El dossier

Carreteres que mai no s’acaben

Una recla­mació històrica de les comar­ques giro­ni­nes era el des­do­bla­ment de la car­re­tera N-II perquè aga­far-la per anar a Bar­ce­lona era un infern, i l’única alter­na­tiva era l’auto­pista AP-7. El somni mai es farà rea­li­tat, perquè l’Estat va tras­pas­sar el tram a la Gene­ra­li­tat, que no pensa des­do­blar-la, a la vegada que el Minis­teri de Trans­ports tam­poc farà dos car­rils per banda entre Maçanet de la Selva i Tor­dera, adduint que seria massa car. A aquest tram, enca­llat durant una dècada, els pres­su­pos­tos de l’Estat per al 2022 hi des­ti­nen 10,2 mili­ons per a una millora. El des­do­bla­ment ha per­dut sen­tit perquè, entre una cosa i l’altra, des de l’agost de l’any pas­sat es cir­cula de franc per l’auto­pista, argu­ment que el minis­teri uti­litza per des­car­tar els qua­tre car­rils des d’Orri­ols fins a la Jon­quera.

A Bar­ce­lona, el que exas­pera és la len­ti­tud de les obres a la B-40 o el quart cin­turó, una auto­via de cir­cum­val·lació que ha de con­nec­tar el Vallès Ori­en­tal i el Vallès Occi­den­tal amb el Baix Llo­bre­gat i el Maresme. Els dos extrems de l’auto­via (Olesa - Abrera i Ter­rassa - Vila­de­ca­valls) estan en ser­vei des del 2010, però queda per fer el tram inter­medi (Abrera - Ter­rassa). “Des que les obres van començar l’any 2010, encara no s’ha ni aca­bat el tram de Vila­de­ca­valls amb Olesa de Mont­ser­rat. Això sig­ni­fica que s’avança 500 metres l’any. És al·luci­nant”, va comen­tar el mes pas­sat Nacho Navarro, vice­pre­si­dent de la Cam­bra de Comerç de Ter­rassa. La par­tida pres­su­postària de l’Estat per a la B-40 en aquest sec­tor és de 9,2 mili­ons d’euros, però se’n neces­si­ten més de 23 per a la seva cons­trucció. Un estudi de l’Ins­ti­tut Cerdà, ela­bo­rat a petició de la patro­nal Cecot, estima que el sobre­cost de la fina­lit­zació del tram d’aquesta via a la B-40 entre Abrera i Ter­rassa és de 240 mili­ons d’euros, a con­seqüència dels prop de deu anys de retards.

La con­clusió dels tre­balls con­di­ci­ona altres pro­jec­tes, ja que l’entrada en ser­vei de tota la B-40 com­por­tarà un incre­ment de trànsit a l’eix de les auto­pis­tes C-16 i C-58. El muni­cipi d’Olesa reclama al minis­teri que agi­liti el tram Olesa - Vila­de­ca­valls, i a la Gene­ra­li­tat, que faci la con­nexió entre la C-55 i la B-40.

DEU ANYS PER FER 3,3 quilòmetres

El juliol del 2019, deu anys després de començar les obres, es va inaugurar el tram de 3,3 quilòmetres de l’N-II entre Medinyà i Orriols. Les obres es van paralitzar el 2010 a conseqüència de la retallada en infraestructures del govern socialista, i durant cinc anys tota la zona va quedar empantanegada fins que el 2015 el PP va reprendre els treballs amb una modificació del projecte, que va costar 16 milions d’euros. És l’últim tram amb cartells d’autovia A-2, com es diu el desdoblament de l’N-II.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.