El dossier

L’art de cuinar amb sobralles

Nikoletta Theodoridi, arquitecta d’il·luminació i somiadora activista. Les verdures i els llegums recuperats són la base dels esdeveniments culinaris que organitza amb el nom de sObres Mestres

Niko­letta The­o­do­ridi és l’ànima de sObres Mes­tres. El seu pro­jecte va néixer el 2017, quan el va pre­sen­tar dins del Curs Design The Res­tau­rant Expe­ri­ence, una ini­ci­a­tiva amb el suport de l’Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona. “No es trac­tava de fer un res­tau­rant i ja està, es trac­tava que fos una experiència.” Com va arri­bar a aquest punt, però? Després d’haver fet volun­ta­riat en diver­ses orga­nit­za­ci­ons con­tra el mal­ba­ra­ta­ment, com Espi­go­la­dors i la Pla­ta­forma Apro­fi­tem els Ali­ments. “Sento que aquí, a Cata­lu­nya, hi ha molt movi­ment ciu­tadà, però també hi ha molt suport per part de les admi­nis­tra­ci­ons. El movi­ment està molt més avançat que a Espa­nya i en altres països euro­peus.” És cert, també, que els indi­vi­dus sem­bla que fem pas­ses molt peti­tes, per exem­ple en matèria de reci­clatge, per no par­lar de la reducció de resi­dus. “Hem de can­viar hàbits del nos­tre dia a dia que tenim molt arre­lats.”

Més impli­cació

Després de les seves acci­ons de volun­ta­riat, es va for­mar el seu propi cri­teri i sobre­tot es va ado­nar de fins quin punt la situ­ació és greu. “Em vaig ado­nar que les dimen­si­ons de la tragèdia són d’una mag­ni­tud que no ens podem impli­car en acci­ons de manera anecdòtica, tres cop l’any. Està molt bé, però no és sufi­ci­ent.” “Explo­rant experiències euro­pees, vaig veure que hi ha esta­bli­ments on la majo­ria dels ingre­di­ents són recu­pe­rats. Vaig començar a donar vol­tes a la idea de mun­tar un res­tau­rant de men­jar salu­da­ble, amb frui­tes i ver­du­res recu­pe­ra­des.” Final­ment, va deci­dir no enge­gar un pro­jecte de tanta enver­ga­dura econòmica. Ho faria dife­rent. Munta esde­ve­ni­ments, pre­para càterings, col·labora amb mer­cats, orga­nitza tallers... Una oferta, es podria dir, iti­ne­rant. La base del que fa sem­pre són pro­duc­tes fres­cos recu­pe­rats, ja sigui d’Espi­go­la­dors, majo­ris­tes de Mer­ca­barna o col·labo­ra­ci­ons de super­mer­cats. No tre­ba­lla, però, amb res que hagi estat pro­ces­sat. La base de la seva pro­posta sem­pre dona pro­ta­go­nisme a les ver­du­res i els lle­gums. I, a més, tot ple­gat ha de ser asse­qui­ble, no pas un luxe. I no és fàcil, fer-ho qua­drar. Una altra carac­terística de la seva feina és fer peda­go­gia sobre reduir al màxim els resi­dus: “Sem­pre explico que hem d’evi­tar els resi­dus, no sola­ment els orgànics. No podem fer ser­vir coberts d’un sol ús, per molt que siguin de blat de moro!”

La seva cuina ha estat pre­sent, per exem­ple, a les fes­tes de la Mercè. Allí on hi hagi un esde­ve­ni­ment rela­ci­o­nat amb la sos­te­ni­bi­li­tat, és molt pos­si­ble que sObres Mes­tres hi sigui. Des que va ini­ciar la seva acti­vi­tat, ha res­ca­tat prop de 2.000 kg d’hor­ta­lis­ses, frui­tes, ver­du­res i pa artesà.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor