Opinió

Punts de vista

Informe PISA: de cap a l’abisme

vaig lle­gir els resul­tats del temut informe PISA quan començava a escriure aquest arti­cle i vaig pen­sar que si, davant del des­as­tre total, no fora més asse­nyat dei­xar de banda el tema que us volia par­lar per cen­trar-me en les inte­ri­o­ri­tats de l’ava­lu­ació inter­na­ci­o­nal que l’OCDE fa als estu­di­ants de 15 anys d’una vui­tan­tena de països. Mal­grat l’estu­por gene­ral, no m’ha sorprès gens ni mica aquest resul­tat demo­li­dor que, d’altra banda, ja es veia a venir. En el meu cas jugo amb avan­tatge. Tre­ba­llar en una uni­ver­si­tat és una bona vara de mesu­rar el nivell edu­ca­tiu del país, que, en gene­ral, navega entre baix i molt baix. Això no sig­ni­fica, és clar, que, quan sepa­rem el gra de la palla, hi hagi un bon gra­pat de nois i noies que ens arri­ben amb el cap ben moblat. Saben el que volen i s’hi llan­cen com si no hi hagués demà. Però la gran majo­ria, i ho dic sense cap exa­ge­ració, entren per la porta de les uni­ver­si­tats sense una base sòlida. Com­petències gene­rals i específiques cur­ri­cu­lars que hau­rien d’haver inte­ri­o­rit­zat en l’edu­cació secundària obli­gatòria i el bat­xi­lle­rat, es mani­fes­ten abso­lu­ta­ment obli­da­des en el moment en què, per posar un exem­ple de tants, no saben expres­sar-se amb cor­recció obli­dant sovint no només els pro­noms febles, tot un tòpic, sinó també l’ordre del sub­jecte, verb i pre­di­cat en la cons­trucció d’una frase. He fet la prova del cotó i, ara aga­feu-vos fort a la cadira, són molts els que no saben orde­nar alfabètica­ment. Tam­poc no crec que hagi estat cap sor­presa per al pro­fes­so­rat dels ins­ti­tuts, que ja té coll avall que l’ense­nya­ment està fent aigües sense atu­ra­dor. I de qui és la culpa? Dels mòbils? De l’entrada sense seny d’ordi­na­dors a les aules i de l’arra­co­na­ment dels lli­bres? Dels pares que es desen­te­nen dels fills tras­pas­sant la res­pon­sa­bi­li­tat als pro­fes­sors? De la manca de recur­sos? De les con­ti­nu­a­des refor­mes edu­ca­ti­ves? És interes­sant l’opinió d’en Joan Mateo, l’expre­si­dent del Con­sell Supe­rior d’Ava­lu­ació del Sis­tema Edu­ca­tiu de Cata­lu­nya, apun­tant que una part impor­tant de la cai­guda de nivell ve d’un sis­tema edu­ca­tiu que pateix un estrès impor­tant pel per­cen­tatge d’alum­nes d’ori­gen migrant, que en els dar­rers anys s’ha doblat, del 12% al 24%, només al dar­rere de Meli­lla, una rea­li­tat que no tenen altres ter­ri­to­ris de l’Estat. Amb dades tan nega­ti­ves seria con­ve­ni­ent revi­sar “l’invent” de la matrícula viva, que per­met rebre més alum­nes un cop començat el curs. Segons dades ofi­ci­als, són estran­gers i amb pro­ble­mes amb l’idi­oma, una rea­li­tat que dis­tor­si­ona el fun­ci­o­na­ment cor­recte i efi­ci­ent de les aules.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor