Opinió

La República que bull

ARTICLE DEL DIRECTOR

EL BALCÓ SERÀ SEMPRE NOSTRE

La talaia de la plaça de Sant Jaume no ha estat una plataforma per exhibir el poder, sinó per reivindicar-lo

Els bal­cons han estat històrica­ment esce­na­ris prin­ci­pals i des­ta­cats de la core­o­gra­fia del poder. Victòries de tots colors i tendències, exhi­bi­ci­ons escla­tants, cele­bra­ci­ons apoteòsiques que han mar­cat la història de la civi­lit­zació occi­den­tal res­ten mar­ca­des a la retina col·lec­tiva en forma de foto­gra­fia amb un gra­pat de líders salu­dant, exhor­tant, aren­gant el poble des d’una talaia balus­trada amb vis­tes sobre una mul­ti­tud en comunió. Aquests espais on s’han con­gre­gat moments històrics deter­mi­nants sovint for­men part de la façana d’edi­fi­cis emblemàtics, palaus, caser­nes, immo­bles gover­na­men­tals o seus de par­tits. Han estat els arcs de tri­omf de la con­tem­po­raneïtat.

El balcó de Cata­lu­nya per anto­nomàsia és el del Palau de la Gene­ra­li­tat, amb un fet dife­ren­cial res­pecte de la resta. Des de la talaia de la plaça de Sant Jaume, com relata Pere Bosch en un magnífic dos­sier, no s’hi han vist pràcti­ca­ment mai actes, tret de comp­ta­des excep­ci­ons, per exhi­bir el poder, sinó per rei­vin­di­car-lo. Amb les mans repen­ja­des sobre la barana s’hi han pro­cla­mat més espe­ran­ces que no pas cer­te­ses i les poques victòries que han estat com­par­ti­des amb la ciu­ta­da­nia han estat o tran­sitòries, o precàries o només espor­ti­ves, rela­ci­o­na­des amb el circ de la pilota amb què durant dècades hem esbra­vat les nos­tres frus­tra­ci­ons naci­o­nals ima­gi­nant que teníem una armada uni­for­mada de blau­grana.

Des del balcó del Palau s’hi han defe­nes­trat retrats de la monar­quia, s’hi han pro­cla­mat estats cata­lans efímers, s’hi han dema­nat auto­no­mies infruc­tu­o­sa­ment, s’hi han aco­mi­a­dat sol­dats que mar­xa­ven al front, s’hi han promès esta­tuts poste­ri­or­ment escapçats i, final­ment, per demos­trar que poc és el poder que tenim, s’hi han pen­jat unes tris­tes pan­car­tes dema­nant la lli­ber­tat d’expressió i dels pre­sos polítics perquè no tenim els meca­nis­mes exe­cu­tius per alli­be­rar-los del seu segrest. En totes aques­tes oca­si­ons, el poder sem­pre ha estat en una altra banda, la majo­ria de vega­des con­tra els ocu­pants del balcó.

En aquest símbol hi tenim con­cen­trada la tra­jectòria recent de Cata­lu­nya, de la Cata­lu­nya que la gent ha vol­gut que fos i que el poder real ha com­ba­tut per frus­trar. El balcó del Palau de la Gene­ra­li­tat, com a ele­ment al·legòric, de moment no ha estat pla­ta­forma sinó balu­ard, no ha fet de podi sinó de tram­polí, alguns cops cap al buit, d’altres cap a la duresa de la repressió. Però sem­pre, sem­pre, ha estat l’alta­veu de la volun­tat popu­lar. El balcó serà sem­pre nos­tre, fins que ho acon­se­guim.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor