Opinió

Tribuna republicana

LA TIRANIA PRETORIANA

La Guàrdia Civil és un estat dins l’Estat com ho són l’exèrcit, l’Església i la judicatura
El fet que gent com Pérez de los Cobos o Baena semblin trets d’una pel·lícula de Berlanga no els resta perillositat

Fa uns dies, el gobi­erno espa­nyol, la colla de tite­lles que passa per tal, va decre­tar l’estat d’alarma a tot l’ídem, el cobre­foc, més con­fi­na­ments i res­tric­ci­ons (distàncies, quan­ti­tat de per­so­nes, mas­ca­re­tes obli­gatòries) i tot això per decret. I per a tot­hom.

La nit del mateix dia, l’oli­gar­quia espa­nyola va cele­brar un sopar amb 150 con­vi­dats high rank, sense distàncies, sense mas­ca­re­tes amb motiu d’un ani­ver­sari d’El Español. L’Íbex 35, la cúpula del poder finan­cer i empre­sa­rial del país i els seus afe­gits, l’exèrcit i l’església. És a dir, veri­ta­ble gobi­erno del país, el qui dona les ordres a les mas­co­tes que tin­gui per al moment a La Mon­cloa. Són 400 famílies. L’elit del poder. “Quina nit, la d’aquell dia!”

A més dels caps tra­di­ci­o­nals, s’hi havien afe­git polítics de rellevància, tots els quals havien pro­hi­bit al matí per decret el que esta­ven fent a la nit per pebrots. Fins i tot el minis­tre de Sani­tat, dei­xant clar d’una vegada per totes que no només no sap res de Sani­tat sinó tam­poc de política, ni d’ètica ele­men­tal, que mana pre­di­car amb l’exem­ple. Exem­ple, per cert, a càrrec dels cam­brers, que lluïen mas­ca­re­tes obli­gats per gent que no les por­tava. Convé sem­pre que els ser­vents sàpiguen on és el seu lloc.

Però n’hi ha més. Molt més. Si inver­tim el trop i ens fixem en el con­tin­gut i no en el con­ti­nent, veu­rem una sig­ni­fi­cació més pro­funda de la tro­bada. Perquè l’ocasió fes­te­java l’ani­ver­sari del periòdic de Pedro J. Ramírez, un fei­xista irre­dempt que publi­cava arti­cles als anys “de plomo” (vui­tanta) a favor de la guerra bruta con­tra ETA per tots els mit­jans i de la inter­venció mili­tar al País Basc. És un bon moment per mos­trar adhesió a aquest espe­rit que ja s’anun­cia a la capçalera del periòdic, El Español.

No hi haurà dimis­si­ons, ni excu­ses, ni dis­cul­pes, ni “ho sento, no tor­narà a pas­sar”. No s’escau. No hi han fet res dolent. I la gent ha d’empas­sar-se aquesta nova pro­vo­cació perquè, si no ho fa, es mobi­litza la guàrdia pre­to­ri­ana de l’oli­gar­quia, la Guàrdia Civil. Sí, aquesta que un vídeo recent qua­li­fica d’estat dins l’Estat. Cap mena de dubte, la Guàrdia Civil és un estat dins l’Estat com també ho són l’exèrcit i l’Església. Amb l’afe­git de la judi­ca­tura, aquests tres guer­rers són qua­tre, com els tres mos­que­ters. Les qua­tre potes que van sos­te­nir la dic­ta­dura de l’invicte i avui són el suport de la tira­nia de l’Íbex 35, una tira­nia exer­cida a través de la guàrdia del pre­tori que pot actuar com a tropa d’assalt perquè dis­posa d’arma­ment lleu­ger de cam­pa­nya. És un cos nomi­nal­ment civil i real­ment mili­tar al qual Franco va recórrer per com­ba­tre les guer­ri­lles sense emprar l’exèrcit. És un estat dins l’Estat i un exèrcit dins l’exèrcit. Real­ment perillós.

El fet que els supe­ri­ors del cos, gent com ara Pérez de los Cobos i Baena (a) Tácito, sem­blin trets d’una pel·lícula de Ber­langa, d’un còmic de Tintín a Car­pe­to­vetònia, o del ser­gent Aren­si­via, no resta una mica de peri­llo­si­tat a la situ­ació. De vega­des, les grans catàstro­fes van ser obra d’al·luci­nats, com Hit­ler. El fet que el jutge, a qui se suposa un cer­vell una mica supe­rior al de l’homínid, doni crèdit a la faula russa, el posa a l’altura de María Teresa de Cos­pe­dal, con­vençuda que el MHP Puig­de­mont era en rea­li­tat l’agent rus Cipo­llino.

Perquè l’alar­mant no és que aquest parell d’ali­e­nats (o algú altre del mateix caire) volgués ence­tar un con­flicte inter­na­ci­o­nal; l’alar­mant és que cregués que podria fer-ho i que el jutge hi doni crèdit i faci un relat de supo­si­ci­ons tret d’una història de pulp fic­tion. La diver­tida nota de l’ambai­xada russa, mos­tra del millor sen­tit de l’humor rus, a l’estil de Maiakovski o Bul­gakov, és l’avanç del riure uni­ver­sal, pan­ta­gruèlic que saluda cada pas d’Espa­nya cap a l’implosió per ridícul.

Ridícul o no ridícul, cal no obli­dar que el cos “benemèrit” hi és i, encara que diri­git per obnu­bi­lats (o pre­ci­sa­ment per això), té la força d’un Stur­mab­tei­lung i la mateixa funció política i bèl·lica que els nazis o la guàrdia del pre­tori. Els que es pre­va­len de la guàrdia pre­to­ri­ana faran bé recor­dant que, quan el pre­tori s’auto­no­mit­zava, no només pro­te­gia els empe­ra­dors; també els assas­si­nava.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor