Opinió

A fons

El model aeroportuari català

La disjuntiva és ampliar l’aeroport del Prat o fer del de Girona la quarta pista
Aena estaria d’acord a invertir 1.700 milions per fer créixer l’aeroport de Barcelona

Ara que els indi­ca­dors de la pandèmia van a la baixa i que ja es veu la llum al final del túnel, ja comen­cen a aflo­rar certs debats amb la idea de recu­pe­rar l’acti­vi­tat econòmica de cara al futur. Un d’aquests debats és si cal o no l’ampli­ació de l’aero­port de Bar­ce­lona-el Prat amb vista al desit­jat retorn del turisme inter­na­ci­o­nal. Aquí, però, la dis­cussió no és tant si calen més visi­tants o menys per a la ciu­tat que rep més turisme d’Europa sense ser capi­tal d’estat, sinó quin ha de ser el model aero­por­tu­ari per ges­ti­o­nar l’arri­bada cada any de mili­ons de per­so­nes ansi­o­ses per conèixer els atrac­tius de casa nos­tra. És a dir, quina ha de ser la porta d’entrada: o bé la capi­tal cata­lana o bé també altres aero­ports del ter­ri­tori com ara el de Girona i el de Reus.

L’any 2007, l’IESE va reu­nir la soci­e­tat civil i econòmica de Cata­lu­nya per recla­mar la gestió indi­vi­du­a­lit­zada de l’aero­port del Prat. No va ser­vir de gaire, perquè quan el pre­si­dent Mari­ano Rajoy va arri­bar a La Mon­cloa ho va deses­ti­mar, per dir-ho fina­ment. Lla­vors, la pista d’avi­ació rebia 33 mili­ons de pas­sat­gers l’any, però el 2019 ja en van ser 53, una xifra espec­ta­cu­lar que va posi­ci­o­nar aquest aero­port com un dels més impor­tants d’Europa. Ara bé, aque­lles xifres– fre­na­des de cop per la pandèmia– van situar la infra­es­truc­tura gai­rebé en la plena capa­ci­tat. En l’actu­a­li­tat, per créixer cal­dria fer una ter­mi­nal satèl·lit, la reforma de la con­fi­gu­ració de pis­tes i la pro­lon­gació d’alguna d’aques­tes pis­tes.

El cert és que els equi­li­bris entre la política i el medi ambi­ent pel que fa a aquesta ampli­ació s’aguan­ten pels pèls. Tant el govern com el con­sis­tori de Bar­ce­lona esta­rien en con­tra de l’ampli­ació, men­tre que el par­tit soci­a­lista, el d’aquí i el de l’Estat, la veu­ria amb bons ulls. Fins i tot el pre­si­dent d’Aena, Mau­rici Lucena, fa uns mesos va posar negre sobre blanc la xifra d’inversió que supo­sa­ria: 1.700 mili­ons d’euros. Tan­ma­teix, el pro­blema no es troba tant en el con­sens dels par­tits polítics i de les ins­ti­tu­ci­ons, sinó en les deci­si­ons que es poden pren­dre des de Brus­sel·les.

La Comissió Euro­pea és l’admi­nis­tració que tindrà la clau del pro­jecte plan­te­jat per Aena, ja que la pro­lon­gació de la ter­cera via afecta la Ricarda, un espai natu­ral alta­ment pro­te­git. Per tant, qual­se­vol modi­fi­cació en aquests ter­renys, que per­ta­nyen a la xarxa Natura 2000, ha de tenir l’apro­vació de la capi­tal comu­nitària.

Atès aquest pano­rama, i tenint en compte que la decisió s’haurà d’adop­tar abans de l’estiu per raons del cicle regu­la­dor euro­peu –si no és així de ben segur que hau­rien de pas­sar uns cinc anys més–, comença a aflo­rar el ner­vi­o­sisme. A més, ja se sap que les obres en infra­es­truc­tu­res són llar­gues, i si es pos­posés la decisió, podrien pas­sar set o vuit anys, pel cap baix, abans de tenir aca­bada l’ampli­ació. Se suposa que després del coro­na­vi­rus, a par­tir del 2022 o el 2023, Cata­lu­nya tor­narà a rebre els 19,5 mili­ons de turis­tes inter­na­ci­o­nals vin­guts el 2019. Cons­tituït el nou govern, amb tan­tes acci­ons que haurà de pren­dre abans de l’estiu, s’hi sumarà aquesta ampli­ació o no. De moment, la posició gover­na­men­tal i també la de l’altra banda de la plaça Sant Jaume és optar per altres vies.

La Gene­ra­li­tat ha defen­sat fins ara un sis­tema aero­por­tu­ari entès com a con­junt, en què l’aero­port de Girona es con­ver­teixi en la quarta pista del Prat. Ara bé, perquè això passi és impres­cin­di­ble cons­truir una parada del TGV a Vilobí d’Onyar, la redacció de la qual va sor­tir a con­curs la set­mana pas­sada. També vol incen­ti­var les com­pa­nyies aèries de baix cost per ope­rar des dels aero­ports de Girona i Reus.

El que és evi­dent és que un cop la covid-19 passi a un segon pla, l’atrac­tiu que té Cata­lu­nya supo­sarà, més aviat que tard, el retorn de mili­ons de viat­gers. Per això cal que hi hagi con­sens polític i ins­ti­tu­ci­o­nal res­pecte a un model aero­por­tu­ari que con­ju­mini l’ingrés de recur­sos que suposa aquest sec­tor amb la sos­te­ni­bi­li­tat del trans­port aeri i la pro­tecció dels espais pro­te­gits. Una equació difícil, sens dubte, però que els polítics hau­ran de resol­dre amb urgència.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.