el lector pot triat entre un catàleg de més de 7.000 títols, de 541 editorials, i seleccionar a quina llibreria el vol adquirir, col·laborant, d’aquesta manera, al seu rescat. El llibreter escollit rep els diners de la compra íntegrament, fet que li permetrà afrontar amb menys patiment les despeses acumulades per la inactivitat forçosa. Però el lector no podrà recollir el llibre fins que no puguin tornar a obrir els establiments. “És com un micromecenatge, amb un objectiu clar: aportar liquiditat a la llibreria”, assenyala Joan Carles Girbés, director editorial de Som i president de la Setmana del Llibre en Català. El lema de la campanya és ben clar: “Perquè tornin a aixecar la persiana, demana els teus llibres ara!” La campanya, amb unes 400 llibreries adherides, va començar el 23 de març. Un marcador al web actualitza el total de vendes. I fins aquest divendres 18 d’abril s’havien venut 10.077 llibres, una quantitat encara allunyada de l’objectiu fixat pels organitzadors: vendre’n 30.875, que és la xifra total que les llibreries de Catalunya deixen de vendre cada dia que estan tancades, segons les dades de venda del març del 2019. El títol més demanat a través d’aquesta plataforma ha estat, fins ara, Boulder, d’Eva Baltasar (Club Editor), seguit de Canto jo i la muntanya balla, d’Irene Solà (Anagrama), i Dones valentes, de Txell Feixas (Ara Llibres)

La voluntat del projecte no és ser “una botiga de venda de llibres”, sinó una campanya per teixir una xarxa de suport de les llibreries. “S’obren ara les llibreries virtuals perquè després puguin obrir físicament”, puntualitza Roser Sebastià, vicepresidenta de Som.

Adopta una llibreria

Una altra iniciativa que ha sorgit aquests dies és la que ha engegat l’editorial Comanegra: Adopta una llibreria a la parada de Comanegra. “La campanya es vehicula a través d’una parada digital i solidària”, al web www.paradacomanegra.com, en què els lectors poden comprar qualsevol llibre de l’editorial i donar un 30% de la compra a la llibreria que triïn. Els llibres se serveixen a domicili en el termini de tres o quatre dies laborables o es poden recollir després de la quarantena. L’objectiu, assenyalen els responsables de Comanegra, és posar els seus esforços “al servei de parar el cop que suposa tenir les llibreries tancades”.

Per promoure la compra de títols d’editorials independents, els editors de Llegir en Català proposen l’acció Obrim finestres a la literatura. Els interessats poden entrar al portal en línia Libelista i comprar els llibres que vulguin, a través de la llibreria que escullin. Enviaran els volums un cop es reprengui l’activitat comercial, al client o a la persona a la qual els vulguin regalar, o bé els podran recollir a la seva llibreria de referència quan obri de nou. “No volem renunciar del tot a la nostra festa major del llibre. Volem fer dels llibres de #SantJordi20 les finestres que ens acompanyen en aquest temps de confinament”, assenyalen en un comunicat.

Una quarantena d’editorials independents també han signat un manifest per fer una crida conjunta als lectors perquè comprin en línia llibres per Sant Jordi, visitant les diferents plataformes possibles al seu abast i demanant, sota el lema #DesconfinemElsLlibres, que, malgrat el confinament, no es deixin de comprar llibres.

ERTO

Davant de totes aquestes campanyes, molt ben rebudes pels llibreters, hi ha un problema: algunes de les llibreries potser no les podran gaudir amb tota la seva magnitud pel fet que han hagut d’aplicar expedients de regulació temporal d’ocupació (ERTO) als seus empleats i això sembla incompatible amb l’entrada d’ingressos. “Moltes de les llibreries que tenen treballadors hem hagut de fer ERTO”, lamenta Ricard Espinosa, de La Capona, que alerta de la fragilitat “d’haver d’estar dos o tres mesos deixant de vendre i sense tenir cap ingrés”. I més tenint en compte que la realitat just abans de la pandèmia per la covid-19 tampoc era plàcida: “No venim d’èpoques de grans alegries; al contrari, venim de situacions de precarietat, perquè la crisi encara no s’havia acabat. Ara estem al precipici”, repeteix Espinosa. El març i l’abril –fins enguany, el mes d’or per excel·lència per als llibreters– havien de ser dos dels mesos amb més intensitat: “Només en aquests dos mesos teníem programades una presentació de llibre cada dos dies; però ara se n’ha anat tot en orris”, lamenta.

Els llibres que havien d’omplir els carrers el 23 d’abril es troben als magatzems de les editorials o a les llibreries que ja havien començat a rebre les comandes de Sant Jordi. “No veiem el final de tot plegat”, diu Espinosa. Per a ell, a més de participar en iniciatives com les nascudes aquests dies, la millor solució per mantenir el negoci és que “la gent vagi a les llibreries quan puguin tornar a obrir”.

.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor