Opinió

Tribuna republicana

LA INDEPENDÈNCIA ÉS L’ÚNIC CAMÍ

Per al govern, la independència concreta i real, aquí i ara, pren la forma d’una taula platònica
La campanya d’enderroc de la presidenta Borràs és una vergonya

La inde­pendència és una idea platònica en sen­tit estricte. És per­fecta, immu­ta­ble, eterna, únic objecte del conei­xe­ment de debò, però només exis­tent en el record de les encar­na­ci­ons ante­ri­ors. Totes les altres inde­pendències reals, con­cre­tes, que ens tro­bem a la vida, són matèria d’opinió. Per això, els que la pro­pug­nen diuen que hi ha dife­rents vies per asso­lir-la, perquè és una opinió i, com que hi ha tan­tes opi­ni­ons com per­so­nes, hi ha tan­tes inde­pendències com opi­ni­ons. Cadascú té la seva, igual que cadascú té el seu déu i el seu dimoni. I el libe­ra­lisme tri­om­fant al món vol que totes gau­dei­xin del mateix res­pecte.

Per al govern, els seus par­tits (encara que amb dife­rent grau d’entu­si­asme) i els mit­jans que els donen suport (tots), la inde­pendència con­creta i real, aquí i ara, pren la forma d’una taula, un moble fet nor­mal­ment de fusta i qua­tre potes. I, tan­ma­teix, mal­grat haver-li donat sovint existència ver­bal, no és més real que una taula platònica.

Fa dos anys que aquesta taula platònica va venir al món, però encara no ha tro­bat un lloc on seure, si és que les tau­les seuen. S’ha cons­tituït en dues oca­si­ons per deci­dir que cal cons­ti­tuir-se. La taula com a mitjà per asso­lir la inde­pendència té avui la mateixa rea­li­tat que la taula rodona del rei Artús. Es recor­darà, per cert, que en aquesta taula de Came­lot, on teòrica­ment els dotze eren iguals, com sem­pre, no tots ho eren. Hi havia un seient fatal, ano­me­nat “el seient perillós”, on tot­hom que posava el cul moria ipso facto. La tra­dició deia que estava reser­vat a un cava­ller pur, verge, tot llum i gràcia, Sir Galaaz, fill de Lançalot del Llac, i que avui podria ser la seva pre­si­denta Gala­had-Borràs. Perdó per la hipèrbole, però és l’única manera de sobre­viure a la misèria ambi­ent.

La cam­pa­nya d’asset­ja­ment i ender­roc de la pre­si­denta Borràs des de tots els mit­jans i tots els par­tits, tret del seu, que tam­poc no sem­bla gaire bel·licós amb la situ­ació, és una ver­go­nya. Una ver­go­nya clàssica, cone­guda, repe­tida, un exem­ple escla­tant d’hipo­cre­sia col·lec­tiva. Tots els res­pon­sa­bles d’haver sos­ca­vat el pres­tigi de les ins­ti­tu­ci­ons esde­ve­nen de sobte, per trans­mu­tació celes­tial, en pala­dins d’aques­tes mal­me­ses ins­ti­tu­ci­ons. Qui coneix millor la víctima que qui la va vic­ti­mit­zar?

“La pre­si­denta ha de pen­sar altruis­ta­ment en l’interès gene­ral i no en el seu per­so­nal”, diuen i redi­uen. No cal per­dre el temps amb aquests fari­se­is­mes. Pre­ci­sa­ment perquè pensa en l’interès gene­ral i en el pres­tigi de les ins­ti­tu­ci­ons, la pre­si­denta no té cap intenció de dimi­tir. Els seus ene­mics a l’Estat i a Cata­lu­nya, alguns dels quals són els seus ali­ats al govern, tenen oberta l’esquerpa via de la des­ti­tució.

Hi ha una volun­tat clara al si de Junts d’esqui­var tot con­flicte amb ERC. En nom de la uni­tat, cal empas­sar-se el que sigui, fins i tot obli­dar-se de la inde­pendència. Pri­mer et fora­gi­ten de la taula de diàleg i després t’acu­sen de no seure-hi. No passa res. És el fetitxe de la uni­tat que imposa la direcció del par­tit per influència de Jordi Sànchez. Uni­tat vol dir per­manència. No cal sor­tir del govern i per­dre càrrecs i cadi­res, una acti­tud habi­tual en el règim de par­ti­tocràcia avui domi­nant a Cata­lu­nya.

La “nova nor­ma­li­tat”, impo­sada per Pedro Sánchez amb l’ines­ti­ma­ble ajut dels seus amics d’ERC, es cor­res­pon amb el que el govern ano­mena una “Gene­ra­li­tat repu­bli­cana”. Sona bé, encara que ningú sap què és. El govern és mes­tre a mani­pu­lar l’opinió, fent ser­vir els mit­jans públics de comu­ni­cació com a apa­rells de pro­pa­ganda.

Tan­ma­teix, la Gene­ra­li­tat repu­bli­cana haurà de fer front a una situ­ació fosca. Els indi­ca­dors econòmics giren cap a groc, aug­menta la inflació, els tipus d’interès, les hipo­te­ques, el dèficit, la fallida. S’albira una crisi econòmica greu que pot ser o no ser, com sem­pre, però que si és haurà de ser debel·lada per un govern sense recur­sos, sense com­petències i sense veri­ta­ble volun­tat política de tenir-los.

L’única manera d’acon­se­guir els recur­sos i les com­petències neces­sa­ris és la inde­pendència. No la con­creta de la taula, sinó la platònica, la com­pleta, la que recor­dem.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.