Opinió

Punts de vista

ADOLESCÈNCIA LLIURE DE MÒBIL

No fa pas gai­res anys que la imple­men­tació d’ordi­na­dors a les esco­les va ser con­si­de­rada per gai­rebé tot­hom com una autèntica revo­lució. L’aposta per l’uni­vers inter­net i pel món dels recur­sos digi­tals acon­se­gui­ria millo­rar els resul­tats acadèmics amb la vista posada molt al nord d’Europa, con­cre­ta­ment en l’èxit del sis­tema edu­ca­tiu fin­landès. Les mot­xi­lles dels alum­nes fin­lan­de­sos pesa­ven menys perquè els pro­fes­sors havien deci­dit la subs­ti­tució de tots els lli­bre per tau­le­tes. L’apre­nen­tatge a través de mate­ri­als i eines electrònics superava les clàssi­ques fron­te­res de les aules i apa­rei­xia l’ano­me­nat món vir­tual. Un món en què l’apre­nen­tatge indi­vi­dual, amb la vista fixada en una pan­ta­lla, era el top ten d’ales­ho­res. A l’inici del curs esco­lar d’enguany, i men­tre alguns cen­tres de Cata­lu­nya es quei­xa­ven que hau­rien de començar sense els ordi­na­dors portàtils que el Con­sorci d’Edu­cació cedeix a l’alum­nat de pri­mer d’ESO, el govern de Suècia va deci­dir para­lit­zar el seu pla de digi­ta­lit­zació en cen­tres edu­ca­tius i tor­nar a fomen­tar l’ús dels lli­bres de text, anun­ci­ant una inversió de 60 mili­ons en la com­pra de lli­bres. La minis­tra d’Edu­cació ho va anun­ciar després de conèixer els resul­tats de l’informe anual que posava en evidència la dis­mi­nució alar­mant de la capa­ci­tat lec­tora dels alum­nes, fins al punt que la con­ti­nu­ació del procés de digi­ta­lit­zació posava en risc de con­ver­tir una futura gene­ració en anal­fa­bets fun­ci­o­nals. Ara Suècia fa marxa enrere i vol tor­nar al que, segons la minis­tra, són les habi­li­tats bàsiques: lle­gir, escriure i saber comp­tar. Sem­bla que torna el seny, que es fa exten­siu amb la ini­ci­a­tiva d’un grup nombrós de pares d’alum­nes que pro­mo­uen que els ado­les­cents no tin­guin mòbil fins als 16 anys. El grup ano­me­nat, “Ado­lescència lliure de mòbil”, està a Tele­gram i segueix l’estol d’altres d’arreu d’Europa, negui­to­sos davant els nom­bro­sos casos d’addicció dels nens a la tec­no­lo­gia, l’aïlla­ment social, els pro­ble­mes de salut men­tal, l’expo­sició cons­tant a les xar­xes i els cibe­ras­set­ja­ments. Ara que la publi­ci­tat ja ens comença a bom­bar­de­jar amb la com­pra de regals nada­lencs, seria posi­tiu que els pares no fes­sin la bes­ti­esa de rega­lar mòbils als seus fills de 12 anys. Seguei­xin l’exem­ple suec i com­prin lli­bres.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor