El dossier

L’enoturisme, model precursor

Si el futur és convertir en actiu turístic l’autenticitat d’un territori i la seva gent, al Penedès ja fa anys que són pioners fent de la vinya i el vi el seu principal reclam per atraure forasters

RUTA DEL VI
L’any passat la del Penedès va ser la ruta del vi certificada amb més visitants de l’Estat

El turisme del futur depèn de la sos­te­ni­bi­li­tat, el pro­ducte de pro­xi­mi­tat i posar en relleu la idi­o­sincràsia d’una des­ti­nació. Muni­ci­pis turístics com ara Salou ja han començat a tre­ba­llar per posar en relleu allò que els pot dife­ren­ciar de la resta, i al Penedès, tot i que les xifres de visi­tants que­den lluny de les dels grans pols turístics, recor­den amb orgull que en això del turisme de pro­xi­mi­tat han estat pio­ners. “Segu­ra­ment no ho vam saber comu­ni­car i rei­vin­di­car com s’està fent ara, però nosal­tres des del pri­mer moment que amb l’eno­tu­risme hem estat fent això”, explica la direc­tora del Con­sorci de Pro­moció Turística del Penedès, Núria Sala, un orga­nisme publi­co­pri­vat que té 200 empre­ses asso­ci­a­des i el suport d’ajun­ta­ments i con­sells comar­cals del ter­ri­tori.

La idea de crear un ens d’aques­tes carac­terísti­ques va arren­car el 1999 amb un objec­tiu clar: crear una ruta del vi. “Es volia fer un gir al ter­ri­tori i es va con­si­de­rar que l’eno­tu­risme i la ruta del vi podien ser una gran opor­tu­ni­tat”, explica Sala. I amb l’objec­tiu defi­nit van tre­ba­llar de bra­cet amb altres regi­ons de l’Estat espa­nyol –Navarra, la Rioja ala­besa i el Somon­tano– per crear les pri­me­res qua­tre rutes de vi cer­ti­fi­ca­des. Era el 2004 i ara ja en són més de 30 arreu de l’Estat les que tenen acre­di­tada aquesta cer­ti­fi­cació.

En una zona emi­nent­ment agrícola, impul­sar aquest viatge no va ser fàcil: “Els cellers van pas­sar de ser pro­duc­tors de vi a ofe­rir ser­veis, amb tot el que això com­porta: no és tan fàcil saber fer turisme, enten­dre les neces­si­tats dels visi­tants, adap­tar-se als seus hora­ris... Va cal­dre un canvi de men­ta­li­tat impor­tant i els cellers van haver de fer inver­si­ons, en temps i en diners”, recorda Sala. Ara ningú con­cep una estada a la comarca sense la visita i degus­tació de vins i caves en un celler, l’ape­ri­tiu a les bar­res de vi que s’han mun­tat a l’aire lliure o con­certs i música entre vinyes.

Després d’anys de feina, la idea ori­ginària de donar l’opor­tu­ni­tat al ter­ri­tori d’expli­car-se al visi­tant a través de l’eno­tu­risme ha que­dat petita perquè la mateix acti­vi­tat ha gene­rat recur­sos i més actius per des­co­brir. Ara la marca Penedès Turisme parla de vi però també de cul­tura i patri­moni, de ciclo­tu­risme i sen­de­risme o d’experiències gas­tronòmiques. També s’ha fet xarxa amb ini­ci­a­ti­ves de turisme sos­te­ni­ble com ara l’habi­li­tació d’àrees de per­noc­tació de cara­va­nes en muni­ci­pis i pàrquings de cellers o el fet que el 50% dels cellers tin­guin el dis­tin­tiu de sos­te­ni­bi­li­tat turística Biosp­here.

Amb l’avan­tatge de tenir una part del tra­jecte fet i amb l’incen­tiu de pro­jec­tes cul­tu­rals de gran enver­ga­dura en marxa com ara l’ampli­ació del Vin­seum a Vila­franca del Penedès, el futur és opti­mista. “En el moment que aquest ter­ri­tori sigui redes­co­bert, la seva pro­jecció serà impa­ra­ble. I això pas­sarà aviat”, con­clou Núria Sala.

Identificar-me. Si ja sou usuari subscriptor, us heu d'identificar. Vull ser usuari subscriptor. Per escriure un comentari cal ser usuari subscriptor.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor